Rivális emírségek: újabb Öböl-háború kezdődött

Vágólapra másolva!
Alig több mint két héttel azután, hogy Szulejmán al-Fahim, Abu-Dzabi talán legismertebb milliárdosa nagy médiavisszhanggal felvásárolta a Manchester City futballklubot, a brit Mirror megszellőztette, hogy egy dubaji sejk, Mohammed bin Rasid al Maktum és cége a Dubai Investment Group 480 millió fontot ajánlott egy másik szigetországi futballklub, a Newcastle United megvásárlására. A két emírség sportbéli aktivitása szokatlannak tűnhet, de egyáltalán nem újdonság. A csillagászati összegű futballberuházások inkább csak a két szomszédvár rivalizálásnak újabb terepét jelentik.
Vágólapra másolva!

Bár az újabb futball akvizíciót még nem jelentették be hivatalosan, sőt a dubaji cég is tagadta, hogy a Newcastle felvásárlását terveznék, a lépés tökéletesen illeszkednék abba az újkeletű folyamatba, hogy az Öböl-országok befektetői fokozatosan helyet követelnek maguknak a világ sportelitjében. Ráadásul a sport csupán az egyik terepe a gazdag arabok pénzköltési mániájának.

Forrás: AFP

A mostani nagy költekezési hullám természetesen az olajárak szárnyalásának köszönhető. Az Egyesült Arab Emírségek területén található a világ ismert olajkészletének mintegy 10 százaléka. Egyes becslések szerint az abu-dzabi uralkodócsalád például mintegy 260 millió fonttal gazdagodik az olajárak egy dolláros emelkedésével, tehát van miből költekezni.

A hatalmas természeti ásványkincsekből származó bevételeket az egymástól pár órányi autóútra lévő két emirátus igyekszik minél látványosabban felhasználni, ezért a két legújabb sportbefektetés nem is annyira a világnak, sokkal inkább a rivális emírségnek szól, s egyáltalán nem tükrözik az áru szerepét betöltő futballklubok reális értékét.

A rivalizálás mostanáig jobbára csak az ingatlan- és turisztikai beruházásokra, gigantikus vállalatfelvásárlásokra korlátozódott, legyenek bár biztosítók, bankok, vagy a filmgyártásban érdekelt cégek. Léteznek tervek művészeti központok létesítésére, s az olajmilliárdos sejkek most felfedezték maguknak a világ legnépszerűbb játékát és ezen keresztül próbálják felvenni egymással a küzdelmet. A versengésnek úgy tűnik, csak a rivális emírség szabhat gátat, anyagi akadályok egyik oldalon sincsenek.

Forrás: AFP

Brit lapok már az újabb Öböl-háborúként aposztrofálják a két emírség vetélkedését, s szinte nem is telik el nap anélkül, hogy ne hallanánk újabb giga-felhőkarcoló építéséről, a világ legnagyobb szállodáiról, mesterséges szigetekről, sivatagi sípályákról és egyéb presztízs beruházásokról.

Az idei nyári olajárrobbanás még a kitermelési költségek növekedése ellenére is óriási mennyiségű extraprofithoz juttatta a két emírséget, így szinte elképzelhetetlen, hogy "lenullázzák" magukat és kiürüljön a kassza. Az egyre nagyobb vagyon pedig lehetővé teszi számukra, hogy az eddigieknél látványosabb és nagyobb figyelmet keltő módon fektessék be pénzüket. Az elmúlt évek beruházásai főként a gazdasági hatalom megerősítését szolgálták, míg az újabbak - köztük a Manchester City felvásárlása is - sokkal inkább csak a jómód öncélú fitogtatásának tekinthetők.

A küzdelem legújabb terep a különböző rangos és látványos sportesemények rendezése. Dubajban már eddig is neves golftornákat rendeztek és hamarosan itt nyitja meg kapuit a világ leghíresebb játékosa, Tiger Woods golfiskolája is. Persze ennél azért jóval nagyra törőbb tervei vannak mindkét emírségnek. Abu-Dzabi például nagyot vágott ellenfelén azzal, hogy 2009-ben Forma 1-es futamot rendez, Dubajban pedig már egy lehetséges olimpiai pályázatról beszélnek, s ami még ennél is megdöbbentőbb, komolyan foglalkoznak a téli olimpia megrendezésének lehetőségével is. Abu-Dzabi a szórakoztató ipar központjává tenné saját magát hatalmas filmstúdiók építésével, illetve filmgyártó cége felvásárlásával.

A fékezhetetlen költekezésnek természetesen racionális okai is vannak: az olajkészletek nem tartanak örökké, a fekete aranyból származó irdatlan bevételek egyszer csak csökkenni kezdenek majd, s elkerülendő a meglepetést, a felhalmozott vagyonból alapozzák meg az olaj utáni időszakot.

Nézzük meg tételesen, miben nyilvánul meg a leglátványosabban a két emírség közti versengés.

