A Malév-csőd nem érinti a nyári charterjáratokat

leállt a Malév, leállította járatait a nemzeti légitársaság, információs pult a Liszt Ferenc reptéren 2012.02.03-án
Vágólapra másolva!
A fogyasztóvédők szerint nem volt megfelelő az utasok tájékoztatása a Malév leállásánál, és gyakran a kártérítési információk is pontatlanok.
Vágólapra másolva!

A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) azzal számol, hogy nem éri kár a nyári charterutasokat a Malév leállása kapcsán, mivel már elkezdték az átfoglalásokat - közölte Molnár Gabriella, a szervezet elnöke. Szerinte az eset az utazási csomagok esetében vis maiornak tekinthető, így az utazási irodákat nem terheli felelősség vagy visszatérítési kötelezettség. Hangsúlyozta, az irodáknak azonban nem érdekük, hogy ne szervezzék meg az utakat, ezért mindent megtesznek, hogy lehetőleg hasonló kondíciókkal el tudjanak utazni az ügyfelek.

Elsősorban a nagy jegyértékesítő utaztatókat éri valós kár a Malév leállása miatt, hiszen még a múlt év után járó jutalék visszatérítését sem kapták meg - közölte. Hozzátette, az irodáknak a légitársaság felé úgynevezett depozitot kellett fizetniük a csomagutaknál, és azt, hogy ezt az összeget "le tudják-e nyelni" vagy megpróbálják áthárítani az utasokra, az irodák döntik el. A MUISZ azzal számol, hogy komolyan 10-15 irodát érint ez, de a veszteség nem olyan mértékű, hogy bármelyik irodát is padlóra küldené - jegyezte meg az elnök.

Eitmann Norbert, a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke elmondta, hogy a Malév leállása kapcsán eddig 1200 panasz érkezett hozzájuk, ebből 200 külföldi. Nemcsak egyéni fogyasztók keresték fel a szervezetet, érkezett panasz sportszövetségtől, kisebbségi önkormányzattól, iskolai csoportoktól, cégektől.

Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) ügyvezető elnöke szerint a Malév leállása kapcsán esetenként nem volt egyértelmű a tájékoztatás. Példaként említette a bankkártyás fizetést. Mint mondta, a nem egyértelmű tájékoztatás azt sugallta, mintha minden fogyasztó visszakapná a befizetett jegy árát, aki bankkártyával fizetett.

Emlékeztetett: január 31-én lépett hatályba az a kormányrendelet, amely a Malév menetrend szerinti járatainak leállása miatt beálló válsághelyzet kezelésével kapcsolatos rendkívüli intézkedéseket határozza meg.

A kormányrendelet azt célozza, hogy azok az utasok, akik a Malév Zrt. menetrend szerinti járatára a leállás előtt vásárolták a jegyüket, és menetjegyük a leállást követő 3 napon belül jogosítana utazásra, segítségnyújtást kapjanak. Ugyancsak segítségre számíthatnak azok az utasok, akik a leállás előtt már elutaztak a célállomásra, és a visszafelé útra február 29-ig érvényes menetjegyük van. Minderre 2 milliárd forintot különítettek el.

Baranovszky György szerint azonban elenyésző azok aránya, akik bankkártyával fizettek.

A Malév leállásáról írott cikkeinket itt olvashatják.