Aki színházat, több tucat éttermet és bárt, fedélzeti jégpályát, vagy hullámmedencét és teljes kiszolgálást vár egy hajóúttól, számtalan lehetőség közül válogathat az utazási irodák ajánlatai közül. A hagyományos hajóutaknál viszont sokkal izgalmasabb, ha egy teherhajón töltjük a vakációnkat, bár kétségtelen, hogy egy ilyen utazás megszervezése némileg több energiába kerül.
A nagyobb teherhajók, különösen a modern konténerszállítók gyakorta értékesítenek kabinokat néhány fizető utasnak, de szinte ez az egyetlen hasonlóság a luxus óceánjárókkal. A teherszállító hajók többsége legfeljebb 12 utasnak tud helyet biztosítani - ez a maximális létszám, amellyel egy hajó teljes állású hajóorvos nélkül közlekedhet - hat kétágyas kabinban, esetleg néhány egyágyasban. Ezek a kabinok ráadásul többnyire nagyobbak, mint a luxus óceánjárók kabinjai, nem ritkán kétszobás nagyméretű lakosztályok.
A teherhajós utazások legalább egy hétig tartanak, de a legtöbb útvonal több hétig tart, sőt vannak több hónapos utak is. Mivel a hajó több kikötőben is megáll, egy transzatlanti átkelés tipikusan két hétig tart. A teherhajók utasai ne számítsanak külön szolgáltatásokra, vagy megkülönböztetett figyelemre: a személyzettel közös étkezőben fogyasztják el az ételeket, de használhatják mindazokat a kényelmi szolgáltatásokat - akár úszómedence, vagy edzőterem is - amelyek a matrózokat megilletik.
Az útvonalakat természetesen a hajótársaságok határozzák meg, az utasok legfeljebb alkalmazkodhatnak ehhez, egyéni igények nem lehetnek. Ugyanakkor sok társaság eleve népszerű útvonalakon közlekedteti hajóit, az Atlanti-, vagy a Csendes-óceánt átszelő utak a legkedveltebbek, de a dél-amerikai, vagy dél-kelet ázsiai útvonalakon is rendre megtelnek a teherhajók vendégkabinjai.
Mielőtt egy ilyen utat lefoglalunk, nem szabad elfelejteni, hogy a teherhajók többnyire a városoktól és az érdekes látnivalóktól messze, a kereskedelmi terminálokon kötnek ki, ahol sem tömegközlekedési eszközök, sem vásárlási, szórakozási lehetőségek sincsenek. Az indulási és érkezési időpontokat is a szállítási követelmények és szabályok határozzák meg, ezért előfordulhat, hogy hajónk kora hajnali órákban ér partot.
A teherhajók utasai fedélzeti szórakoztató programokra sem számíthatnak, legjobb esetben egy vámmentes bolt az összes extra szolgáltatás, amit a hajó nyújthat. Az újabb gyártású hajók kabinjaiban tévé és DVD-készülék is van, néhány hajón internetezni is lehet. A luxushajókkal ellentétben nincs öltözködési előírás sem, a vacsorához a legkényelmesebb holminkban is leülhetünk, nem kell az öltönnyel bajlódni. A legtöbb kabinban és közös helyiségben engedélyezett a dohányzás is.
A legtöbb teherhajó-társaság előírja a fizetős utasok minimális és maximális életkorát. Ez 13 éves kortól egészen 75-85 éves korig terjed társaságtól függően. Van olyan cég is, amely 65 éves kor fölött előírja, hogy ovosi igazolással rendelkezzen az utas.
Útvonalak és árak
A hajóstársaságok általában régiónként csoportosítják útvonalaikat, így léteznek Atlanti- és Csendes-óceáni, dél-amerikai, karibi, világkörüli útvonalak is. A transzatlanti útvonalak általában valamely keleti parti kikötőből, esetleg a Mexikói-öbölből indulnak. A Csendes-óceánt átszelő utak San Franciscóból, vagy Los Angelesből indulnak, legalábbis ezekre könnyebb jegyet szerezni, Van egy társaság, amely Amszterdamból Chicagóba, vagy Clevelandbe indít járatokat a nyári hónapokban.
Bár a legtöbb társaság oda-vissza útra kínálja jegyeit, lehetőség van egy útra, vagy akár csak a teljes útvonal egy szakaszára váltani jegyet. A legrövidebb szakasz általában két hétig tart. A társaságok euróban és dollárban is megadják az utazások árát. Egy kétszemélyes kabin ára személyenként és éjszakánként általában 90-100 euróba kerül, amin felül még némi extra díj és illeték is van, de a teljes árhoz képest ez elhanyagolható
Felhívtuk a hajós utak értékesítésével foglalkozó Mahart Passnave Kft.-t, ahol kérdésünkre elmondták, hogy nem foglalkoznak teherhajó jegyek értékesítésével. Hasonló indormációt kaptunk a Tensi Holidays utazási irodától. Ha tehát mindenképpen teherhajós vakációra szeretnénk indulni, külföldi szervező után kell néznünk.
Az európai társaságok közül a Grimaldi az egyetlen, amely közvetlenül az utasoknak értékesíti szabad helyeit a teherhajókon. A cég olaszországi központi kikötőjéből Európába, Dél-Amerikába és nyugat-afrikai országokba közlekedtet teherhajókat. A társaságok többsége teherhajó-ügynökségeken keresztül értékesíti a helyeket. Ilyenek például a Cargo Pasenger Lines, a Cruisepeople, vagy a Freighter Voyages.