Tovább drágulhatnak a repülőjegyek

Vágólapra másolva!
Hosszú távon akár a 100 dollárt is elérheti a repülőgépek szén-dioxid kibocsátásának szankcionálására szolgáló uniós pótdíj, amelynek bevezetését szeptemberre tervezi az Európai Bizottság - írja a Világgazdaság.
Vágólapra másolva!

A repülők okozta légszennyezés a kiotói egyezmény februári életbelépése után vált aktuálissá. Az egyezmény ugyan nem rendelkezik a légi iparágról, - amely egyébként a szennyezés négy százalékáért tehető felelőssé - de a megnövekedett légi forgalom miatt jelentősen nőtt a gépek káros kibocsátása még akkor is, ha manapság már korszerűbb repülőgépek közlekednek.

Az egyelőre csak elvi síkon létező elgondolás szerint nemcsak az uniós tagállamok légitársaságait, hanem az összes, európai járatot üzemeltető társaságot sújtanák az újabb adófajtával. A tervek szerint a jövőben a légitársaságok az ipari létesítményekhez hasonlóan emisszió-kereskedelmet folytathatnának, de légügyi szakértők szerint ez tovább nehezítené a csillagászati üzemanyagárak miatt amúgy is komoly gondokkal küzdő szektort.

Azt egyelőre nem lehet tudni, milyen útvonalakon lesz érvényes a szabályozás: az EU-n belül közlekedő, vagy az EU-ból induló járatokra és az sem tisztázott még, mely gázokra terjesztenék ki a korlátozásokat.

Az ár 2012-ben előzetes számítások alapján tonnánként 10-30 euró között mozogna, a jegyárak a távolság függvényében 0,4-6,9 euróval nőnének. Ha az üzemeltetők száz százalékban az utasokra hárítanák a többlet költséget, így is legfeljebb 20 euróval drágulnának a jegyek. A Swiss légitársaság nem ennyire derűlátó: környezetvédelmi szakemberei szerint egy ilyen adó a London-Párizs jegy árát 20, a London-Los Angeles közöttiét pedig 100 dollárral emelné - írja a Világgazdaság.