Visszatért titkos küldetéséről egy amerikai űrrepülőgép

űrrepülőgép
Vágólapra másolva!
Az Egyesült Államok légiereje titkos program keretében juttatott az űrbe egy kisteherautó méretű űrrepülőgépet. Az X37B jelű eszköz nemrég szállt le az USA területén.
Vágólapra másolva!

Az Egyesült Államok légiereje által felbocsátott X37B jelű űrrepülőgép december 3-án sikeresen visszatért a Földre. A Vandenberg Légiközpont területén landolt űreszköz pontos feladata jelenleg titkos. Ennek ellenére néhány felvétel napvilágot látott az űrrepülőgépről, ezeket mutatjuk be az alábbiakban.

Forrás: USAF/Vandenberg News
Az X37B orrkúpja, amelyen jól láthatók az űrrepülőgépeknél megszokott hővédő csempék (USAF/Vandenberg News)

Az X37B jelenlegi útját ember nélkül, részben automata üzemmódban hajtotta végre. A leszállás után több olyan színelváltozás is mutatkozott a külső borításán, amelyet az utazás, elsősorban a leszállás közben fellépett hőhatás okozhatott.

Forrás: USAF/Vandenberg News
Ellenőrzik a hővédő csempéket a landolás után (USAF/Vandenberg News)

A 9 méter hosszú, 4,5 méter fesztávú X37B egy kisméretű űrrepülőgép, amely mindössze 3 méter magas, és 5 tonnát nyom. Csekély méretét jól jellemzi, hogy teljes egészében elférne a "klasszikus" űrrepülőgépek rakterében.

Forrás: USAF/Vandenberg News
Az X37B nem sokkal magasabb egy átlagos embernél (USAF/Vandenberg News)

Az X37B még 1999-ben kezdte pályafutását, akkor még mint NASA projekt. Később a Pentagon fennhatósága alá került, majd 2006-tól az USA légierejéhez tartozik. Jelenlegi küldetése 2010 áprilisában kezdődött, és csak most tért vissza a Föld körüli pályájáról. Útjának célja és részletei nem nyilvánosak.

Forrás: USAF/Vandenberg News
Az X37B-t indító Atlas hordozórakéta (balra), az űrrepülőgép vázlatos szerkezete (középen) és mérete a hagyományos űrrepülőgépekhez viszonyítva (lent) (space.com)

A korábban Orbital Test Vehicle 1, azaz keringő próbaeszköz 1 néven is ismert űrrepülőgép legfrissebb változata az amerikai légierő és a Boeing vállalat közös fejlesztése keretében született meg. Eredetileg az autonóm, tehát földi segítség nélküli leszállás tesztelésére fejlesztették ki. Noha 2010. április 22-i, egy Atlas-5 típusú hordozórakétán végrehajtott startja nyilvános volt, és az elmúlt hónapokban sok érdeklődő is azonosíthatta az égen, mint halvány, a műholdakhoz hasonló fénypontot - maga a küldetése célja nem nyilvános.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=3wQOTp8CEcJGXrVr

Az X37B áprilisi indulása

Az űreszközről eddig közölt írások alapján az X37B célja főleg a földfelszín katonai célú megfigyelése lehet - az ilyen feladatokat ellátó egyéb berendezéseket bolygónk körüli pályára is juttathatja, majd akár vissza is térhet velük. Egy átlagos műholdnál sokkal többféle manőverre, pályaváltoztatásra képes, továbbá a küldetés végén vissza is tud térni a felszínre.

* * * * *

Az [origo] Horváth András űrkutatót kérdezte az X37B küldetéséről.

[origo]: Hogyan született meg az X37B, mit lehet tudni az előzményekről?

Horváth András: Az X37B a korábbi és érdekes módon nagyobb sorszámmal jelölt X38-as kísérleti űrrepülőgép továbbfejlesztett változata. Az eredeti példányt a NASA és az ESA számára, amerikai és európai űrhajósoknak a Nemzetközül Űrállomásra történő feljuttatására és hazahozatalára tervezték. A NASA pénze eközben elfogyott, és a fejlesztést a katonai vonalon folytatták, így született meg az X37B.

Mennyiben különbözik az X37B a korábbi változattól?

Mivel ez katonai program lett, keveset tudni róla. Azonban annyi egyértelmű, hogy a korábban csak két hátsó, ferde helyzetű vezérsíkon túl két oldalsó, a klasszikus szárnyakra emlékeztető vezérsíkkal is felszerelték az X37B-t.

Forrás: Horváth András
Az X38 űrrepülőgép Houstonban (Horváth András)

Lehet-e további részleteket sejteni az X37B-vel kapcsolatban?

Lévén katonai program, nem sokat tudni róla. Az Egyesült Államokban napjainkban is hasonló ütemben folyhatnak a katonai jellegű űrtechnikai fejlesztések, mint korábban, de részletek nem ismertek.