A pénz miatt nem figyelünk Indiára

Vágólapra másolva!
A világ egyik legnagyobb turisztikai piacán, Brazíliában indít kampányt a Budapesti Turisztikai Hivatal október végén. A távolabbi és kevésbé fontos országokra csak alig jut pénz, pedig ezek 150-200 milliós potenciális piacot jelentenek. A kampányok továbbra is a közeli piacokra koncentrálnak elsősorban.
Vágólapra másolva!

Szokatlan helyen, Brazíliában indít kampányt a BTH Budapesti Turisztikai Nonprofit Kft., ahol Magyarország turisztikai értékeivel ismertetik meg a brazíliai utazásszervezőket, utazási irodákat. Az ország a világ egyik legdinamikusabban fejlődő gazdasága, közel 160 millió potenciális turistával, melynek mintegy 10 százaléka európai utazásokat is megengedhet magának, és ez a kör egyre bővül. A rendezvényeket megelőzően több brazil újság és tévécsatorna is járt Budapesten, s rendszeresen közölnek cikkeket, riportokat Magyarországról.

Egy felmérés szerint a brazilok véleménye a magyarokról rendkívül pozitív, lenyűgözőnek tartják a gasztronómiai kínálatot, az építészeti örökséget és különösen érdekli őket a budapesti életérzés. A brazilok sokra értékelték, amit az ország a balesetet szenvedett Forma 1-es pilóta, Felipe Massa felé tett, hiszen a színvonalas ellátásnak köszönhetően a brazilok a magyarokat vendégszerető, gondoskodó, figyelmes vendéglátónak ismerhették meg.

Forrás: AFP
150 millió potenciálsi utas

Ez persze még távolról sem elegendő ahhoz, hogy a brazil turisták nagy számban meginduljanak Magyarország, vagy a régió felé, a folyamatos médiajelenlét mellett Budapest szerepe a brazil turisztikai szakmában is elengedhetetlen. A dél-amerikai piachoz Madridon át vezet az út, ezért kiemelten fontos a spanyolországi jelenlét és a folyamatos kapcsolódási pontok keresése, kialakítása.

Ezt célozza az a rendezvénysorozat, amelyre október végén kerül sor a BTH Kft. és az MT Zrt. madridi külképviselete szervezésében. Sao Paolóban és Rio de Janeiróban helyszínenként 120-150 szakmai érdeklődőre számítanak, ahol az utazásszervezők, utazási irodák valamint a média prezentációk, workshopok és közvetlen tárgyalások keretében ismerheti meg a magyarországi és budapesti kínálatot.

Németh Judit, a BTH munkatársa az [origo]-nak elmondta, hogy a válság miatt az iroda is és a Turizmus Zrt. is elsősorban a nagy hagyományos küldő piacokra - Ausztriára, Németországra - koncentrál. A beutazó turizmus szempontjából egyelőre kevésbé fontos piacokra - mint amilyen a brazil, vagy az indiai - erősen korlátos az anyagi keret, ezért ezeket az országokat kényszerűségből háttérbe kell helyezni, ami ugyanakkor nem azt jelenti, hogy elfelejtjük ezeket az országokat, ezt mutatja az október végi brazíliai eseménysorozat is.

A szakmai rendezvények ugyanakkor nem elégségesek, folyamatos reklámkampányokra lenne szükség ahhoz, hogy a nagyközönség is felfedezze magának az országot. Az említett piacok ugyanakkor jelentős hátránnyal is rendelkeznek, nevezetesen, hogy sem Brazíliából, sem Indiából nincs közvetlen légijárat Budapestre. Ennek kiemelkedő fontosságát jól mutatja a tény, hogy mióta a kínai fővárossal és Sanghajjal van közvetlen légi összeköttetés, megugrott a Magyarországra turisztikai céllal érkező kínaiak száma.

