Huszonhét centtel indult a világ legnépszerűbb útikönyvkiadója

Vágólapra másolva!
Kalandos utazásnak indult és a világ legnagyobb független útikönyvkiadója lett belőle. Szinte nincs olyan turista a világon, aki legalább egyszer ne fogott volna a kezében egy Lonely Planet-könyvet. A kiadótól a múlt héten teljesen megvált az alapító házaspár, és a cég a BBC tulajdonába került, de az alapítók tovább folytatják a munkát. Utaznak és megírják.
Vágólapra másolva!

Amikor Maureen és Tony Wheeler 1972 karácsonyának másnapján megérkezett Sydneybe hat hónapos utazás után, összesen 27 cent volt a zsebükben. A házaspár egy Volkswagen kisbusszal Londonból indult útnak, hogy Ázsiát átszelve Ausztráliába utazzon. Már útközben elhatározták, hogy megírják a nem mindennapi utazáson szerzett élményeiket, de nem csak úti beszámolóként, hanem hogy hasznos és praktikus tanácsokat adjanak a többi utazónak.

Egy évvel később, 1973 végén megalapították a Lonely Planet kiadóvállalatot, hogy kiadják az út anyagából készült első könyvet, "Keresztül Ázsián fillérekből" címmel. A következő másfél évet azzal töltötték, hogy bejárták Dél-kelet Ázsiát és erről a sokkal aprólékosabb utazásról kiadták második, azóta több kiadást is megélt útikönyvüket Keresztül-kasul Dél-kelet Ázsiában címmel.

Az első könyvek hamar nagyon népszerűvé váltak az utazók körében és a Lonely Planet a legnagyobb független útikönyvkiadóvá vált. Ma a cég több mint 500 alkalmazottal működtet irodát Londonban, Oaklandben és Melbourne-ben, és a világ legismertebb márkája lett az útikönyvek piacán.

Forrás: Lonely Planet
Forrás: Lonely Planet

Wheeler 1946-ban született Londonban, de fiatalkori éveinek nagy részét külföldön, Pakisztánban, a Nyugat-indiai szigeteken és az Egyesült Államokban töltötte. Később visszatért Angliába, hogy mérnöki diplomát szerezzen.

Az egyetemi tanulmányok végeztével, 1972-ben feleségével azt tervezték, hogy autóval elutaznak Ázsiába, egy évig csak utazgatnak, és a végén letelepednek egy később kiválasztandó helyen Ausztráliában. Az út során megszámlálhatatlanul sok egybevágó kérdést kaptak az emberektől: hogyan utaznak, miket láttak és mindez mennyibe került nekik? A válaszokat egy jegyzetfüzetben gyűjtötték össze, és a terjedelmet látva döntöttek úgy, hogy könyv formájában adják ki a naplót.

Az első kiadás teljes egészében kézzel készült, összesen 1500 darabot dobtak piacra belőle, és a házaspár saját kezűleg hordta ki a sydneyi könyvesboltokba, amelyek már az első héten az összes példányt eladták. A már említett második és később kultikussá váló könyvet egy szingapúri olcsó kínai szállodában szerkesztette meg a házaspár, és a könyv utóbb saját életre kelt. A borítója színéről csak az utazók "sárga bibliájának" nevezett könyv több kiadást is megért, folyamatosan bővítik és a dél-kelet ázsiai régió elsőszámú útikönyvének számít azóta is. A könyv jelenleg a 13. kiadásánál tart, az évek során több mint félmillió példányt adtak el belőle világszerte, és a mai napig megőrizték az első példány fakósárga színét.

Tony Wheeler és felesége szerint az útikönyvírás nehéz műfaj, a jól ismert helyeket is újra és újra be kell járni, figyelve minden egyes változásra. Bár a Lonely Planetben lévő többségi tulajdonukat még 2007-ben eladták a BBC-nek, majd a maradék 25 százalékot a múlt héten vásárolta fel a médiabirodalom, a két alapító nem hagyta abba a munkát. A mai napig évente több utazást is tesznek, kutatómunkát végeznek, írják és frissítik a korábbi kadásokat. Az elmúlt több mint három évtized alatt ráadásul nemcsak hagyományos útikönyveket írtak, hanem búvárkönyveket és túrázóknak szánt kiadványokat is.

A házaspárnak két gyermeke is született, ami újabb útiköny kiadására sarkallta őket. Az "Utazás gyerekekkel" című kiadvány szintén nagy siker lett, elsősorban azért, mert a házaspár többéves tapasztalatait gyűjtötte össze, amelyeket a gyerekekkel együtt tett utazásokon szereztek. A házaspár az évek során számos díjat és elismerést kapott, írásaik olyan neves újságokban jelentek meg, mint a Forbes, a New York Times, vagy a Travel & Leisure magazin. A cég évente közel hatmillió könyvet ad el. Az eddig megjelent több mint 600 kiadványt összesen 17 nyelven, 54 millió példányban nyomták ki. A kiadó 75 százalékos tulajdonrészét a Wheeler házaspár 2007-ben eladta a BBC Worldwide-nak. Az eladásból több mint 100 millió dolláros bevételre tettek szert. A múlt héten a maradék 25 százalékot is felvásárolta a brit médiabirodalom.

Maureen Wheeler szerint a tulajdonrész eladásnak elsődleges oka az volt, hogy több idejük jusson utazásra. Az elmúlt 30 évben teljesen megváltoztak az utazási szokások. Ami egykor még abszolút luxusnak, vagy a hátizsákos egyetemisták szórakozásának számított, mára hatalmas néptömegek kikapcsolódásává vált. Nehéz volt ezt elképzelni 1972-ben, de tulajdonképpen ezért kezdtük el - mondta Maureen Wheeler. S bár a Lonely Planet könyveket nem elsősorban a lebilincselő stílus és az olvasmányosság miatt szeretik világszerte, egyetlen magát komolynak valló utazó sem indulhat el a vonatkozó példány nélkül.