Már nem trükközhetnek a repülőjegyekkel

Vágólapra másolva!
Várhatóan 2008 január elejétől lépne életbe az az új uniós rendelet, mely szerint a légitársaságok kötelesek a szükséges adókkal és illetékekkel együtt közzétenni a repülőjegyek árát. A lépésre azért kerül sor, mert Magyarországon és más uniós államokban is több esetben az utasok számára megtévesztőnek minősítették a légicégek jegyár-közlését. A legtöbb ismert fapados cég már bruttó árakat közöl, a hagyományos légitársaságok még kivárnak.
Vágólapra másolva!

Az Európai Parlament egy már elfogadott, de még a szakminiszterek tanácsának jóváhagyására váró határozata szerint a repülőgépeken utazóknak joguk van tudni a repülőjegy kiválasztásakor, hogy pontosan mennyi pénzt kell kifizetniük a vásárláskor. A rendelet hatályba lépésének időpontját szintén a tanács dönti majd el és csak az elfogadás után lesznek tudhatók pontosan a részletek.

A légitársaságok többségének eddigi gyakorlata szerint csak a jegyek alapárát tették közzé, amelyek később, az adók és illetékek ismeretében jelentős mértékben változhattak. Szinte mindenki találkozott már olyan hirdetéssel, amelyben egy diszkont légitársaság 1 forintért, vagy akár ingyen kínálta jegyét. Nyilvánvaló, hogy a jegyek végül nem ennyibe kerülnek majd, de a módszer alkalmas az utasok megtévesztésére.

Az Európai parlament előzetes határozata ezért úgy fogalmaz, hogy az óriásplakáton, újsághirdetésben, vagy az interneten közzétett jegyárnak tartalmaznia kell minden, a közzétételkor ismert adót, illetéket és egyéb díjat. Ez utóbbi kitétel annak ismeretében lehet érdekes, hogy a hagyományos légitársaságok esetében a repülőjegy lefoglalásakor és a fizetéskor érvényes repülőtéri illetékek mértéke különbözhet. Ez többek közt a mindenkori olajáraktól és a repülőterek által felszámított díjaktól függ.

A Budapestről repülő légitársaságok - fapadosok és hagyományosok - más-más módon reagáltak a rendelettervezetre. Németh Krisztina, a Malév kommunikációs igazgatója az [origo]-nak elmondta, hogy a magyar nemzeti légitársaság csak a rendelet érvénybelépését követően áll át a bruttó árak közlésére, mivel ez minden légitársaságra kötelező érvényű lesz, egyik vállalat sem kerül versenyhátrányba emiatt.

Az igazgató korábban azt közölte, hogy mivel az utas első benyomása fontos a vásárlási döntésnél, a Malév is nettó árakat közöl, feltüntetve, hogy az adott összegre még az adók és illetékek is rárakódnak. A Malév kommunikációs vezetője hozzátette, hogy a rendelet a Malév szempontjából nem jelent túlságosan nagy változást, mivel a cég nem folytat árreklámot.

A Malév egyébként - más légicégekhez hasonlóan - az online foglaláskor pontosan megjelöli az alap jegyáron felül fizetendő költségeket, a honlapján található ármegjelölések mellett pedig csillaggal jelöli, hogy az árak az adókat és az illetékekekt nem tartalmazzák.

A nagy nemzeti légitársaságok többsége a Malévhoz hasonlóan jelenleg nettó jegyárakat közöl. Így tesz például a német Lufthansa, vagy az itthon is népszerű British Airways is és a rendelet életbelépésééig várhatóan ez így is marad.

A fapadosok már reagáltak

A Magyarországról is közlekedő ismertebb fapados légitársaságok többsége ugyanakkor már átállt a bruttó jegyárak közlésére, az egyedüli kivétel a SkyEurope. Kázmér Natasa, a Wizz Air kommunikációs igazgatója az [origo]-nal elmondta, hogy a rendelet nemcsak a fapadosokra, hanem a hagyományos légifuvarozókra nézve is azonos kötelezvényeket tartalmaz majd. A Wizz Airnél egyébként a forgalmi adatokban nem történt változás azt követően, hogy a légitársaság a bruttó árazást vezette be.

Hegedűs Judit, a SkyEurope Hungary szóvivője korábban arról számolt be, hogy a légitársaság a nyugat-európai piacain már régóta a bruttó árakat közli. Amennyiben a rendelet hatályba lép, mindenhol bevezetik a bruttó árak hirdetését. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a fogyasztóvédelmi előírások miatt a hirdetéseikben felhívják a figyelmet arra, hogy nettó árat közölnek, és csillaggal jelölik, hogy az ár az adókat és illetékeket nem tartalmazza. A szóvivő hangsúlyozta, hogy a marketingfogásnak számító nettó árközlés ellenére az utas minden tájékoztatást megkap arról, hogy a repülőjegy mennyibe kerül.

Több büntetés megtévesztésért

Korábban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyebek között a nettó árazás miatt marasztalt el több légitársaságot is. A GVH úgy vélte, hogy a nettó árazás alkalmas lehet a fogyasztók megtévesztésére, mivel a potenciális fogyasztók döntéseire hatást gyakorolnak a légitársaságok hirdetései. Amennyiben a tájékoztatás nem megfelelő, az ügyfelek csak a fizetéskor szembesülhetnek azzal, hogy a reklámban közöltnél többe kerül az utazás, a repülőre való felszállás előtt repülőtéri illetéket, jegykiállítási díjat, vagy egyéb jogcímen felszámolt összeget is fizetni kell, így a végösszeg a hirdetésben szereplő ár többszörösére is rúghat.

A GVH piactisztítási céllal több légitársaság ellen is eljárást indított: a KLM 1 milliós, a Wizz Air 20 milliós, a Malév 30 milliós és a SkyEurope 50 milliós bírságot kapott egyes reklámjaiért.