Az év leghülyébb eseményei a turizmusban

Vágólapra másolva!
Elgázosított vadludak, ítélet a Concorde-katasztrófa ügyében, beszóló utaskísérő, élő krokodil a kézipoggyászban, kaukázusinak maszkírozott ázsiai utas, fedélzeti vécébe gyömöszölt újszülött és felakasztott holttest. Meghökkentő panaszlevelek, hisztik, balhék, beszólások, vészhelyzetek és balesetek. Így utaztunk az idén.
Vágólapra másolva!

Hullák és újszülöttek

Vélhetőleg öngyilkos lett az a Fülöp-szigeteki férfi, akinek felakasztott holttestére a Gulf Air légitársaság Dubajból Manilába tartó járatának mosdójában találtak rá nem sokkal landolás előtt. Az öngyilkos férfi 36 éves volt, három hónapig dolgozott villanyszerelőként Abu-Dzabiban. A repülőtéren a felesége és a családja várta. A rendőrség vizsgálja a halálesetet, a légitársaság nem fűzött kommentárt az ügyhöz.

Tavaly ugyanezen a járaton az utaskísérők segítségével jött világra egy kisbaba, az idén szeptemberben viszont egy magára hagyott csecsemőt találtak a toalett szemetesébe gyömöszölve. A babát a repülőtéri orvosok mentették meg. A hatóságok később megtalálták az anyát, aki elmondta, hogy közel-keleti munkaadója megerőszakolta, annak felesége pedig hazatérésre kényszerítette, és félt a gyermekével együtt visszatérni a családjához, a férjéhez.

A biztonságra mindig lehet hivatkozni?

Felháborodást keltett az utasok körében a New York-i hatóságok júliusi légtértisztító intézkedése, amelynek során karbon-dioxiddal végeztek 400 vadlúddal, mert azok rendszerint a város egyik forgalmas légi folyosóján keresztül vonultak, és zavarták a repterek légi forgalmát. "Az akció célja a város fontosabb repülőtereinek és azok 10 kilométeres körzetének teljes megtisztítása volt, ami kétségkívül az utasok és a lakóépületek védelmét szolgálja" - mondta a mezőgazdasági minisztérium szóvivője, Carol A. Bannerman, aki hangsúlyozta: "1981 és 1999 között a vadludak száma a hétszeresére nőtt".

Forrás: EPA

A vadludak legutóbb 2009 januárjában okoztak komoly károkat, amikor belerepültek a US Airways 1549-es járatának hajtóművébe. Ennek következtében a gép motorja leállt, a pilóta 150 utassal a fedélzeten kényszerleszállást hajtott végre, és sikeresen landolt a Hudson folyón.

Megbomlott elmék, megbillent gépek: krokodil az utastérben

A fedélzetre felcsempészett élő állatról szinte minden évben hallani. Míg tavaly csak jót mosolyogtunk azon a felháborodott férfin, aki nem értette, hogy miért nem viheti fel az utastérbe a krokodilját, addig az idén egy hasonló próbálkozás miatt tragikus baleset történt.

A kongói légitársaság belföldi járata épp megkezdte a süllyedést Bandundu repülőtere felé, amikor az állat kiszabadult a tulaj táskájából. A pánikoló utasok fékevesztett rohangálása miatt a gép elvesztette az egyensúlyát, és zuhanni kezdett. A brit első tiszt és a belga kapitány képtelen volt úrrá lenni a felborult egyensúly miatt bekövetkezett úgynevezett dugóhúzó jelenségen. A Kinshasából Bandunduba tartó, cseh gyártmányú L-410-es egy üres házra zuhant. A személyzet és 19 utas életét vesztette. A megdöbbentő történetet az egyetlen életben maradt utas mesélte el a helyszínre érkező hatóságoknak. A sors fintora, hogy a krokodil túlélte, majd később a mentőalakulat egyik tagja bozótvágó késsel végzett vele.

A hülyeségnek is van ára: hamis volt a Ray Ban

Évek óta listázza a legviccesebb panaszleveleket a Thomas Cook utazási iroda és a Brit Utazási Irodák Szövetsége. A két társaság komoly erőfeszítéseket tesz a félreértések tisztázása érdekében, de véleményük szerint a legtöbb esetben aluliskolázottság, tájékozatlanság és a józan ítélőképesség hiánya okozza a bajt. Az egyik idei levélírójuk például szafarira érkezett Afrikába, de felháborodottan távozott, mert - ahogy fogalmaz - az elefántok látványa "ellehetetlenítette" a nyaralását.

