Myanmar: a négyezer pagoda országa

Vágólapra másolva!
Bagan aranykora Anawrahta király megkoronázásával kezdődött. Miután 1057-ben lerohanta a déli mon államot, Thatont, elfogta és bebörtönözte az uralkodó Manuhát, a Theravada buddhizmus vált irányadóvá. Összecsomagolta a könyvtár összes kötetét az építészekkel, a szerzetesekkel, és Manuhával együtt, hogy egy új buddhista nagyhatalmat építsen fel odahaza. Túra az ismeretlen Myanmarban.
Vágólapra másolva!

Mosolygós fiatal lány árul egy homokból készült, Buddhát ábrázoló képet egy több száz eves pagoda kövén ülve, alig néhány méterre a helyi asszonyoktól, akik a szója első termését takarítják be a tűző napon.

Arcukon thanakát viselnek, a hagyományos gyógynövényes arcfestést, amely védi a bőrt a nap sugárzása ellen, hajukat pedig virágokkal díszítik a turisták által leginkább látogatott myanmari területen, Baganban. A helyiek azonban nem csak a kézművességükről híresek. A baganiak az egyik legbarátságosabb és legvendégszeretőbb emberek a világon.

E 42 négyzetkilométeres területen, amelynek hivatalos neve Bagan Régészeti Körzet, körülbelül 2200 vallási épület várja az utazókat. A terület Mandalaytol 190 kilométerre délre, Yangontol pedig 690 kilométerre északra fekszik. Bagan Régészeti Körzet területén három jelentősebb települes található: Nyaung U, Obagan es Ujbagan.

A nagy kiterjedésű területet nem könnyű azonnal átlátni. Partjait északról és nyugatról az Ayeyarwady folyó mossa. A legnagyobb élet Nyuang Uban, a körzet északkeleti sarkában zajlik. A tőle 4 kilométerre északnyugat felé eső Obagan a korábbi helyszíne annak a falunak, amelyet 1990-ben Ujbaganba költöztettek. A kettő közt helyezkedik el Myinkaba szedett-vedett faluja, amely hosszú időre visszanyúló lakkművességgel dicsekedhet. Mindezeket természetesen Bagan legjava veszi korul: a templomokkal teletűzdelt síkság, amelyek a sáros, hepehupás utak és ösvények kibogozhatatlannak tűnő hálózatával kapcsolódnak egymáshoz.

Ha napnyugtakor felkapaszkodunk valamelyik pagoda tetejére, olyan látvány tarul elénk, amelyet egyik hajdan volt királyi város sem tudhat magáénak Burmában. A vörösen izzó templomok közt néhány arany sztupa villan elő, ameddig a szem ellát, sőt még azon túl is.

Bagan hatalmas, de senki sem tudja igazából, hány templom épült itt összesen. A 13. század végére hivatalosan 4446 pagodát számoltak össze. Az 1901-es kutatások 2157 meg álló és azonosítható épületről számolnak be. Az 1975-os földrengést követően 1978-ban 2230-at találtak, amely nem tartalmazza a romokat, velük ugyanis 4000-et tenne ki a teljes szám.

Bár az ősi királyság elbűvölő városa erőteljes turistainváziót él át, az emberek nem felejtették el a gyökereiket. Az utazók előszeretettel szakítják meg a túrákat, hogy részesei lehessenek a falusiak békés, és dolgos hétköznapjainak.

Hogy megismerjük a helyiek életét Baganban, elég belecsöppenni Nyaung U piacának forgatagába, az állandóan nyüzsgő találkahelyre, ahova az egész régióból érkeznek falusiak, hogy portékáikat és terményeiket értékesítsék. Bagan egyúttal egyre több étteremnek, lakk-kereskedésnek, és ékszerboltnak ad helyet. Ha mégis inkább a templomok iránt érdeklődnénk, Bagan e szempontból is maga a mennyország.

Egy kis történelem

Bagan tündöklése Anawrahta király (1044-1077) uralkodásával kezdődött. Ebben az időben tért át Burma a hindu és a Mahayana buddhista vallásról a Theravada buddhizmusra, amely a mai napig irányadó az országban.

Manuha, Thaton állam mon királya egy szerzetest küldött Anawrahtahoz, hogy megtérítse őt. A küldetés olyan jól sikerült, hogy Anawrahta azonmód kölcsönkért néhányat a szent iratok közül Manuhátol. A mon király azonban nem bízott Anawrathaban, ezért visszautasította a kérést. A visszautasításra Anawrahta határozottan reagált: seregével megtámadta és elfoglalta a deli államot, majd mindent összepakolt, ami számit, és a szerzetesekkel, az építészekkel, a buddhista könyvtár, a Tripitaka 32 kötetével és magával Manuha királlyal Baganba költözött.

