Kritikán túli tömeg - utazás a közösségi oldalakkal

Vágólapra másolva!
Ma már számtalan utazási közösségi oldal is elérhető az interneten, de még a legnagyobbaknál is felmerülhet a kérdés, hogy vajon tényleg hasznos és valós információkat találhatunk-e ezeken az oldalakon, vagy csupán egy hasznavehetetlen és ellenőrizhetetlen információhalmaz, amit látunk? Az utazási témájú közösségi oldalak és közösségek keresik a kiutat, van amelyik honlapot indít, s van, ahol már pénzt kérnek a felhasználóktól.  
Vágólapra másolva!

Alig két hetes létezése alatt hihetetlen népszerűségre tett szert a Facebook közösségi portálon a Secret London nevű csoport, s rövid idő alatt több mint 180 ezer rajongója lett. A csoport célja, hogy londoniak adjanak tippeket olyan utazóknak, akik nem a hagyományos látnivalókra kíváncsiak. A próbálkozást hamar újabbak követték és Secret Paris, Secret Sydney, sőt Secret Colchester csoport is megjelent a közösségi oldalon - írja a Guardian.

Egy ilyen csoport ideális is lehetne egy utazás tervezgetésekor feltéve, ha az itt megjelenő információk és tippek valóban hasznosak és relevánsak. A bíztató kezdet után, ahogy nőtt a rajongók és csatlakozók csoportja, a titkos tippek egyre kevésbé voltak használhatóak és már olyan tippek is megjelentek, hogy Londonban bizony meg kell nézni a Towert, vagy a Big Bent. Sőt magánvállalkozások is felismerték a lehetőséget és önreklámokkal árasztották el az szájtot, sok esetben olyan cégek, amelyeknek semmi közük sem volt Londonhoz.

Forrás: [origo]

A jelenség rávilágított arra, ami az utazási közösségi szájtok egyik legnagyobb problémája, nevezetesen, hogy minél nagyobb lesz a felhasználók száma egy adott oldalon, az általuk közzétett információk egyre jobban felhígulnak, nehezebb lesz hasznos információt találni és végső soron az egész próbálkozás értelmét veszti. A Facebook egyelőre nem alkalmas arra, hogy információkat keressünk vissza, illetve, hogy egyes emberek profiljába anélkül betekintést nyerjünk, hogy ismerőseik ne lennénk. Ezek nélkül pedig egymással kapcsolatban nem lévő emberek ilyen-olyan üzeneteit követhetjük csak, amelyek sokszor teljesen eltérnek az eredeti témától.

Az utazással és turizmussal foglalkozó közösségi oldalak többségén túlságosan sokan akarnak túlságosan sok információt megosztani a többiekkel és a végén az ember már nem is tudja, kinek higgyen. Tavaly júliusban derült ki, hogy a TripAdvisoron megtalálható szállodák egy részénél a kritikákat és minősítéseket a személyzet tagjai tették ki az oldalra, s ezek mindennek nevezhetők, csak objektívnek nem.

Forrás: [origo]

Vannak próbálkozások arra, hogy a névtelenséget és a vele járó hamis információkat leküzdjék az utazási közösségi oldalak. A Tripbod például nem engedi meg a felhasználóknak, hogy egy teljesen nyílt platformon névtelenül kommunikáljanak, ehelyett meghatározott számú helyi lakost gyűjt a lehető legtöbb városból, akikett szó szerint kiválasztanak különböző tesztek segítségével és vizsgálják, hogy valóban releváns információkat képesek közzétenni. Az egyszerű felhasználóknak azután egy kisebb összeget - jelenleg 16 fontot - kell fizetniük, hogy hozzáférjenek a "helyi idegenvezetők" információihoz és velük közösen megtervezzék az utazást.

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a hagyományos utazási tematikájú közösségi oldalaknak teljesen befellegzett. A Secret London sikere is mutatja, hogy a közösségi oldalak közönsége igényli a helyi és exkluzív információkat. A Guardian elemzése szerint a megoldás az lehet, hogy a felhasználók jobban koncentrálnak saját ismerőseik információira és nem csatlakoznak feleslegesen csoportokhoz, vagy nem követik bármelyik szembejövő twitterező bejegyzéseit.

Forrás: [origo]

A koncentrált témájú saját hálózat kiépítésére jó példa a ning.com, ahol a felhasználóknak lehetőségük van arra, hogy egy adott téma köré szervezzék saját kapcsolataikat, ismerőseiket. Így megvan az esély rá, hogy csak olyanokkal kerülnek kapcsolatba, akik tényleg érdeklődnek a múzeumok, vagy mondjuk a szörfözés témája iránt. Természetesen erre a közösségi oldalra is igaz, hogy csak akkor lehet hatékony, ha a felhasználók száma elér egy kritikus tömeget, de a szűkebb témák köré szerveződő személyesebb csoportok talán elősegítik, hogy valóban hasznos információkat osszon meg egymással ez a közösség.

Az igazán hatékony online utazási közösségek lassan bővülnek. Ennek ellenkezőjére tökéletes példa az amerikai WAYN, (a "Where Are You Now", azaz hol vagy most rövidítésből). A WAYN 2004-es indulásakor az egyik első utazási tematikájú közösségi oldal volt 45 ezer felhasználóval. Ma már 251 országban használják az oldalt és a felhasználók száma eléri a 15 milliót. A felhasználók száma rohamosan nőtt, megfelelően az üzemeltetők terveinek, akik a minél nagyobb felhasználói szám elérését tűzték ki célul, de közben az eredeti ötlet lényege - nevezetesen, hogy helyi emberektől szerezzenek utazási információkat a felhasználók - elsikkadt és a legtöbben egyszerűen online kapcsolatszerzésre, ismerkedésre használták az oldalt. Az üzemeltetők ugyan később reagáltak erre a fordulatra és idén, Valentin-napon elindították a WAYN randioldalát, de sokan, akik eredetileg valóban az utazásaikhoz szerettek volna hasznos tudnivalókat gyűjteni, elpártoltak a WAYN-től.

Forrás: [origo]

A hatékonyság elvesztését a Secret London kitalálói is felismerték és azóta már működik a csoport új honlapja, ezzel próbálva meg kiszűrni a kéretlen és hasztalan információkat és megtartani a valós felhasználókat. Mi pedig nem tehetünk mást, ha egy utazáshoz szeretnénk valós információkat gyűjteni, mint óvatosan kezeljük a közösségi szájtokon megjelenő tudnivalókat és a lehető legtöbb helyről próbáljuk meg beszerezni azokat.