Vágólapra másolva!
Ha tengeri hajóutakról beszélünk, akkor legtöbben egy hatalmas, 4-5 ezer személyes, minden luxussal felszerelt óceánjáróra asszociálnak, amely ragyogó napsütésben szeli a habokat valahol a Karib-térség kellős közepén. Pedig a hajós utazásoknak van egy sokkal izgalmasabb, romantikusabb és mindenképpen különlegesebb módja is, ha teherhajón utazunk. Világszerte több olyan utazásszervező cég is működik, ahol befizethetünk mondjuk egy szénszállító hajóra, vagy egy olajtankerre is.  
Vágólapra másolva!

Aki színházat, több tucat éttermet és bárt, fedélzeti jégpályát, vagy hullámmedencét és teljes kiszolgálást vár egy hajóúttól, számtalan lehetőség közül válogathat az utazási irodák ajánlatai közül. A hagyományos hajóutaknál viszont sokkal izgalmasabb, ha egy teherhajón töltjük a vakációnkat, bár kétségtelen, hogy egy ilyen utazás megszervezése némileg több energiába kerül.

A nagyobb teherhajók, különösen a modern konténerszállítók gyakorta értékesítenek kabinokat néhány fizető utasnak, de szinte ez az egyetlen hasonlóság a luxus óceánjárókkal. A teherszállító hajók többsége legfeljebb 12 utasnak tud helyet biztosítani - ez a maximális létszám, amellyel egy hajó teljes állású hajóorvos nélkül közlekedhet - hat kétágyas kabinban, esetleg néhány egyágyasban. Ezek a kabinok ráadásul többnyire nagyobbak, mint a luxus óceánjárók kabinjai, nem ritkán kétszobás nagyméretű lakosztályok.

A teherhajós utazások legalább egy hétig tartanak, de a legtöbb útvonal több hétig tart, sőt vannak több hónapos utak is. Mivel a hajó több kikötőben is megáll, egy transzatlanti átkelés tipikusan két hétig tart. A teherhajók utasai ne számítsanak külön szolgáltatásokra, vagy megkülönböztetett figyelemre: a személyzettel közös étkezőben fogyasztják el az ételeket, de használhatják mindazokat a kényelmi szolgáltatásokat - akár úszómedence, vagy edzőterem is - amelyek a matrózokat megilletik.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Az útvonalakat természetesen a hajótársaságok határozzák meg, az utasok legfeljebb alkalmazkodhatnak ehhez, egyéni igények nem lehetnek. Ugyanakkor sok társaság eleve népszerű útvonalakon közlekedteti hajóit, az Atlanti-, vagy a Csendes-óceánt átszelő utak a legkedveltebbek, de a dél-amerikai, vagy dél-kelet ázsiai útvonalakon is rendre megtelnek a teherhajók vendégkabinjai.

Mielőtt egy ilyen utat lefoglalunk, nem szabad elfelejteni, hogy a teherhajók többnyire a városoktól és az érdekes látnivalóktól messze, a kereskedelmi terminálokon kötnek ki, ahol sem tömegközlekedési eszközök, sem vásárlási, szórakozási lehetőségek sincsenek. Az indulási és érkezési időpontokat is a szállítási követelmények és szabályok határozzák meg, ezért előfordulhat, hogy hajónk kora hajnali órákban ér partot.

A teherhajók utasai fedélzeti szórakoztató programokra sem számíthatnak, legjobb esetben egy vámmentes bolt az összes extra szolgáltatás, amit a hajó nyújthat. Az újabb gyártású hajók kabinjaiban tévé és DVD-készülék is van, néhány hajón internetezni is lehet. A luxushajókkal ellentétben nincs öltözködési előírás sem, a vacsorához a legkényelmesebb holminkban is leülhetünk, nem kell az öltönnyel bajlódni. A legtöbb kabinban és közös helyiségben engedélyezett a dohányzás is.

A legtöbb teherhajó-társaság előírja a fizetős utasok minimális és maximális életkorát. Ez 13 éves kortól egészen 75-85 éves korig terjed társaságtól függően. Van olyan cég is, amely 65 éves kor fölött előírja, hogy ovosi igazolással rendelkezzen az utas.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Útvonalak és árak

A hajóstársaságok általában régiónként csoportosítják útvonalaikat, így léteznek Atlanti- és Csendes-óceáni, dél-amerikai, karibi, világkörüli útvonalak is. A transzatlanti útvonalak általában valamely keleti parti kikötőből, esetleg a Mexikói-öbölből indulnak. A Csendes-óceánt átszelő utak San Franciscóból, vagy Los Angelesből indulnak, legalábbis ezekre könnyebb jegyet szerezni, Van egy társaság, amely Amszterdamból Chicagóba, vagy Clevelandbe indít járatokat a nyári hónapokban.

Bár a legtöbb társaság oda-vissza útra kínálja jegyeit, lehetőség van egy útra, vagy akár csak a teljes útvonal egy szakaszára váltani jegyet. A legrövidebb szakasz általában két hétig tart. A társaságok euróban és dollárban is megadják az utazások árát. Egy kétszemélyes kabin ára személyenként és éjszakánként általában 90-100 euróba kerül, amin felül még némi extra díj és illeték is van, de a teljes árhoz képest ez elhanyagolható

Felhívtuk a hajós utak értékesítésével foglalkozó Mahart Passnave Kft.-t, ahol kérdésünkre elmondták, hogy nem foglalkoznak teherhajó jegyek értékesítésével. Hasonló indormációt kaptunk a Tensi Holidays utazási irodától. Ha tehát mindenképpen teherhajós vakációra szeretnénk indulni, külföldi szervező után kell néznünk.

Az európai társaságok közül a Grimaldi az egyetlen, amely közvetlenül az utasoknak értékesíti szabad helyeit a teherhajókon. A cég olaszországi központi kikötőjéből Európába, Dél-Amerikába és nyugat-afrikai országokba közlekedtet teherhajókat. A társaságok többsége teherhajó-ügynökségeken keresztül értékesíti a helyeket. Ilyenek például a Cargo Pasenger Lines, a Cruisepeople, vagy a Freighter Voyages.