Csehországot 2004-ben rekordszámú, több mint hatmillió külföldi turista kereste fel, s közülük mintegy 3,5 millió ember legfőbb célja Prága volt. Az idén már négymilliónyi külföldi turistát várnak Prágába, ezért a hatóságok mindent megtesznek azért, hogy a látogatók jól és biztonságosan érezzék magukat a száztornyú városban.
Ennek érdekében Pavel Bém, polgármester nemrégiben olasz turistának öltözve mérte fel, hogy milyen becsületesek a prágai taxisok: mindjárt az első taxis a reális összeg dupláját számlázta ki neki. Radko Martínek, regionális fejlesztési miniszter pedig a napokban többször is gyalogos sétát tett a város különböző leglátogatottabb helyein, hogy a saját bőrén tapasztalhassa meg a valós problémákat, és tapasztalatairól utóbb újságírók előtt azt mondta: ha Csehország olyan turista-nagyhatalom kíván lenni, mint például Ausztria, akkor bizony még sok mindenen javítani kell.
Prága a rendszerváltás után a turisták Mekkája lett: csodálatos műemlékei, hangulatos felújított utcái, vendéglői, az olcsó sör és a jó konyha, a kulturális és szórakozási lehetőségek egyre szélesedő skálája, az üzletek mindennapi hosszú nyitva tartási ideje, s a szolid közbiztonság egyre több külföldit vonz a cseh fővárosba. Az utóbbi években a magyarok is kezdenek visszatérni Prágába, s néhány utazási irodánál magyar nyelvű szolgáltatásokat is kaphatnak.
Probléma, hogy a hatalmas idegenforgalom a zsebtolvajok és a prostituáltak tucatjait is vonzza Prágába. A rendőrség ismeretei szerint egyébként a zsebtolvajok és a prostituáltak nagyobbik része szezonmunkásként a balkáni országokból és a volt Szovjetunió területéről érkezik Prágába. A múltban több román álrendőrt is elkaptak a cseh hatóságok.
Mára megszűntek a kilencvenes évekre jellemző kettős árak - egy a hazaiak, egy az idegenek számára. A városközpont viszont a nagy érdeklődés miatt jelentősen megdrágult. A vendéglők azonban még így is olcsóbbak, mint például Budapest központjában. Tapasztalat, hogy a mellékutcákban sokkal olcsóbban lehet enni és inni, mint a legfelkapottabb útvonalakon.
Martínek miniszter azt is észrevette, hogy a nyilvános vécék hálózata bizony lemaradt a gyors fejlődés mögött, s ma már számuk nem elegendő. Ugyancsak elfogadhatatlannak tartja, hogy a különféle jelzőtáblák csak cseh nyelven adnak útbaigazítást. Nemigen tudnak idegen nyelveket a rendőrök, de még a szállodai és vendéglői alkalmazottak sem.
Mivel a történelmi városközpont már ma is túltelített, a város vezetése kampányt kezdett, amelynek célja, hogy a turistákat kicsalogassa a központon kívüli, illetve a város közvetlen környékén található, látogatásra érdemes helyekre is. A kínálat gazdag, hiszen Prága környékén több tucat vár, kastély és más híres műemlék található. A kampány elnevezése: Prága, harmadik nap.