A Buddha követőjévé vált uralkodó monumentális építkezésbe kezdett. Ekkor épült többek között Shwezigon pagoda, a későbbi burmai sztupák prototípusa, és a Pitaka Taik könyvtár, ahol a szent szövegek példányait őrizték egyéb zsákmányolt írásokkal együtt.

A történészek nem értenek egyet abban, hogy pontosan mi okozta Bagan gyors hanyatlását a 13. század végén. A népszerű burmai nézet szerint a Kublai Kán által küldött mongolok milliói árasztották el a varost.

Egy másik álláspont szerint egy Kína felől érkező kiterjedt invázió sodorta pánikba Bagan utolsó erőteljes uralkodóját, amely miatt templomok százait szedték szét, hogy köveikből a városfalat megerősítsék. Mivel a városból az uralkodó elmenekült, a mongolok mar csak egy élettelen varost foglaltak el.


Bar a bagani táj szinte ellenállhatatlanul csalogat egy sétára a romos pagodák közé, ha azonban csak néhány napot tudunk tölteni Baganban, ne engedjünk a csábításnak! A legjobb, ha Ó- és Újbagan környéke felé vesszük az irányt, és nem térünk le a romos és felújított pagodák ezrei közt kanyargó kocsiútról.

Ha elfáradtunk a pagodák látogatása során, vagy csak egy kis szünetre vagyunk, próbáljuk ki az egyik igencsak elfogadható árfekvésű éttermet, amilyet könnyedén találunk Óbaganszerte. A legegyszerűbb, ha megkérünk egy helybelit, hogy igazítson útba minket.

A kíváncsi és bátor utazóknak érdemes azokba az éttermekbe beülniük, ahol a helyiek is étkeznek. Ne lepődjünk meg, ha a teáscsészét az asztalra kitett tálból teszik elénk, amelyben egy bételt rágó férfi után öblítettek el. Az ebéd a környezet ellenére, és éppen azért (is) remek lesz. Valamennyi étel idényszerűen ugyanazokból az alapanyagokból, augusztusban és szeptemberben például káposztából, gyömbérből, tésztából, chiliből és tökfélékből készül, csak a fűszerezést változtatják. Először egy tányér levest kapunk, benne rengeteg tészta és félig főtt káposzta van felöntve ízes lével. Majd egy újabb tányéron szintén tészta kerül elénk, az asztalt pedig apró csészékkel rakjak tele. Ezekkel a különféle szószokkal ízesíthetjük a tésztát. Az ebéd után pedig jóllakottan térhetünk vissza a pagodákhoz.

Shwesandaw Paya

Bagan napnyugta idején legközkedveltebb pagodája, a Shwesandaw egy csodálatos, fehér, piramis alakú pagoda, amelynek lépcsői öt teraszon át vezetnek a körbejárható sztupához. A legfelső, tágas teraszán napnyugtakor egymás sarkára lépnek a fényképezkedő turisták, akiknek a hely 360 fokos kilátást biztosít. Napközben viszont szinte senki sincs ott. A pagodát Thaton bevételét követően 1057-ben Anawrahta király építtette az újonnan megerősödött királyság közepébe.

A teraszokat valaha kerámialapok fedték, amelyek Buddha korábbi életeinek történetét mutatták be. Az újonnan aranyozott sztupa két nyolcszögletű alapból emelkedik ki, amelyek öt négyzetes teraszt fednek. Ez volt az első épület Baganban. A sztupa feltehetően Buddha haját rejti, amelyet Thatonbol hoztak ide.

Ananda Pahto

Az Ananda Pahto az egyik legnagyszerűbb, legnagyobb, valamint a legjobban megorzott és megbecsült építmény a bagani templomok között. A sztupát feltehetően Kyauzittha király építtette 1090 és 1105 között. E tökéletesen arányos templom előrevetítette a korai bagani időszak végének és a középső időszak kezdetének stílusát. 1990-ben, a templom 900. évfordulóján a templomcsúcsokat bearanyoztak. A templom külsejét pedig időről időre kimeszelik.

Mint a legtöbb helyet Myanmarban, Bagant is naplementében a legjobb megnézni. Miután eltöltöttünk egy napot a pagodák látogatásával, Menjünk fel a Shwesandaw pagoda tetejére, hogy megtapasztaljuk a lélegzetelállító látványt, ahogy eltűnik a nap az Ayeyarwady folyó és a környező hegyek mögött. Olyan érzés, mintha az ősi lelkek köztünk ülnének és velünk együtt néznék, ahogy lebukik a nap.