A Palatinuson is megállt az idő

strand, palatinus tó, dorogi tó, stég
Végre olyan tóról és strandról írhatunk, amitől pont azt kapja az ember, mint amit jó esetben elvárhat egy strandtól. Végre egy hely, ahol nincs drága aqua-kalandpark, se pezsgőfürdő, meg más lehúzás, van viszont kristálytiszta víz, szabadstrand, lángos meg palacsinta, sőt: még turibolt is. Ez itt a híres Palatinus!

Fotó: Nagy Attila [origo]

Biztosra vesszük, hogy az olvasók nagy részének nem kell bemutatni a tavat, mert ha nem is járt itt, hallani biztos hallott már róla - több évtizedes kulthelyről van szó. Hogy miért ajánljuk mi is ezt jó szívvel?

Mert kristálytiszta
A Dorogi-medencében, pontosabban Esztergom-Kertvárosában található tavat, vagy ahogy sokan nevezik, a Palatinust vagy Palát már a múlt rendszerben is előszeretettel látogatták a pestiek meg a környékbeliek, hiszen könnyen megközelíthető, de ami még fontosabb, híresen tiszta vízű és biztonságos úszóhely. Hogy miért ez a sokat emlegetett tisztaság? Mindezt a tó keletkezése magyarázza. Olyan bányatóról van ugyanis szó, aminek az alját, homokért kutatva előbb módszeresen kiszippantották (ezért nem maradt benne semmi iszap, semmi üledék), aztán a beletelepített vízi élővilág már magától gondoskodott róla, hogy mindig szűrt és tiszta legyen a víz. Most a tó egyik oldalán strand és üdülők, másikon szabadstrand van, mindezekkel szemben pedig nádas, fás-bokros terület húzódik.

Mert szimpla és nem lehúzós
Szerencsére a Palatinust nem érte el korunk rákfenéje, a "csináljunk mindenből nagy pénzt" mentalitás. Itt az árak tényleg a földi halandók zsebére vannak szabva: a Palatinus-Tófürdő belépője 400 forint a felnőtteknek, 100 forint a gyerekeknek, sőt: ha még ez is sok volna a családi kasszának, közvetlenül mellette ott a szabadstrand, ahol ingyen és bérmentve lazulhat az ide látogató. A tófürdőben a kiképzett vízimentők szárazföldről és a vízen katamaránnal is figyelik a fürdőzőket.

A fizetős részen vízicsúszdázhat és vízibiciklizhet a nép, plusz állítólag egy partra kitelepített turis is ott árusít (lásd a keretes interjúnkat), szóval itt a kellemeset tényleg összeköthetjük a hasznossal. Még egy dolgot érdemes megemlíteni: a tónál Palatinus-tó Búvárbázist is működtetnek, úgyhogy aki búvárkodik, és valami csoda folytán nem hallott erről a lehetőségről, annak most szólunk, jöhet!

Mert van lángos meg palacsinta
A helyi kulináris örömök az alapoknál kezdik és ott is fejezik be: lángos, palacsinta, hambi, sült hal, hasábkrumpli és társai, italnak meg üdítők és alkoholok (főleg sör) dukálnak. Mindezt kifejezetten baráti áron kínálják, úgyhogy azok a családok, akik eleve a szabadstrandot választották, még evéssel együtt is extraolcsón megúszhatják a napot. Tény, hogy azok a magasröptű olvasóink, akik itt szeretnének elmerülni a tölgyfahordós érlelés meg a gömbölyű savak világában, esetleg valami különleges ételínyencséget keresnének, azok rossz helyen járnak, de hát általában a sarki kínai kajáldától sem várunk Michelin-csillagot, most se legyünk telhetetlenek.

Mert bónuszban itt a LógaTó
Érdekes, hogy közvetlenül (értsd: 100 méterre) a Palatinus mellett van egy kisebb állóvíz, a Lógató Horgásztó, amit kifejezetten csak a horgászoknak tartanak fenn. Már 1600 forintért vehető itt napijegy, és kilencféle halat foghat ki, akinek szerencséje van. Sőt, itt egy pihenő- és rendezvényparkot is fenntartanak, panzióval, étteremmel, úgyhogy aki több napot is szeretne horgászással tölteni, annak ésszerű választás lehet itt megszállni.

Mert apáink-anyáink is ide jártak
A bányatavat az ötvenes években kotorták ki, és a hatvanas évektől fokozatosan egyre többen jártak ide úszni, hűsölni, strandolni. Aztán létrejött a helyi pecásegyesület, megépültek az első tóparti nyaralók, végül a szabadstrand mellett létesítettek egy hivatalos, vízi mentéssel meg öltözőkkel, vécével ellátott fürdőt is. Hevenyészett közvélemény-kutatásunk szerint a harmincas korosztálytól felfelé gyakorlatilag minden budapesti ismeri a helyet, sokuk mesélik, hogy már szüleikkel is ide jártak.

Összefoglalva: aki szeretne egy igazi retro strandot kipróbálni, és közben az sem baj, ha nem kell vagyonokat elköltenie, annak ideális választás a dorogi tó. Pár hétig még tart a nyár, gyerünk, ússzunk egyet a Palában!

Annamária (49) azért szereti, mert itt tényleg lehet úszni
"Több mint 20 éve minden nyáron ide járunk, mert nagyon szeretünk a szabadban úszni, és itt mindig hűs, tiszta a víz. Míg a gyerekek kicsik voltak, inkább a fizetős strandra mentünk, mert a fokozatosan mélyülő víz, meg a sekély részek jók voltak pacsázni, de miután megnőttek, már mindig a szabadstrandot választottuk. Mi általában csak egy kiadós úszásra ugrunk el ide, maximum egy teljes napra, de az is igaz, hogy olykor láttunk vadkempingezőket is a bokros részeken, akik valószínűleg több napra érkeztek. Bár most már egyre kevésbé fordul ez elő, mert ahogy egyre felkapottabb lett a tó, kevesebb a kempingezésre alkalmas terület.
Mi a mai napig minden évben hűségesen többször is eljövünk, és azt is biztosra veszem, hogy a gyerekeink nagy úszásszeretete is innen ered."

Dóra (32) azért szereti, mert itt túrni is lehet
"Én csak kétszer jártam a dorogi tó fizetős strandján, de nagyon tetszett, hogy még turis pultot is találtam ott, egész normális kínálattal. Maga a tó kellemes, késő délután és kora este kifejezetten kevesen vannak itt, és a naplementét nézni úszás közben olyan romantikus dolog!"