Brutális reptéri taxitarifák

főtaxi, lisz ferenc repülőtér, ferihegy
Vágólapra másolva!
Bár a legtöbb repülőtér elérhető tömegközlekedéssel is, sok utazó inkább taxiba vágja magát a megérkezéskor, hogy bejusson a belvárosba. A tarifák között azonban óriási különbség van: a tokiói Narita reptérről például közel 200 fontba (70 ezer forint) kerül az út, míg Szófiában ugyanez alig több, mint 2 font (700 forint).
Vágólapra másolva!

A pénzváltással foglalkozó brit Moneycorp cég felmérésében azt vizsgálta, mennyibe került a világ nagyvárosaiban bejutni a belvárosba a repülőtérről egy átlagos, nem előre rendelt taxival idén áprilisban. Mivel a repülőterek távolsága változó, ezért az egy kilométerre vetített tarifát is összehasonlították, és még Európán belül is igen nagy szórást figyeltek meg.

Abszolút összegben a legdrágább fuvar Tokió Narita repülőteréről vehető igénybe: a 66 kilométeres távért 191,48 fontot (67 120 forint) kell fizetni. A távolságot is figyelembe véve azonban nem ez a legdrágább város, hiszen kilométerenként ez "csak" 2,90 fontot (1020 forint) jelent. Koppenhágában ugyanez a szám 4,26 font (1490 forint), így a dán főváros került a felmérés élére. Ebben a mutatóban egyébként az első hétből hat európai város, ami jól mutatja a kontinens magas árait.

A legdrágább városok
Város

Távolság a belvárostól (km)

Átlagos taxifuvardíj (font)

Kilométerenként (font)

Koppenhága

8

34,08

4,26

Genf

6

22,63

3,77

Tokió

66

191,48

2,90

Brüsszel

12

29,66

2,47

Amszterdam

18

35,59

1,98




A legolcsóbb városok
Város

Távolság a belvárostól (km)

Átlagos taxifuvardíj (font)

Kilométerenként (font)

Delhi

16

2,69

0,17

Bangkok

30

5,63

0,19

Szófia

10

2,17

0,22

Isztambul

25

6,01

0,24

Bukarest

17

4,79

0,28


Budapest nem drága

Budapest nem szerepelt a 10 legdrágább és 10 legolcsóbb város között, de az [origo] kérésére a cég elküldte az általa vizsgált adatokat. Eszerint a belvárosig megtett 16 kilométeres távra átlagosan 15,24 fontot (5340) kellett fizetni 2013 áprilisában, ami egy kilométerre 1,13 font (400 forint). Ezzel a magyar főváros a középmezőnyben helyezkedik el.

Forrás: MTI/Földi Imre

A felmérés módszertanát persze lehet vitatni. Budapest esetében például a hivatalos repülőtéri taxi, a Főtaxi a reptér honlapja szerint 5800 forintért visz el a 2. körzetbe, ahol a belvárosnak tekinthető Deák tér is található. A Térkep24 útvonaltervezője 20,5 kilométeres távot ad ki erre a szakaszra, így az átlagár már 283 forint (81 penny), ami már épp megegyezik a 10. legolcsóbb Varsó átlagárával. Ha pedig a Jászai Mari teret is belvárosnak tekintjük, annak körúton belül eső részére, például a Balassi Bálint utcára 252 forintos kilométerenkénti tarifa jön ki, a 72 pennys ár pedig a 9. legolcsóbb helyre elég.

Ha a rendeléses taxikra is kiterjesztenénk a vizsgálatot, még jobb képet kapnánk. Budapesten van olyan társaság, amely 3300 forintért visz el a repülőtérről a belvárosba, így akár 144 forintra is kijöhet a kilométerenként fuvardíj. A 41 pennys ár pedig a 6. legolcsóbb helyezésre lenne elég, ahol most Rio de Janeiro található. Persze a rendeléses taxi máshol is olcsóbb lehet, ráadásul a külföldiek ezzel jellemzően nem élnek, így ez az összehasonlítás félrevezető.