Melléfogott a Dreamlinerrel a Boeing

Vágólapra másolva!
A Boeing amerikai repülőgépgyártó nem mást tűzött ki célul maga elé a Dreamliner nevű új utasszállító kifejlesztésével, mint a repülés forradalmasítását, nemcsak a tervezést, hanem a gyártást illetően is, de a vállalat egy kissé melléfogott. A gyártás kiszervezése miatt ugyanis sorozatosak a hibák, ráadásul minden korábbi várakozást meghalad a késedelem, ami milliárd dolláros károkat okoz a cégnek. Nem jött jókor az sem, hogy sorozatos típushibák jelentek meg az egyik amerikai légitársaság Boeing 737-esein.
Vágólapra másolva!

Nyolc évvel ezelőtt ötletbörzét tartottak az amerikai Boeing repülőgépgyártó menedzserei. A megbeszéléseken elhangzott elképzelések lényege az volt, hogy az autógyárak mintájára kellene repülőgépeket gyártani, azaz, szerződéses beszállítók egész alkotóelemeket gyártanak le, és a Boeing csak a legvégső fázisban, a gépek összeszerelésében kapcsolódik be a folyamatba. Az elképzelés eredménye a Boeing forradalminak szánt, nagy hatótávolságú 787-es utasszállítója, a Dreamliner lett, amely teljes egészében ebben a moduláris rendszerben készül.

A Seattle-től északra lévő gyárban egymás mögött sorakoznak a repülőgépek, mintha egy hatalmas futószalagon állnának. A gépek fokozatosan, lépésről lépésre nyerik el végső alakjukat, ahogy a beszállítók által legyártott elemeket egymás után beépítik a géptestekbe. A legtöbb gépen látszik a végső megrendelő emblémája és a festés is.

A 185 millió dollárt érő repülőgépek közül ugyanakkor eddig egyetlen egyet sem szállítottak le a megrendelőknek. A gépek még nem szerezték meg a különböző hatósági engedélyeket az elektronikával és a szoftverekkel fennálló problémák miatt. Az elkészült repülők ezért a gyártócsarnok mögötti területen és egy közeli repülőtéren várakoznak. Jelenleg mintegy két tucat Dreamliner parkol itt, és a következő hetekben újabbak csatlakoznak hozzájuk.

Forrás: AFP

Az Airbus A380-ason kívül talán egyetlen típust sem várt ennyire a szakma és a rajongók, mint a Boeing 787-esét. Amikor 2003-ban a gyártás végül megindult, egy új korszakot vetített előre a polgári repülésben. A Boeing vezetői tágasabb utasteret, jobb kabinlevegőt és nagyobb ablakokat ígértek. Mindezekre az újfajta kompozitanyagok felhasználása miatt nyílik lehetőség, hiszen a Dreamliner már fémszálakkal megerősített műanyagelemeket is tartalmaz a hagyományos alumínium mellett. Az új anyagoknak köszönhetően a Dreamliner 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot éget el, és a karbantartása is olcsóbb.

A tervezés után a gyártási folyamatok is hasonlóan forradalminak számítottak. A Boeing szerint egy repülőgép végső összeszerelése mindössze három napot vesz igénybe. Ennek érdekében a gyár szakított azzal a tradicionális szabállyal, hogy a repülőgépeket teljes egészében a gyár területén, a cég szakemberei szerelik össze, ehelyett külső vállalatok végzik a munkát. A kiszervezéseknek köszönhetően teljes szerkezeti elemeket, például a szárnyakat vagy a törzs egyes darabjait mintegy 50 külső beszállító gyártja le. A Boeing tájékoztatása szerint a cég kizárólag a dizájnért, a fejlesztésért, a végső összeszerelésért és az ügyfélkapcsolatokért felel.


Tesztelik a Dreamlinert

Az újításoknak ugyanakkor ára van. Jelenleg mintegy 60 vásárló vár a Dreamlinerre, de a szállítások pontos idejét már hétszer módosította a vállalat. A gépből eddig 843 darabot rendeltek. Az elsőt a japán All Nippon Airwaysnek elvileg az idén nyáron szállítják le, de a többi vásárló így is hároméves késlekedésre számíthat.

Kínos balesetek

A Boeing nimbuszát az utóbbi napokban egy, a cég számára meglehetősen kellemetlen incidenssorozat is tépázza. Az amerikai Southwest Airlines egyik régebbi típusú 737-esén, repülés közben lyuk keletkezett, és a gépnek kényszerleszállást kellett végrehajtania. A fedélzeten ketten komolyabban megsérültek, de haláleset szerencsére nem történt.

Forrás: AFP

Az eset után több száz járatot törölt a Southwest Airlines amerikai légitársaság, hogy átvizsgálhassák a cég hetvenkilenc Boeing 737-es repülőjét. A Szövetségi Légügyi Hatóság szerint csak a leszállás után derült ki, hogy a gép törzse kilyukadt, és ezért csökkent a nyomás a fedélzeten.

A Southwest Airlines azonnali vizsgálatot indított az ügyben, amelynek befejezéséig a cég hetvenkilenc ugyanilyen típusú gépe nem szállhat fel. A Boeing 737-esek átvizsgálása miatt 300 járatot törtöltek, és várhatóan a vizsgálatok befejezéséig földön maradnak a gépek.

A baleset a 737-es régebbi, 300-as típusait érintette. A Malév flottájában is vannak Boeing 737-esek, de mint a nemzeti légitársaságtól megtudtuk, ezek a jóval modernebb 600-as, 700-as és 800-as típusok, így ezeket nem érintik a meghibásodások.

Az [origo]-nak nyilatkozó repülőgépszerelő mérnök elmondta, hogy egy idősebb gép esetében nagyobb eséllyel jönnek elő a típusra jellemző hibák. Ezek egyike a törzs anyagának elfáradása, amit egyébként a Southwest gépein talált repedések is bizonyítanak. A típushibákkal előre számol a cég, és folyamatosan újrafejleszti és legyártja a javított alkatrészeket, amelyeket a légitársaságok rendelkezésére bocsát.