Elégedetlen a reptéri díjakkal a Ryanair

Ryanair légitársaság, fapados, repülőgép, Boeing 737-800 típusú repülőgépe a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Vágólapra másolva!
Újabb szenzációs jegyárakat ezúttal nem jelentett be a Ryanair vezérigagatója a társaság téli menetrendjének ismertetésekor. Michael O'Leary főként a Budapest Airport tervezett díjemelését kritizálta.  
Vágólapra másolva!

Ezúttal elmaradtak a szenzációk a Ryanair csütörtöki sajtótájékoztatóján. Európa vezető diszkont légitársaságának vezérigazgatója Michael O'Leary vezérigazgató közölte, hogy a téli menetrendben 25 úticél közül lehet majd válogatni. Külön felhívta a figyelmet a Frankfurt-Hahn útvonalra, amelyre szerinte nagy lesz a kereslet, ám ennek a desztinációnak a beiktatásáról már korábban is szó volt.

A várva várt akciók terén sem volt nagy dobás. Mint mondta, szeptember 3-ig 599 forintért lehet foglalni egyirányú jegyet Milánó-Bergamóba, Eindhovenbe, Göteborgba és Brüsszel-Charleroi-ra, ám ezeket a városokat már augusztusban is akciósan kínálta a Ryanair. Az újdonság annyi, hogy ezekből újabb több ezer jegyet megvásárolni. A magyar piacon legnagyobb versenytársával kapcsolatban most csak annyit mondott: "Nagyon szeretjük a Wizz Airt, mert hozzájuk képest nagyon jók az áraink".

A téli mentrendben egyébként szeretnének egy új gépet hozzáadni a mostani öthöz, 2013 nyarára pedig 8-at terveznek. Jövő nyárra 5-8 új útvonalat is szeretnének elindítani, az erre vonatkozó terveiket már benyújtották a Polgári Légiközlekedési Hatósághoz,

Forrás: MTI/Mohai Balázs
A Ryanair Boeing 737-800 típusú repülőgépei a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

O'Leary meglehetősen kritikusan vélekedett egyébként a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető társaság díjpolitikájáról. Mint mondta, a Budapest Airport (BA) 10 százalékkal emelni akarja díjait, ami a jegyárakban 2-3 eurós emelést jelenthet, noha a Malév leállása óta 10 százalékos csökkenés mutatkozott a forgalomban. Azt sem érti, hogy az 1-es terminál bezárása után jelenkező költségmegtakarítás miért nem jelentkezik a díjtételekben. Emiatt több légitársasággal - köztük a Wizz Airrel, British Airways-zel és a Lufthansával - közösen kérvényt nyújtottak be BA-hoz.

A díjemeléssel kapcsolatban Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója az [origo] kérdésére elmondta, már a nyár elején bejelentették, hogy kénytelenek emelni a reptéri díjakon. Hozzátette, a díjaik eddig sem számítottak magasnak - 30 százalékkal a jogszabályban megengedett határ alatt voltak -, és az emelés sem lesz drasztikus. "Michael O'Leary minden repülőtéren panaszkodni szokott a magas árakról, pedig a repülőtéri díj nem egy akkora összeg, aminek befolyásolnia kellene a repülőjegyárakat" - mondta Hardy. A díjemelés várhatóan néhány héten belül életbe lép, amennyiben a Nemzeti Közlekedési Hatóság elfogadja a döntést.

O'Leary egyébként büszkén számolt be arról, hogy júliusban első alkalaommal több mint 200 ezer utast vittek, így teljesíthető a Budapest Airportnál vállalt 2 milliós vállalásuk. Augusztusban még többen, 220-230 ezren repülhettek a Ryanairrel.

Az ír fapados társaság a Malév leállása óta kemény csatát vív a Wizz Airrel a magyar utasokért. A Ryanair legfőbb stratégiája, hogy mindig a legolcsóbb akar lenni, és nem ritkák a meghökkentő nyilatkozatok vagy ötletek sem a cégtől. Szélesebb ajtó, kevesebb jégkocka a fedélzetre, vékonyabb légikísérők, csak hogy néhány példát említsünk a Ryanair spórolási elképzeléseiből. De emlékezhetünk a társaság bikinis reklámkampányára vagy ingyenrepülőjegy-osztogatási akciójára is.

Az olcsó jegyárakkal kapcsolatban érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy a fapados társaságok esetében a plusz szolgáltatásokért, például a csomagok feladásáért külön díjat számolnak fel. Mint arra korábbi cikkünkben rámutattunk, ezek a díjak a Ryanair esetében jellemzően magasabbak, mint a hazai piacon működő legfőbb vetélytársáé, a Wizz Airé.

Újabb légitársaság Budapesten?

Az Airportal.hu repülésszakmai portál értesülése szerint a német OLT Express október 16-tól Drezda és Budapest között indít járatot. Információik szerint a brémai székhelyű cég Fokker 100-asai heti háromszor, kedden, csütörtökön és vasárnap közlekednek a két város között, amelyekre 98 euróért lehet majd retúr jegyet váltani. Az OLT Express jelenleg 10 célállomásra repül Fokker 100-as, Saab 2000-es és Saab 340-es gépeivel, főleg regionális és charter járatokat üzemeltet. Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója kérdésünkre nem kívánt nyilatkozni az ügyben.