Dubaiban épül a világ legnagyobb repülőtere

Vágólapra másolva!
A Dubai új légikikötő méretét tekintve kétszer akkora lesz, mint a Hong Kong sziget és golfozni is lehet majd benne. Az óriás beruházásairól is ismert Dubai a következő évtized legjelentősebb világméretű komplexumának megépítésére vállalkozik.
Vágólapra másolva!

A korábban Jebel Ali nemzetközi reptérként ismert, Dubai World Central International légikikötő (JXB) a folyamatos a bővítések és óriás beruházások következtében 2007 végére előreláthatóan minden idők legnagyobb reptere lesz.

Jelenleg körülbelül 10 százaléka készült el annak a négy és fél kilométer hosszú kifutópályának, amely képes lesz az új generációs Airbus 380 típusú gépek fogadására is. A mérnökök és a kivitelezők tervei alapján a legmagasabb, úgynevezett CAT III. kategóriás pályaminősítésre jogosult kifutók, a legszélsőségesebb időjárásai viszonyok között is képesek lesznek teher, illetve személyszállító gépek fogadására.

A hat, egymástól egy kilométeres távolságra fekvő leszállópályák forgalmát egy szintén egyedülálló 92 méteres irányítótorony bonyolítaná. A Dubai World Central International reptéren természetesen bevásárló- és szórakoztató központ, hotel, autókölcsönző és egy százezer férőhelyes óriásparkoló is épül. A háromterminálos komplexumnak a Dubaitól megszokott, fényűző, ultramodern, minden igényt kielégítő szolgáltatási között még golfozási lehetőség is szerepel, ha a megfáradt utasnak éppen ahhoz lesz kedve a csatlakozásig.

A fent említett háromból egy luxusterminál kizárólag az Emirates járatait fogadná, a kettesszámú terminál a nemzetközi gépeket irányítaná, a harmadik pedig a térség fapados járatait fogadná.

A reptér magja, leszámítva a háromsávos taxi drosztot, a szerelő hangárokat, és a földi kiszolgálók épületeit, mintegy 140 négyzetkilométer területű és valójában "csak" kiegészítése a 40 kilométerre fekvő Dubai Nemzetközi Reptérnek, amellyel természetesen vasúti és közúti összeköttetésben áll majd. Az új légikikötő összességében a jelenleg üzemelő Jebel Ali reptérnek méretét tekintve körülbelül a tízszerese lesz, mintegy 750 ezer alkalmazottal. Szakemberek szerint ma az utasforgalom szempontjából legjelentősebb az atlantai repülőtér, amely 83,5 millió utast regisztrál évente. Ezzel szemben az új dubai repülőtérre a legszerényebb számítások szerint is már az átadás követő évben közel 120 millió utast várnak.