Ferihegy elriaszthatja a fapadosokat

Vágólapra másolva!
Az elmúlt néhány hétben négy újabb fapados légitársaság kezdte meg, vagy jelentette be magyarországi járatainak beindítását. Szakértők szerint egyre kíméletlenebb harc várható a fapadosok hazai piacán, Ferihegy egyeduralkodó szerepe és magas árai pedig akár el is riaszthatják a légitársaságokat.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt hetekben valósággal felpezsdült a hazai fapados-piac. Több új légitársaság kezdte meg működését budapesti járatokkal, a meglévő ismertebb cégek pedig a nyári szezonra új desztinációkat vettek fel palettájukra, mások pedig új repülőgépeket állítottak szolgálatba.

A legnagyobb érdeklődés és a leginkább várt járat a vezető európai diszkont légitársaság, a Ryanair sármelléki bemutatkozását kísérte. Az első hivatalos járat május 9-i érkezését hosszas huzavona, többszöri halasztás előzte meg, de végül az ír cég is megvetette lábát Magyarországon. Egyelőre bizonytalan, hogy a Ryanair mikor jelenti be, hogy más vidéki magyarországi repülőteret is felvesz célállomásai közé, de alighanem borítékolható, hogy az amúgy is másodlagos repülőtereket használó társaság, hamarosan megjelenhet például Debrecenben, amely az egyik leggyorsabban fejlődő hazai repülőtér és ahová hamarosan Budapestről is közlekednek repülőjáratok. A debreceni légikikötő előnye a légitársaságok szempontjából a viszonylag alacsony költségek mellett az, hogy a város vonzáskörzetében - akár a határokon túl is - mintegy több mint egymillióan élnek, akik így közvetlen légi kapcsolathoz jutnának nemcsak Budapesttel, de európai fővárosokkal is.

Kevésbé látványosan ugyan, de szintén megkezdte magyarországi működését: AirBaltic Vilniusból, a Blu1 pedig Budapest-Helsinki járatot indított május 1-jétől. A dán Sterling légitársaság Helsinkibe és Stockholmba repül a magyar fővárosból. Legújabban pedig a Travel Service, cseh charter-cég által üzemeltetett Smart Wing diszkont légitársaság jelentette be, hogy szeptembertől indít járatokat Budapestről több európai nagyvárosba.

A két legismertebb itthoni diszkont légitársaság, a Wizz Air és a Sky Europe sem szeretne lemaradni a versengésben, ezért a két cég új repülőgépek hadrendbe állítása mellett a szokásos nyári desztinációikat több új célállomással bővítette. A Wizz Air egy egész sor balkáni célállomást kínál utasainak, a Sky Europe pedig nagy népszerűségre számíthat a nápolyi járat elindításával. A két cég új, olcsóbb üzemeltetésű repülőgépeket állít forgalomba, amelyek segítségével akár 5 százalékkal is csökkenthető az üzemanyagköltség.

Az új fapadosok megjelenése mellett több chartercég is megjelenik Ferihegyen, amelyek közül az Atlantic Airlines a Lego gyár dániai központjába, Billundba repül, a Sunexpress és az Atlas Jet Törökországba indít járatokat, míg a német Condor légitársaság a Budapest-München útvonalon üzemeltet charterforgalmat. Ez utóbbi cég - hasonlóan egyébként a Lufthansához - az alig egy hónap múlva kezdődő németországi labdarúgó világbajnokság miatt növeli járatainak számát.