Egyre több a betegség a repülőgépeken

Vágólapra másolva!
Egyre gyakoribbak a repülőutakkal kapcsolatban felmerülő egészségügyi problémák, nőtt a turistaosztály-szindrómaként emlegetett esetek száma - állapították meg amerikai kutatók.
Vágólapra másolva!

Megnőtt a repülőutakkal kapcsolatos orvosi esetek száma, leginkább azért, mert mind többen vannak olyanok, akik meglévő egészségügyi problémával szállnak repülőre - olvasható a The Lancet című brit orvosi folyóiratban az amerikai Lahey Orvosi Központ kutatócsoportja által írt tanulmányban.

A szív- és érrendszeri, valamint a tüdőbetegek a leginkább érintettek, mivel az ő panaszaikat fokozza, hogy a kabin nyomásszabályozása miatt kevesebb az oxigén.

A szakemberek krónikus nehézlégzéssel küzdő betegeket vizsgáltak; 18 százalékuk légzési problémákról számolt be. A kutatók emlékeztetnek, hogy a szervezetben lévő gázok kiterjedése 30 százalékkal nő a nagy magasságban történő nyomásszabályozás hatására, ami görcs és fülfájás formájában jelentkezik. A kutatók javasolják például, hogy két hétig ne üljön repülőre senki, aki sebészeti műtéten esett át.

Forrás: Getty Images

Az orvosi szaklap cikke szerint négyszeresére nő a tromboembólia kockázata a nyolc órát meghaladó repülőutak esetén, különösen azoknál az utasoknál, akik nem a folyosó melletti üléseken ülnek, mert ők feltehetően kevesebbet mozognak a repülés során. A mozdulatlanságban vénás vérrög keletkezhet, amely a tüdőbe kerülve elzárhatja a vérkeringést. Ez megelőzhető, ha az utas sok folyadékot fogyaszt, rendszeresen járkál, lábgyakorlatokat végez, és speciális szorítóharisnyát visel.

A repülőgépek és a légiközlekedés komoly szerepet játszik a betegségek és fertőzések terjesztésében is, ami a 2001. szeptember 11-i terrortámadás nyomán is bebizonyosodott, amikor az influenzajárvány két héttel eltolódott, éppen annyi idővel, amennyi időre felfüggesztették, vagy nagy mértékben csökkentették az Egyesült Államokban a légiközlekedést.

A repülés kellemetlenségei közé tartozik továbbá a szem és az orr kiszáradása, a bőrirritáció, a szédülés, a fejfájás és az érzékzavar; ezek csökkenthetők, ha javítják az utastér levegőjének minőségét, és ha az utasoknak a mozgáshoz elegendő, tágasabb helyet biztosítanak.