Hosszabb, könnyebb, olcsóbb - riválist kapott az Airbus szuperjumbója

Vágólapra másolva!
A két nagy repülőgépgyártó óriásgépeinek harca az egyik fő eleme a hétfőn nyílt Párizsi Légiszalonnak. A legrangosabb repülőgépszemlén a Boeing és az Airbus is jelentett már be nagyobb megrendeléseket. A nagy szenzáció a Boeing valaha volt legnagyobb gépe, a 747-8-as utasszállító, amelyet mérete és fogyasztása miatt is az Airbus A380-as méltó riválisának tartanak.
Vágólapra másolva!

A Boeing legújabb jumbo jetjének felső szintjén a kabin inkább emlékeztet egy üzleti magángép belsejére, mint egy utasszállítóéra, a turistaosztályon pedig - egy szinttel lejjebb - 400 utas utazhat egy időben. A Seattle-i repülőgépgyártó legújabb szuperjumbója, a B 747-8-as kimondottan is az Airbus A380-asával állították harcba: ez az amerikai cég által valaha épített legnagyobb repülőgép. A Boeing egy évvel ezelőtt mutatta be a gép teherszállító változatát, idén márciusban pedig az utasszállító verzió is felszállhatott.

A szakma és a légitársaságok is várták már a hivatalos bemutatkozást, amelyre a hétfőn nyílt Párizsi Légiszalonon került sor nem várt sikerrel. Az egyhetes vásár első napján a Boeing egy 5,4 milliárd dolláros megrendelést jelentett be az új 747-esre. A 747-8 Intercontinental nevű típusra 17 új megrendelés érkezett, így eddig összesen 55 darabot rendeltek az utasszállító verzióból és 70 darabot a teherszállító, ablakok nélkül szerelt változatból.

Jim Albaugh, a Boeing kereskedelmi repülőgépek üzletágának vezérigazgatója, a BBC-nek adott interjújában arról beszélt, hogy a megrendelések jól mutatják a piac igényét az ekkora méretű és hatótávolságú repülőgépekre. Ez egyébként jól jelzi a Boeingnél lezajlott éles szemléletváltást is: néhány éve Seattle-ben még mosolyogtak az Airbus tervén, hogy nagy befogadóképességű, 5-600 fős, csak nagy repülőterekre közlekedő utasszállító gépekkel próbál piacot szerezni. Az A380-as megjelenésekor a Boeing a közepes hatótávolságú gépek fejlesztése mellett érvelt és ezt a kategóriát célozta meg a hányatott sorsú Dreamlinerrel is. A 747-8-assal a Boeing gyakorlatilag beismerte a rivális cég helyes döntését.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Bár a Boeing óriásgépe is csaknem akkora szenzációnak számít, mint az A380-as, az első repülését körülvevő hisztéria és médianyilvánosság jóval elmaradt az európai repülőétől. A kritikusok szerint a Boeing 747-8 ugyan valóban hosszabb repülőgép, mint az A380-as, a Jumbo tulajdonképpen egy évek óta létező modell ráncfelvarrt verziója. Az Airbus ki is használja ezt a tényt: a cég minden lehetséges fórumon hangoztatja, hogy míg riválisa egy öreg modellt szépítget, az A380-as egy merőben új, modern technikákat felvonultató repülőgép.

A Boeing marketingigazgatója, Randy Tinseth azzal védekezik, hogy az óriásgépek piaca relatíve kicsi, a cég szerint a következő 20 évben összesen 820 ilyen méretű repülőgép talál majd gazdára. A fejlesztésekre fordított összeg ugyanakkor hatalmas, ezért a Boeingnek jóval kifizetődőbb volt a régi gépet fejleszteni, mint egy teljesen új óriásgépet tervezni és gyártani.

A Seattle-i cég 27 milliárd dollárt ölt az új 747-8-as fejlesztésébe, ami hatalmas összeg, de a gyár több ponton is spórolni tudott. A dolgozók által "Dash-eight"-nek nevezett gép hajtómű-technológiája például azonos az újonnan fejlesztett Boeing Dreamlinerével, amelynek révén az óriásgép nemcsak csendesebb a korábbi modelleknél, hanem jóval kevesebbet is fogyaszt, mint a rivális A380-asa.

A Boeing közleménye szerint a 747-8 Intercontinental egy ülésre vetítve 10 százalékkal könnyebb, mint az Airbus óriásgépe és utasonként 11 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt. Mindezekkel egy út költsége 21 százalékkal alacsonyabb az Airbusénál.

Az Airbus természetesen vitatja ezeket a számításokat és szerinte a Dash-eight egy rég idejét múlt konstrukció a piacon. Az európai cégnek egyébként is rosszul indult a Párizsi Légiszalon. A hivatalos nyitónap előtt az egyik A380-as szárnyával a repülőtér egyik épületének ütközött és a baleset következtében a légiszalon napjain nem emelkedhet a magasba a bemutató-repülésekre, meghagyva a nézők elismerését a látványos sikerre éhező riválisoknak.