Vásárolni jöttek, többet költöttek a külföldiek

Vágólapra másolva!
A Magyarországra látogató külföldiek 233 milliárd forint értékben fogyasztottak 2009 első negyedévében, ami 24 százalékkal több mint egy évvel korábban - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken. A növekedésben nagy szerepe volta forint gyengülésének is. A külföldiek többsége vásárolni jött, s csupán 13-15 százaléka töltötte az éjszakáit kereskedelmi szálláshelyeken.
Vágólapra másolva!

A közlemény szerint az év első három hónapjában 1,6 millió többnapos, valamint 6,3 millió egynapos, éjszakázás nélküli külföldi látogatást regisztráltak az országban, ami lényegében megfelel az előző évinek.

A magyar lakosság eközben 2008 hasonló időszakához képest 3 százalékkal kevesebbszer, 3,6 millió alkalommal utazott külföldre, ahol 170 milliárd forintnak megfelelő összeget költött el. Tavaly az első negyedében 134 milliárd forintot költöttek a magyarok külföldön. Az utasforgalmi egyenleg 63 milliárd forintot tett ki 2009 első negyedévének végén, ami 9 milliárd forinttal több mint az előző év első negyedévében.

Forrás: MTI

A statisztikai hivatal szerint az adatok értékelésénél figyelembe kell venni, hogy az első negyedévben a forint gyengébb volt, mint az utolsó négy év hasonló időszakaiban. A recesszió a szabadidős utazásoknál még nem, a 13 százalékos visszaesést produkáló üzleti utazásoknál már éreztette hatását - fűzte hozzá a hivatal.

A több napra érkező külföldi utazó 82 százaléka turisztikai céllal látogatott ide, legnagyobb számban Németországból és Ausztriából. A leglátogatottabb turisztikai régió Budapest (42 százalék) és Nyugat-Dunántúl (31 százalék) volt.

A külföldiek az időnek csak 13-15 százalékát töltötték kereskedelmi szálláshelyeken, jelentős részben rokonoknál, ismerősöknél, Magyarországon lévő saját ingatlanaikban, illetve a szálláshely-szolgáltatást nyújtó magánszálláshelyeken voltak.

Forrás: MTI

A KSH adatai szerint az egy napra Magyarországra látogatók kimagasló aránya, 40 százaléka vásárlási célból érkezett az országba, ami jelentős 13 százalékpontos növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest.

A magyar állampolgárok egynapos utazásainak száma 7 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban, míg a többnaposoké 6 százalékkal nőtt. Az egynapos utazások több mint felét vásárlási céllal tették, a turisztikai motivációjú utazások 28 százalékot képviseltek, míg a többnapos utazások esetében 79 százalékot. Jelentős volt a munkavégzés célú kiutazások aránya.

A KSH közleménye szerint a külföldre látogatók kiadásainak 88 százaléka a többnapos, 12 százaléka az egynapos utazásokon merült fel. A költések 58 százaléka, 99 milliárd forint a turisztikai motivációval utazókhoz, 28 százaléka, 47 milliárd forint a munkavégzési célú utakhoz kötődött.