Vágólapra másolva!
A lakóhajós nyaralások Európa szerte kedveltek elsősorban azért, mert a turisták a maguk urai, és úgy szervezik a napjaikat, ahogy akarják. Akkor kötnek ki és akkor szedik fel a horgonyt, amikor jónak látják, olyan sebességgel és annyit haladnak egy nap amennyit akarnak, nincs ébresztő, nincs reggeli tülekedés a büféasztalok körül, nem kell senkire várni, és nem kell senkihez alkalmazkodni. Vakáció másképpen dél Franciaország történelmi jelentőségű csatornáján, amely az Atlanti-óceánt köti össze a Földközi-tengerrel.
Vágólapra másolva!

Elsősorban olyan pároknak vagy baráti társaságoknak lehet érdekes a lakóhajós nyaralás, akik úgy keresik a természet közeli élményeket, hogy közben nem akarnak életveszélyes kalandokba bonyolódni, viszont igénylik a nyugalmat, a csendet és szeretnének felfedezni eldugott kulturális emlékeket.

A lakóhajós nyaralások legnagyobb hagyománya Hollandia, Németország mellett talán Franciaországban van, méghozzá a Canal du Midin, amely egy történelmi jelentőségű csatorna az ország déli részén. A csatorna XIV. Lajos uralkodása alatt épült és eredetileg az volta célja, hogy közvetlen összeköttetést teremtsen az Atlanti-óceán és a Földközi-tenger között. A csatorna hossza 240 kilométer, és a teljesen szakaszon összesen 103 zsilip van, amelyek 190 méternyi szintkülönbség kiegyenlítésére szolgálnak. A csatornához összesen 328 műemlék tartozik, a zsilipeken kívül hidak, gátak és egy alagút. A táj meseszép, a falvak jellegzetesek, az infrastruktúra jó, a mozgóárus pékhajók és ladikok szinte a fedélzetre hozzák a friss croissant-t reggelente.

Forrás: [origo]

A fórumozók szerint, a legnagyobb előnye a lakóhajózásnak, hogy a fedélzetet el is hagyhatjuk, ha számunkra érdekes látványossághoz, vagy egy szép faluhoz érünk, mivel a hajók biztonságosan le, illetve bezárhatók, ezen felül gyakorlatilag bárhol ki lehet velük kötni. A parton pedig biciklivel, vagy gyalog is mehetünk egy kört, felfedezhetjük a környéket, beülhetünk a helyi fogadóba egy ebédre, ha éppen nincs kedvünk a fedélzeten főzni. Ráadásul a még a legkisebb kikötők is igen jól felszereltek, így bevásárolhatunk, tankolhatunk, piacozhatunk és friss vizet is vehetünk magunkhoz. Ezt a fajta szabadságot kevés nyaralás tudja biztosítani.

Felszerelt úszó apartmanok, kapitányi gyorstalpaló, 15km/h végsebesség

A lakóhajókon, - ahogy a franciák mondják a pénichette-eken - minden felszerelést megtalálunk, ami a nyaraláshoz szükséges lehet. Nem kell ágyneműről, konyhai edényekről, vagy gázpalackról gondoskodnunk. A pénichettek tehát komplett úszó apartmanok, ráadásul mivel ezek a hajók veszélytelen, nemzetközi hajóforgalomtól mentes folyókon és csatornákon közlekednek és vezetésük igen egyszerű, a francia hatóságok nem kérik a vízi jártasságit sem.

Forrás: [origo]

A hajó vezetése tényleg nagyon könnyű. A legtöbb pénichetten alsó és felső kormányállás is van, tehát az utastérből és a fedélzetről is irányíthatunk. A maximális sebesség 12-15 km/h. Lakott területen azonban ennél lassabban kell hajózni. A hajó átvételekor egy-két órás gyorstalpalót is tartanak a legszükségesebbekről, és néhány praktikáról, ami már benne van az árban.

