Budapestre nem lesz business class

Germanwings,
Vágólapra másolva!
Lényegében előre menekül a Lufthansa azzal, hogy fapados leányvállalatának, a Germanwingsnek adja át az Európán belüli útvonalai nagy részét. A lépés egyértelműen jelzi az iparág trendjét: a kontinensen belül a hagyományos légitársaságok szerepe egyre inkább csak arra korlátozódik, hogy a hosszú távú járatokra ráhordó útvonalakon repüljenek.
Vágólapra másolva!

A nagy, hagyományos légitársaságok dolgát nemcsak a folyamatosan terjeszkedő, és egyre kisebb városokból repülő fapadosok, hanem szerényebb mértékben néhány, adófizetői pénzből dotált nemzeti légitársaság is nehezíti. Az átszállási központokat nem érintő, Európán belüli repülés profitja a legtöbb nagy szállító számára jelentősen lecsökkent, sőt inkább csak a veszteségeket számolgathatják. Persze kivételek vannak, főleg olyan repterek esetében, ahova a fapadosok a nagy gépméretből kifolyólag nem juthatnak el: ilyenek például az üzletemberek által kedvelt London City reptérről induló útvonalak.

Hiába tart évek óta a piac konszolidációja és alakult ki három nagy légitársaság-csoport (a Lufthansa mellett az Air France-KLM és a British Airways-Iberia), a költségek nem csökkenthetők annyira, hogy szembe ne kerüljenek ezzel a problémával.

A Lufthansa azt próbálja kihasználni, hogy van egy immár 10 éve működő, eddig is alacsony költséggel üzemelő fapados cége, valamint egy igen erős brandje. A bűvészmutatvány arról szól, hogy az új Germanwings alapvető működési költségei továbbra is alacsonyak maradjanak, a bevétel azonban a lehető legnagyobb mértékben nőjön.

Forrás: AFP/Jürgen Schwartz

Természetesen van egy egyszeri költsége annak, hogy a Lufthansa gépeit átalakítják Germanwings-gépekké, és a jelenlegi fapados madarain is kell néhány módosítás. Ezt követően is magasabb költségszinttel működhet majd az új Germanwings a réginél, hiszen a több szolgáltatás és a kvázi business class bevezetése miatt kevesebb lesz az utas (az első három sorban csak 2-2 szék lesz oldalanként, a középsőt lezárják). A bevétel növekedése azonban még dinamikusabb lehet. Fontos szempont, hogy a bérköltség számottevően alacsonyabb a Germanwingsnél, részben ezért sztrájkoltak az utaskísérők a Lufthansánál a közelmúltban.

A Germanwings az elmúlt években már folyamatosan nyitott felfelé, a magasabb színvonalat igénylő utasok irányába. Jelenleg is lehet a repülésen kívül semmit nem tartalmazó jegy mellett csomagban több szolgáltatást is venni. Az új rendszerben azonban óriási különbség lesz a gépen egymástól 10 méterre helyet foglaló utasok között az általuk fizetett összeg, s persze a nekik nyújtott szolgáltatás alapján. Lufthansa-törzsutaspontot mindenki gyűjt, de a 33 eurós jegyeket levadászó utas egy korty italt sem kap, és feladott poggyászt sem vihet magával. Az akár 399 euróba kerülő üzleti jegyhez két nagy csomag adható fel, külön hely a kézipoggyásznak, a reptéri utasfelvételnél és a biztonsági ellenőrzésnél is elsőbbség jár, és persze szabadon, plusz költség nélkül át lehet íratni a jegyet más időpontra is, ha szükséges.

A középső csomag várható áráról nem akartak nyilatkozni a Lufthansánál. A légitársaság nyilvánvaló célja, hogy ebből vegyenek meg az utasok jóval többet, mint a fapados szolgáltatást nyújtóból. Az eddigi Lufthansa-turistaosztály színvonalát hozó középső, Smart névre keresztelt tarifa tartalmaz egy darab feladott poggyászt, utas általi ülőhelyválasztást, valamint egy kis harapni- és innivalót. S amivel nagyot akar dobni a Lufthansa: ugyanaz az igen nagy üléssortávolság jár, mint ami az első sorokban, a business utasoknak. Mivel Lufthansa-gépek átalakításáról van szó, ez könnyen megvalósítható, viszont ezt a húzást semmiképp sem tudják másolni az egyre inkább szintén felfelé nyitó fapadosok, az easyJet vagy a Norwegian.

Forrás: AFP/Jürgen Schwartz

A magyar utasok szemszögéből nézve úgy tűnik, hogy az eddigi szolgáltatások mindenki számára elérhetők lesznek, sőt több lesz a választási lehetőség is. Amiért ez mégsem igaz, az azért van, mert az üzleti szolgáltatás és tarifa nem lesz elérhető minden útvonalon. Magyarország nincs a kijelöltek között, ezért azokon a budapesti útvonalakon, amelyeken ma a Lufthansa repül (Hamburg, Berlin, Düsseldorf), de jövőre az új Germanwings fog, nem lesz business class. Jól járnak viszont azok, akik eddig turistaosztályon repültek e három városba, miután jövőre választhatnak, hogy maradnak a megszokott szolgáltatásnál, vagy olcsóbb, de fapados jegyet választanak.

A budapesti útvonalhálózatot valószínűleg nem fogja érinteni a változás. A három átadott útvonal közül Berlinbe már most is komoly konkurenciaharc dúl, mert az Air Berlin és az easyJet is repül oda. Düsseldorf esetében nincs párhuzamos útvonal, a környékbeli repterek közül Weezét éppen bezárja a Ryanair, a Wizz Air viszont repül Dortmundba. Hamburg esetében szintén a Ryanair a versenytárs azzal, hogy a 90 kilométerre levő Lübeckbe repül, de ez az útvonal is megszűnik januárban. Úgy tűnik tehát, hogy a Lufthansának, illetve a Germanwingsnek nincs miért aggódnia a magyar útvonalakat illetően. A müncheni és frankfurti ráhordó járatok eddig is jól működtek, és az sem valószínű, hogy a ma is a Germanwings által repült Köln és Stuttgart versenytársat kap.