Forrás: AFP

Ugyancsak kárpótlásért jelentkeztek azok a brit utasok, akik Bangkokban, az utcai árusoktól 3 fontért vásárolt Ray Ban szemüvegről csak később tudták meg, hogy hamisítvány.

Értetlenül áll a két társaság azon londoni levélíró sorai felett is, aki szemrehányást tett a Thomas Cooknak, amiért amerikai barátját lényegesen gyorsabban repítették haza Jamaicából, mint őt.

Kalandok az óceánjárók kabinjaiban

Az óceánjárók ugyancsak állandó szereplői az éves turisztikai mustráknak. Vagy fertőzés, vagy ételmérgezés, vagy (és ebből az idén több ízben is részük lehetett a turistáknak) a szokatlanul heves hullámzás miatt kerülnek a hírekbe. Veszélyes kalandokba legutóbb az amerikai üzemeltetésű Clelia II. óceánjáró keveredett, miután elvesztette az egyik motorját a nagy viharban.

Az argentin parti őrség emberei siettek a megadott koordinátákhoz, és 90 km/h-s széllökések közepette "kísérték be" a hánykolódó hajót a legközelebbi kikötőbe. A nem mindennapi hullámlovaglásról felvétel is készült, amely bizonyítja, hogy stabilizátorok ide vagy oda, az utasok különös élményeket élhettek át a kabinokban.

Sört bontott és a vészcsúszdán távozott

Az idei év legnagyobb sztárja a JetBlue légitársaság utaskísérője, Steven Slater, akinek azóta rajongói oldala is készült, mert bár sokan panaszkodnak a kelletlen és kedvetlen utaskísérőkre, de legalább ennyien elismerik, hogy komoly nyomás alatt dolgoznak. A szóban forgó - Pittsburgh-New York járaton szolgálatot teljesítő - utaskísérőnél is betelt a pohár: a landolás után Slater a hangosbeszélőn kérte az utasokat, hogy a gép teljes megállásáig maradjanak a helyükön. Az egyik utas azonban idő előtt állt fel a székéből és kinyitotta a felső csomagtartókat is, mire az utaskísérő odalépett hozzá, hogy leültesse, ekkor az egyik csomag kicsúszott a tartórekeszből, és Slater arcára esett. Az utaskísérő felszólította az utast, hogy kérjen elnézést, de ő a stewardot okolta a balesetért.

Forrás: [origo]

Slater dühös lett, és erélyes hangon felszólította az utast, hogy üljön vissza, majd a gép konyhájából kivett egy doboz sört, kinyitotta a vészhelyzetek esetén használatos csúszdát, és távozott a gépből. A reptérről kisétálva beült az autójába, és egyszerűen elhajtott. Nem sokkal később queensi otthonában tartóztatta le a rendőrség. Slater azóta már kilépett a légitársaságtól.

Concorde: az ítélet napja

Forrás: AFP

Tíz esztendővel az Air France légitársaság szuperszonikus gépének párizsi tragédiája után pont került a Concorde-ügy végére: egy francia bíróság az amerikai Continental Airlinest hozta ki felelősnek. A szerencsétlenségben 2000. július 25-én összesen 113 személy vesztette életét. A Continental Airlinesnak ezért 200 ezer eurós büntetést kell fizetnie, 25 ezerrel többet, mint amennyit az ügyészek javasoltak. Az amerikai cég emellett egymillió euró kártérítést is köteles fizetni az Air France-nak. Az egyetlen elítélt is a Continental alkalmazottja: John Taylor technikusra 15 havi felfüggesztett börtönbüntetést róttak ki, mivel rosszul rögzítette a balesetet okozó fémlemezt. A Continental ügyvédje, Olivier Metzner az ítélet kihirdetése után a "protekcionizmus diadaláról" beszélt, és fellebbezést jelentett be.

Volt bőr a képén

Az idei év minden bizonnyal legnagyobb viharát kavaró esete azé a 22 éves kínai férfié, aki az Air Canada Hongkong-Vancouver járatára úgy szállt fel, hogy fehér bőrű öregurat ábrázoló, nem kifejezetten farsangi maszkot öltött. A szokatlan szilikonmaszkra néhány utas is felfigyelt, mivel egészen közelről látszódott, hogy műanyagból van, ráadásul viselőjének keze túlságosan fiatal volt a maszkhoz képest. A fiatalembert, aki menekültstátusért folyamodott a kanadai hatóságoknál, a leszállás után feltűnés nélkül azonnal elvezették.