Az első zsilipelés

Az első zsilipelés élménye általában fejelhetetlen. A bizonytalanabbak kisebb hajót választanak az első úthoz, mondván könnyebb vele navigálni. Vannak, akik a zsilipek előtt bevárnak másokat és egymást segítve haladnak keresztül: ez is bevált módszer. A második-harmadik zsilipnél már mindenki könnyedén megoldja a feladatot. Vész esetén természetesen a zsilipőrök is segítenek.

Forrás: [origo]

Az esti kikötéshez főleg a nászutas párok keresik a magányt, de vannak, akik népesebb kikötőkben nemzetközi csapatokat és barátokat keresnek, hogy együtt borozzanak német, holland, ausztrál vagy olasz lakóhajósokkal.

A legkedveltebb túraútvonal a Canal du Midi-n

A csatornahajózás fellegváraként emlegetett Canal du Midi a lakóhajózók szerint a legszebb útvonalakat tárja fel az turisták előtt. Főleg az egyedi és ritka szépségű hídjairól és zsilipeiről nevezetes, és nem utolsó sorban a csatorna menti bájos falvairól, borospincéiről, 300 éves platánsorairól, és a segítőkész helyiekről.

Forrás: [origo]

Ajánlott útvonal a Negra-Castelnaudary-Carcassone-Argens vonal, ami körülbelül egyhetes egyirányú hajókázást jelent. A túra hossza 118 kilométer, ami a turistáknak napi négy-négy és fél órás hajózást, és kb. 40 zsilip "leküzdését" jelenti.

Az érintett városok

Négrát a XIX századtól, mint a postahajók első állomásaként tartják számon. A kisváros Toulouse-tól alig egy órányira található.

Castenaudary járási székhely kb. 10 ezer lakossal. A város a legnagyobb kereskedelmi kikötő Toulouse és a Földközi-tenger között.

Forrás: Wikipedia

Carcassone sokak szerint a legszebb középkori város, amelyet a XIX. században elkezdett nagyszabású rekonstrukciós munkákkal sikerült megóvni. A mesébe illő kisváros erődje olyan szép, hogy a díszlettervezők sem tudnának jobbat vagy szebbet tervezni egy kosztümös filmhez.

Argens egy mediterrán kisváros, sok lugassal, és még több boros pincével. Az útvonal májustól szeptember végéig hajózható, attól függően, hogy ki mennyire bírja a kánikulát.

Árak májustól szeptember végéig

Egy kétfős lakóhajó egy hétre 327 ezer forinttól 467 ezer forintig foglalható szezontól függően. Ez egy főre naponta körülbelül 23-30 ezer forintra jön ki. Egy 3-5 fős hajó, 363 ezer forinttól 514 ezer forintig bérelhető.

Léteznek 4-5, 5-6 és 8-12 fős hajók is. Érdemes utánaszámolni, mert egy nagyobb társasággal meglepően olcsó nyaralást szervezhetünk így magunknak. Szeptember 14-től 27-ig például egy 12 fős hajó kb. egymillióba kerül, ami egy főre/hét, alig több mint 100 ezer forintra jön ki a bérleti díjon felüli egyéb költségekkel együtt. Van ahol például külön kell fizetni bicikliért és az is pénzbe kerül, hogy a bérlést intéző cég a kiinduló kikötőből a célállomásra szállítsa az autónkat.

Forrás: [origo]

Az üzemanyagdíj - amit természetesen a bérleti díjon felül kel fizetni - hajótípusonként változik. Általában 19 és 29 euró között mozog, ami a napi üzemanyagigényt (napi 5 órás hajózás mellett) teljesen fedezi.

Az autóbérléshez hasonlóan a lakóhajóknál is létezik biztonsági letét az esetleges káreseményekre, ami hajótípustól függően 800 és 1400 euró között mozog.

Akik környezettudatosan terveznék az első lakóhajós nyaralásukat, használják a nagysebességű nemzetközi vasúthálózatot, amely Franciaországban különösen jól kiépített, és magas színvonalú.