Sportbefektetések

Abu-Dzabi

Az uralkodó testvére, Manszur bin Zajed al-Nahjan és cégének első embere Szulejmán al-Fahim a hónap elején megvásárolta a Manchester City futballklubot, s első lépésként 32,5 millió fontért szerződtette a brazil Robinho-t. Az emírség 2009-ben először Forma 1-es futamot is rendez majd, ezzel Qatar után a második Öböl-beli ország, ahol rajthoz állnak a pilóták.

Dubaj

A már említett Newcastle United mellett az FC Liverpool is a dubaji befektetők célkeresztjében van, s állítólag az abu-dzabi uralkodócsalád is csak azért fektetett a ManCity-be, mert a Pool amerikai tulajdonosai kevesellték a vételi ajánlatot.

Forrás: [origo]
Fedett sípálya a sivatagban

Dubajban jelenleg is épül a grandiózus méreteket öltő Dubai Sport City nevű komplexum. A mintegy 4,5 millió négyzetméteres sportközpont közel 4 milliárd dollárba kerül és az eredeti tervek szerint ez lett volna a 2016-os olimpia központja, ugyanakkor hivatalos pályázatot nem adtak be a játékok megrendezésére.

Építészet

Dubaj

A város legambiciózusabb beruházásai kétségtelenül a partokhoz közel épült mesterséges szigetek. A Pálma és a Világ 15 milliárd fontos beruházással épültek, hogy luxusvilláknak, elegáns szállodáknak és yacht-kikötőknek adjanak otthont. A szigetek kialakításához több millió homokot pumpáltak a tengerfenékre, s az építkezés közel hosszú évekig tartott. Egyébként az ingatlanok többsége már a szigetek elkészülte előtt gazdára talált, így borítékolható, hogy megtérül a vállalkozás.

Forrás: AFP

2007-ben adták át a világ legmagasabb épületét a Burj Dubai-t, a Dubaj-tornyot. A 688 méter magas épület végső magasságát még most sem érte el, ugyanis az utolsó simítások még zajlanak rajta - írja összeállításában az Independent.

Abu-Dzabi

Az emírség leglátványosabb építészeti terve, hogy létrehozza a világ első teljesen zöld városát és nullához közelire csökkenti a káros anyag-kibocsátást. Abu-Dzabi idén júliusban 75 százalékos tulajdonrészt vásárolt a New York-i Chrysler felhőkarcolóban is.

Forrás: AFP

Szórakoztató ipar, média

Az Abu Dhabi Media Group cégcsoport évi nyolc játékfilm gyártását tűzte ki célul nemzetközi sztárok főszereplésével, Dubajban pedig már évek óta működik a Media City nevű adómentes komplexum, ahol például a Reuters, a BBC vagy a CNN is bérel irodákat és stúdiókat.

Turizmus

Dubaj

Az igazi luxust kereső turisták érdeklődésének köszönhetően gyakorlatilag nincs korlátja a dubaji szálloda-beruházásoknak sem. A legújabb szenzációt a szeptember végén nyíló Atlantis hotel jelenti. A 6 csillagos besorolású luxusszálloda 1539 szobával, 17 étteremmel és egy 11 millió literes mesterséges lagúnával, amely Atlantis romjait imitálja.

Forrás: AFP

A legfurcsább turisztikai beruházás jelenleg Szaíd al-Gandi nevéhez fűződik: a dúsgazdag üzletember néhány éve Lyonban töltötte vakációját és a hely annyira megtetszett neki, hogy 1,37 milliárd font értékben a város (legalábbis a Lyon központi részének) élet- és mérethű mását építi fel a sivatagban.

Abu-Dzabi

Az emírségek első aszfaltozott útját 1961-ben adták át, ehhez képest a világ legnagyobb kulturális és művészeti központját szeretnék kialakítani, amely a városhoz tartozó szigeteken kapna helyet. A negyedben a legnagyobb művészek és építészek munkáiban gyönyörködhet a látogató.

Forrás: AFP

Abu Dzabi 254 millió dolláros fejlesztést hajt végre repülőterén is, s tovább 6,8 milliárd dollárt különít el a későbbi beruházásokra.

Közlekedés

Dubaj

Forrás: AFP

A legnagyobb helyi légitársaság, az Emirates 1980 óta működik, jelenlek 30 milliárd dollár értékű flottát üzemeltet és a cég vagyonokat - egészen pontosan 100 millió fontot - költött az angol Arsenal FC támogatására. Az emírség 3,3 milliárd fontért megvásárolta az egyik legnagyobb, kikötők és kompjáratok üzemeltetésével foglalkozó vállalatot, a P&O-t is.

Abu-Dzabi

Forrás: AFP

A szomszédos emírség légitársaságához képest Abu-Dzabi elsőszámú légi fuvarozója még mindig csak kistestvérnek számít, pedig az Etihad vezérei is hihetetlen összegeket fordítanak a cég megismertetésére és a flotta fejlesztésére. Idén nyáron az Etihad bejelentette, hogy 95 Boeing és 110 Airbus gépet vásárol hosszú távú járataihoz.