Leállítanák az utasnyúzó légitársaságokat

Vágólapra másolva!
Egy amerikai szenátusi javaslat törvényben tiltaná meg a helyi légitársaságoknak, hogy különdíjat számítsanak fel a kézipoggyászok után. Az Európai Unióban általános érvényű szabályozásra elvben van lehetőség, de az eddigi gyakorlatban ilyen beavatkozásra nem került sor. Amerikában tiltakozásra szólítják fel az utasokat, a légitársaságok pedig közben egyre elképesztőbb díjtételekkel rémisztgetnek.  
Vágólapra másolva!

Tiltakozásra szólítja fel a turistákat egy nonprofit fogyasztóvédelmi szervezet. A FlyersRights arra bátorítja az utasokat, hogy az oldalukon kitölthető petícióval formáljanak jogot bizonyos repüléssel kapcsolatos különdíjak és pluszköltségek eltörlésére.

A szervezetnél a floridai székhelyű Spirit Airlines és a Ryanair közleménye verte ki a biztosítékot, miszerint az egyik fapados társaságnál augusztus 1-től már a kézipoggyászért a másiknál pedig a vécéhasználatért is fizetni kell a jövőben.

A kézipoggyász esetében minden olyan csomagért felárat számolnak, aminek mérete meghaladja a 40X35X30 centimétert, vagyis nem fér be az ülés alá. A további, a felső tárolórekeszekben elhelyezett poggyászokért a törzsutasoknak 20 dollár lesz a díj, azok a nem klubtagok, akik előzetesen poggyászhelyet kérnek, 30 dollárt fognak fizetni, a többieknek 45 dollár lesz a tarifa. A Spirit ugyanakkor közölte, hogy a jegyárakat csökkenteni fogja valamilyen mértékben.

A Spirit Airlines igazgatója azzal érvelt, hogy a kézipoggyászdíj csupán kísérlet a járatkésések kiküszöbölésére. A nagyobb összsúlyú gépeknek ugyanis hosszabb menetidővel kell számolniuk. Ha a poggyászdíjat hozzácsapnánk a jegyárhoz, aztán adnánk, egy ingyen kólát a fedélzeten az kevésbé lenne kedves - mondta Ben Baldanza a társaság igazgatója.

Forrás: Wikipedia/Jelson25
Forrás: Wikipedia/Jelson25

A szervezet mostani "Ami sok, az sok" nevű akciójában a kézipoggyászdíjon kívül tiltakozik a Ryanair mosdódíja ellen is. A fapados légitársaság már korábban felvetette, hogy pénzt kérne a mosdók használatáért és a jelek szerint az elképzelést most valóban be is vezeti. A társaság a napokban megerősítette, hogy ennek megfelelően 168 darab Boeingen már el is kezdte a belső átalakítást. Jelenleg több mosdó is található a fedélzeten, de a jövőben csak egy darab, fizetős helyiség található majd a járatokon. Az utasoknak egy fontot, illetve egy eurót kell majd magukkal vinniük és lehetséges, hogy némi türelemre is szükség lesz, hiszen 189 utasra csupán egy illemhely jut.

A FlyersRights szerint ezek a különdíjak nem az utasok és nem a szolgáltatás színvonalának növelése érdekében születnek, ezért az összegyűjtött tiltakozószelvényekkel egyenesen az amerikai szenátushoz fordulnak és követelik azok felülvizsgálatát.

A társaság korábban már kiharcolta, hogy a három óránál tovább késleltetett gépek esetében a légitársaságoknak ételt, italt, szellőztethető várót és az utasszámnak megfelelő mennyiségű wc-t kell biztosítania.

