A testüregeket is vizsgálják a ferihegyi dolgozóknál

Vágólapra másolva!
A szigorított ellenőrzések miatt a biztonsági zónába (SRA) való minden belépésnél kötelező a testüregvizsgálat és motozás a gépek személyzetének és a repülőtér dolgozóinak tagjain, amelyen a százszázalékos biztonságra kell törekedni - mondta az MTI-nek csütörtökön egy neve elhallgatását kérő, a repülőteret jól ismerő forrás. Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője szerint az üzemeltető az uniós előírásokat követi akkor, amikor szigorított átvizsgálásokat alkalmaz nemcsak az utasokkal, de a reptér dolgozóival szemben is.
Vágólapra másolva!

Azért kell a teljes biztonságra törekedni, mert a repülőtér csak így kaphatja vissza a tavasszal elvesztett "clear", vagyis biztonságos besorolást. Ferihegy azok után vesztette el ezt a besorolását, hogy az egyik nemzetközi légügyi szervezet, az ICAO biztonsági tesztjén megbukott a budapesti légikikötő. Az MTI-nek nyilatkozó forrás szerint a szervezet azóta sem ellenőrzött egyetlen repteret sem, csak Ferihegyet, amelyet meg is buktattak a vizsgán.

Ezeken a teszteken az ICAO szakemberei akár melltartóban is becsempészhetnek lőszert, vagy egyéb, biztonságra veszélyes apró eszközöket, amelyeket a kézi fémkeresők legtöbbször nem mutatnak ki. Ezeket az ellenőröknek kell kiszűrnie, mégpedig motozással. A szabály szerint férfiakat csak férfiak, nőket pedig csak nők vizsgálhatnak át.

A kötelező testüregvizsgálatok és a minden részletre kiterjedő motozások miatt a repülőtéri dolgozók, köztük a biztonsági ellenőrök is panaszkodnak. Egyrészt sokan attól tartanak, hogy a motozás miatt valamilyen fertőzést kapnak el, másrészt ez a procedúra a reptér zavartalan forgalmát is befolyásolhatja. Mivel a szigorúan ellenőrzött zónába való minden belépésnél át kell vizsgálni az oda belépőket, sokszor óriási sorok alakulnak ki, és sokat kell várni. Emiatt többször előfordult, hogy egy járat nem tudott időben elindulni. A késés miatt a légitársaságok a reptérre hárítják a plusz költségeket.

Egy neve elhallgatását kérő stewardess az MTI-nek azt mondta, többször előfordult, hogy a melltartója alá is benyúltak, azt pedig, aki szoknyában volt, akár külön szobába is elvitték, ahol "indokolatlanul szigorú" átvizsgálást hajtottak végre rajta. A schengeni térséghez tartozó európai repülőterekkel összehasonlítva ezek a biztonsági átvizsgálások a szokásosnál jóval szigorúbbak - mondta.

Arról, hogy a repülőtéren dolgozókat saját megítélésük szerint zaklatják és kulturálatlan bánásmódban részesítik, az Index.hu számolt be a birtokába került, Szabó Máté ombudsmanhoz írt levélre hivatkozva.

A ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) szóvivője, Hardy Mihály az [origo]-nak elmondta: Budapest Airport az uniós előírásokat követi akkor, amikor szigorított átvizsgálásokat alkalmaz nemcsak az utasokkal, de a reptér dolgozóival szemben is.

A szóvivő a reptéri motozásokkal kapcsolatban elmondta azt is, a légikikötőben dolgozók többsége megértette és elfogadta ezeket a változtatásokat, egyes légitársaságok személyzete nehezen fogadta el az idén április óta megváltozott szabályokat. Bár több az utaspanasz a korábbi időszakhoz képest, mégis úgy tűnik, hogy az utasok előbb megértették ezt, mint bizonyos személyzetek - fogalmazott a szóvivő. Hozzátette: komoly problémát jelentett korábban, hogy a bevezetett szigorításokat a dolgozókkal is elfogadtassák.

Az utasbiztonsági ellenőrök az állásukat kockáztatják, ha nem végzik el a szükséges átvizsgálást. Hardy Mihály kérdésünkre elmondta: az ellenőröknek nem néznek be sehová, de a szabéályok szerint a teljes testre kiterjedő ruhaátvizsgálást kell végezniük, testüregmotozást viszont csak a rendőrök, és csak indokolt esetben végezhetnek. A "kellemetlenkedés" nem munkaköri leírás, ha valakivel szemben udvariatlanul léptek fel, akkor ez ellen panaszt lehet tenni, vagy akár a helyszínen kérni kivizsgálást - mondta a szóvivő. Hardy Mihály szerint a kérdéses levélben többnyire általánosságok szerepelnek, és nincs értelme az ombudsmanhoz fordulni az ügyben, mert a biztos nem írhatja felül az uniós repülésbiztonsági előírásokat.