Forrás: AFP

Annak ellenére fájó ez a hiány, hogy az indiai és vélhetően a brazil turisták sem csak és kizárólag Magyarországot célozzák meg, sokkal inkább a régiót - Budapest mellett Prágát és Bécset - egyben keresik fel. Szintén probléma, hogy magyar oldalról sokszor nincs közös lobbitevékenység a légitársaságok felé egy új járat indítására.

Bécsben egyébként - a meglévő légi kapcsolatnak köszönhetően - jelentősen nőtt az Indiából érkező turisták száma, ezért a BTH szorosabb együttműködést tervez az osztrák fővárossal közös kampányok kialakítására - mondta az [origo]-nak Mihalcsik Judit, a BTH munkatársa.

Kevés pénzből közösen

Az anyagi források szűkösségét emelte ki állásfoglalásában a Magyar Turizmus Zrt. is. A brazil és indiai beutazó forgalom elenyésző volta nem teszi lehetővé azt, hogy az MT Zrt. csökkentett költségvetéséből az említett piacokon jelentős marketingtevékenységet önállóan végezzen. A távoli küldőpiacokon az MT Zrt. a Visegrádi Országokkal együttműködésben közösen viszi piacra a turisztikai kínálatot.

Forrás: MTI

A Visegrádi Országok turisztikai vezetői idén márciusban Krakkóban találkoztak és megerősítették szándékukat a tengerentúli piacokon történő közös promócióra vonatkozóan. Folytatódik a kínai, amerikai és japán piacokon megvalósított sikeres marketing-együttműködés, és tovább bővül az orosz piacon való megjelenés is. Sikeresnek bizonyult az amerikai piacon működő online oktató program, amelynek révén a négy ország turisztikai kínálatát ismerhetik meg az amerikai utazásszervezők.

Fenntartó jellegű marketing

A válság miatt egyébként átalakultak a Magyar Turizmus Zrt. marketingtervei is. A szervezet az utazási szokások változásainak megfelelően a közeli országokra és a belföldi turizmus élénkítésére fókuszál, a távolabbi piacokon pedig inkább fenntartó jellegű marketingtevékenységet végez. A szomszédos és közeli országokban folytatott kampányok mellett, a belföldi turizmus élénkítése és a hazai utazók itthon tartása is prioritást élvez.

A legfontosabb német vendégek száma csökkent

2009-ben az első nyolc hónapban - a vendégéjszakák száma alapján - legfontosabb tíz küldőország közül egyedül Ausztria esetében nőtt a vendégéjszakák száma, 3,1 százalékkal. A többi országnál a csökkenés mértéke 0,7 százalék (Franciaország) és 27,3 százalék (Egyesült Államok) között mozog. A német vendégéjszakák száma 10,6 százalékkal csökkent. Egyes szomszédos, illetve közeli országokból érkező vendégforgalom az első nyolc hónapot tekintve is jelentősen bővült: a cseh vendégéjszakák száma 20,3 százalékkal, a szlovákoké 30,7 százalékkal.

A nyugat-európai országokban elsősorban a forint euróhoz viszonyított kedvező árfolyamára és a jó ár-érték arányra építették a kampányokat, de hirdették a magyarországi üdülési lehetőségeket Németországban játszó magyar focistákkal és volt bécsi gerillakampány is.

A távolabbi küldőországok közül elsősorban Japánra, az Egyesült Államokra és Kínára koncentrál az MT Zrt. A Kínára vonatkozó idei marketingtervben 2008-hoz képest 20-25 százalékos növekedést várnak a beutazó forgalomban. Kínából egy évben átlagosan 50-55 ezer turista érkezik hozzánk, ezzel Csehország mellett Magyarország a legnépszerűbb célpont a régióban. A látogatók többsége 1-2 éjszakát tölt el az országban - döntően Budapesten -, s a cél, hogy ez az átlag 3 éjszakára emelkedjen. Ehhez jó alapot szolgáltat, hogy Kelet-Közép Európában egyedül Budapestnek van közvetlen légi összeköttetése Kínával.