Eb-helyszínek: Salzburg, Klagenfurt és Innsbruck

Június 7-29-es között Svájc és Ausztria közös szervezésben bonyolítja le a labdarúgó Európa-bajnokságot. Ismerkedjünk meg három osztrák Eb-helyszínnel, Salzburggal, Klagenfurttal és Innsbruckkal!

Salzburg, Wolfgang Amadeus Mozart szülővárosa a barokk építőművészet mesterműve, az Alpok kapuja, kedvelt síparadicsom. Általában. De mindezek háttérbe szorulnak ez év júniusában. A Mozartkugelt felváltja a focilabda, a lágy muzsikát elnyomja a szurkolók hangja, a kedélyes polgárok délutáni kávézása helyett szurkolók dalaitól, söröskorsók koccanásától lesz hangos a belváros. Igen. Salzburg egy a 2008-as labdarúgó Európa Bajnokság helyszínei közül. Nézzük meg, mire számíthatunk, ha úgy döntünk, élőben szeretnénk átélni az Eb varázsát.

A legegyszerűbb és talán legpraktikusabb, ha autóval vágunk neki az 550 km-es távnak. Az úttal kapcsolatban nem árulnak zsákbamacskát, Budapesttől Salzburgig végig autópályán haladhatunk. Bécs és Linz érintésével, kb. 5-6 órás út után érünk Salzburgba. Ha azt vesszük alapul, hogy a kocsiban 4-5 fő utazik, hozzászámolva a költségekhez a szükséges osztrák és magyar autópálya matricák árát, jutányos árat kapunk.

Amennyiben a barátok közül senki nem akar vezetni, vagy éppen mindenki gondtalan nézelődéssel, sörözéssel akarja eltölteni az utazás óráit, választhatjuk a vonatos megoldást is. A Keleti pályaudvarról naponta indul vonat Salzburgba. A menetidő (menetrendtől függően) 5-6 óra között mozog. Egy út ára 18 260 forint. (Egy retúrjegy, ha a hétvégét is Salzburgban töltjük 20 045 forint Amennyiben több helyszínt is felkeresünk, és több időt kívánunk eltölteni az Eb városaiban, egy kedvezményes bérlet megváltásával sokat spórolhatunk. Az Interrail EURO 2008 elnevezésű bérlet 3,4,6 és 8 napos érvényességi időre váltható. Az érvényesség időtartama alatt 0-24 óráig Ausztria és Svájc területén ingyenes utazásra jogosít bármely vonatra. A bérlethez az osztrák határig 50 százalék kedvezménnyel pótjegyet kell váltani (ez Hegyeshalomig 1660 forintba kerül). A bérletek árai időtartamtól és kortól függően (26 év alatt ifjúsági bérlet) 125 (ifjúsági 3 napos) és 299 (felnőtt 8 napos) euró között mozognak.

Repülővel igen bonyolult és költséges megközelíteni Salzburgot. Mi a legolcsóbb jegyet bécsi átszállással, egy hét ott tartózkodás mellett 69 200 forint + illetékek áron találtuk.

Amennyiben nem gondoskodtunk az utazás előtt szállásról, lehet, hogy a csoportmérkőzések alatt gondban leszünk. Az interneten keresve óriási kínálatot találtunk, de szinte óráról-órára fogynak a szabad helyek. Érdemes az utazás előtt szállást foglalni. Két csillagos szállást reggelivel személyenként 30 euróért, három csillagost 60 euróért, négy csillagost 100-140 euróért találtunk. Ha szerencsénk van, marad még számunkra is hely, ha a rendező városokban nem is, a közelükben mindenképp.

Az Eb salzburgi csoportmérkőzései alatt (június 7-19. között) egy ideiglenes kemping várja a szurkolókat. A Fancamp névre hallgató szállást az A1-es autópálya mellett alakították ki. A kemping területén 1200 fő befogadására alkalmas emeletes ágyakkal felszerelt 8 fős bungalókat találunk. A szállás ára egy főre, éjszakánként 34 euró. A camping területén éttermek, bárok, élelmiszer boltok üzemelnek majd. Valamennyi mérkőzést óráskivetítőkön lehet nyomon követni. A szervezők szerint a csoportmérkőzések alatt non-stop buli várja az ide érkezőket.

Forrás: [origo]

A kempingtől 4 kilométerre találjuk a Wals-Siezenheim Stadiont. Mindhárom salzburgi csoportmérkőzést ebben a stadionban rendezik meg. A 30 ezer férőhelyes stadion (a Red Bull Salzburg hazai pályája) eredetileg műgyepes stadion, de az Eb-re természetes fű borítást kapott. A stadion mellett 2 ezer férőhelyes parkoló van, de tömegközlekedési eszközökkel is könnyen megközelíthető, a belvárosból induló 1-es és 28-as autóbusszal valamint az S3-as jelzésű helyiérdekű vasúttal. A buszok hajnali 5 órától éjjel 1 óráig közlekednek. A mérkőzésekre érvényes belépőjeggyel rendelkezők ingyen utazhatnak a tömegközlekedési eszközökön.

Azonban ha nincs jegyünk valamelyik mérkőzésre, akkor sem kell elkeseredni, mert a rendezők a város három pontján (Residentplatz, Mozartplatz, Kapitelplatz) óriáskivetítőket helyeztek el, így ezeken a helyeken is garantált lesz a meccshangulat.

A mérkőzések közötti időszakban szakítsunk időt Salzburg és környékének felfedezésére is! A város szimbóluma a Festung Hohensalzburg, vagyis a salzburgi vár. A 900 éves múltra visszatekintő vár Közép-Európa legnagyobb teljes épségben megmaradt vára. A vár egész évben látogatható, miként a várban kialakított múzeum is. Legkényelmesebben a Festungasse-ból induló siklóval közelíthetjük meg.

Forrás: [origo]

Páratlan szépségű Salzburg belvárosa, azon belül is az UNESCO Világörökség részévé nyilvánított óváros. A különböző építészeti stílusokat egyesítő városrészben akár konkrét cél nélkül sétálgatva is barokk, reneszánsz, vagy kalsszicista építészeti remekművekbe botlunk. A belváros kis utcáin (Goldgasse, Linzergasse vagy éppen a Getreidgasse) sétálva úton-útfélen találkozhatunk Mozarttal valamilyen formában. Itt ál a szülőháza (a Getreidgasse-n), a salzburgi dóm, ahol megkeresztelték, vagy egy kicsit nyakatekert, de aranyos kapcsolat: A Stiegel Sörgyár Múzeuma. És hogy mi a kapcsolat a sör és Mozart között? Természetesen a kivalló zeneszerző Steigel Sört ivott. Mármint a salzburgiak szerint.

Aki nagyobb kirándulásra vállalkozik, felkeresheti a világ legnagyobb jégbarlangját, Európa legnagyobb vízesését, gyönyörű hegyvidéki tavakat, de még síelhetünk is az egész évben sízhető Kitzsteinhorn gleccseren. Nemcsak Salzburg városa, de a tartomány is szinte kimeríthetetlen látnivalókkal rendelkezik.

Azért csak óvatosan induljunk útnak, nehogy lemaradunk valamelyik csoportmérkőzés kezdő sípszaváról.