Közel 17 milliárd dolláros kárt okoztak az amerikai járatkésések

Vágólapra másolva!
Az amerikai légi járatok késései és a járattörlések évi 16,7 milliárd dollár, azaz több mint 3300 milliárd forint kárt okoztak az utasoknak - derült ki egy friss tanulmányból.
Vágólapra másolva!

Az amerikai Szövetségi Repülésügyi Hatóság (FAA) támogatásával készült átfogó tanulmányban azt vizsgálták, hogy az utasoknak valójában mennyibe kerül a járatok késéséből, törléséből adódó időveszteség és az ezzel járó egyéb kiadások, például plusz szállodai, étkezési és más költségek.

A felméréshez a 2007-ből származó adatokat használták, mert ez volt az utolsó év, amelyből a számításokhoz szükséges összes adat a kutatók rendelkezésére állt. Ezek szerint a légitársaságoknak 8,3 milliárd dollárt (1640 milliárd forint) kárt okoztak a késések. Ez az összeg többségében az üzemanyag és fenntartási többletköltségekből, valamint a személyzetnek járó pótlékokból tevődött össze.

Az amerikai gazdaság egyéb területeit is hátrányosan befolyásoló késések összesen 33 milliárd dollár veszteséget okoztak, de legrosszabbul mégis az utasok jártak, akik több mint a felét állták ennek a hatalmas összegnek. Az utasokat ért veszteségek mértéke az utóbbi három évben valószínűleg alacsonyabb volt, mert a gazdasági válsággal az utazók száma is kevesebb lett.

Az amerikai légi forgalom 2007-ben volt a csúcson, ekkor mintegy 1,3 millió helyi járat késett - azaz a számítógépes rendszerben rögzített menetrendhez képest az indulási, vagy az érkezési idő legkevesebb 15 perccel módosult -, valamint 119 ezer járatot töröltek. Tavaly "mindössze" 85 ezer járat késett, miközben 63 járatot töröltek.

Mark Hansen kutatásvezető, a Berkeley Egyetem professzora szerint viszont a 2007-es statisztikák állhatnak közelebb a valósághoz, mert a gazdasági válság nem tekinthető állandó tényezőnek. "Műszaki problémák és az időjárás miatt mindig is lesznek késések, de ezek lényegesen csökkenthetők, ha fejlesztik a repülőterek és légifolyosók légiforgalmi irányítási rendszereit" - magyarázta a professzor.

Az FAA jelenleg a második világháborúban fejlesztett radarrendszerek műholdas helyzet-meghatározó rendszerre (GPS) cserélésén dolgozik. A 2025-től üzemelő rendszer kiépítése 40 milliárd dollárba (mintegy 8 billió forintba) kerül.