Szakértők szerint jó esély van a most tervezett különdíjak visszavonására is, miután Ray LaHood amerikai közlekedési miniszter nevetségesnek és felháborítónak nevezte a kézipoggyászdíjat a National Geographic-nak adott interjújában. Megjegyezte azonban, hogy az utasok közönye is kell ahhoz, hogy ilyen és ehhez hasonló (például a hitelkártya használat után fizetett kényelmi díj) különdíjak bevezethetők.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Közben máris akcióba kezdtek a különböző logisztikai és csomagszállító vállalkozások, amelyek biciklit, hangszert, sporteszközt, kerekesszéket, de akár sima kézitáskát és bőröndöt is szállítanak a világ csaknem valamennyi országába. A Luggageclub, a Firstluggage, a Luggagefree és a Luggageforward például a legtöbb esetben három napon belül, háztól házig viszi a csomagokat, általában 10-12 dolláros kilónkénti áron.

Törvény az extra-díjak ellen

Az amerikai szenátus elé kedden benyújtott új törvényjavaslat szerint törvényben tiltanák meg a légitársaságoknak, hogy a Spirit Airlines-hoz hasonlóan kézipoggyász-díjat vezessenek be. A törvényjavaslatot jegyző két demokrata politikus, Ben Cardin és Mary Landrieu szerint a kézipoggyászokban sok olyan személyes tárgy lehet, amelyek az utasok biztonságát és egészségét védik, például a gyógyszerek, orvosi segédeszközök, vagy épp egy kontaktlencse, vagy szemüveg, így nem etikus, ha ezeket az eszközöket csak plusz díj ellenében vihetik fel a fedélzetre.

Mostanáig csak a már említett amerikai Spirit Airlines vezette be a kézipoggyász-díjat, de a törvénnyel azt szeretnék megelőzni, hogy tömegesen jelentsék be a légicégek a hasonló felárakat. A szintén demokrata Chuck Summer sürgette a Pénzügyminisztériumot, hogy hozzon adminisztratív intézkedéseket a kézipoggyász-díj betiltására, amit az utazók arculcsapásának nevezett.

A Spirit Airlines szóvivője közölte, hogy részletesen tájékoztatják majd a Szenátust a díjat érintő, a médiában megjelenő téves információkról. A szóvivő szerint azok a csomagok, amelyek beférnek az ülés alá, továbbra is ingyenesen vihetők fel a fedélzetre. Azok az utasok, akik befizették a kézipoggyász-díjat és azok a csomagok is ingyenesek lesznek, amelyekben orvosságot szállítanak. A díjat befizetők elsőként szállhatnak fel a gépre. A légitársaság szerint a díjnak köszönhetően felgyorsul majd a repülőtéri biztonsági ellenőrzés, ami végső soron az utasok kényelmét szolgálja.

Uniós törvény egyelőre nem lesz

Az Európa Parlament sajtóosztályától azt az állásfoglalást kaptuk, hogy a jelenleg is érvényben lévő 1008/2008-as uniós szabályozás szerint a meghirdetett repülőjegyárakban szerepelni kell minden, úgynevezett nem opciós díjnak. Ha egy légitársaság a kézipoggyászt opciós tételnek állítja be és külön díjat számít fel érte, akkor ez a lépés megtámadható a bíróságon. A Maastrichti Szerződés értelmében - amely kiterjed a közlekedésre a fogyasztóvédelemre is - az EU hozhat törvényt a légitársaságok ellen, de mivel korábban nem történt ilyen jellegű beavatkozás, egyelőre Brüsszelben nem foglalkoznak a lehetőséggel.

Magyarországon nemrégiben a Wizz Air jelentette be, hogy szigorítja a kézipoggyászok méretének ellenőrzését. Kázmér Natasa, a légitársaság kommunikációs igazgatója az [origo]-nak elmondta, hogy tudomása szerint nincs arra lehetőség, hogy egységes uniós szabályozással tiltsák meg a légitársaságoknak a különböző extradíjak bevezetését, még akkor sem, ha egyébként a légi közlekedést érintő nemzeti jogszabályokat a lehető legnagyobb mértékben harmonizálják. Ilyen rendelkezésre csak a nemzeti hatóságoknak van joguk, de a kommunikációs igazgató szerint a légügyi hatóságok feladata, hogy szabályozó testületként a légi közlekedés biztonságát hivatott garantálni, a kereskedelmi kérdéseket pedig hagyja meg a légitársaságoknak.