Szakadt és beragadt napelemekkel küzd a Discovery legénysége

Vágólapra másolva!
A Nemzetközi Űrállomáson az elmúlt napokban három űrsétával folytatódott a munka. Az új modul beüzemelése mellett áthelyezték a P6-os napelemtábla-szegmenst, amelynek nyitásakor egy körülbelül 80 centiméteres szakadás mutatkozott az egyik napelemszárnyon. Egy másik helyen is probléma lépett fel: a napelemtáblák egyik mozgatómotorjánál a működést akadályozó fémszilánkot találtak, amit az utolsó űrsétán megpróbálnak eltávolítani.
Vágólapra másolva!

Mint arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, a Discovery küldetése eddig rendben zajlik: a start során nem jelentkeztek komoly problémák, az űrsétáknál pedig egyelőre nem akadtak nagyobb gondok. Az első, még múlt pénteki űrsétán kilazították a Harmony modult a Discovery rakterébe rögzítő szerkezeteket, majd a robotkarral kiemelték, és átmeneti helyére, a Unity modul bal feléhez csatlakoztatták.

Az asztronauták szombaton nyitották ki a Harmony ajtaját, és léptek a belső terébe. Első feladatuk a start rázkódásainak kivédésére elhelyezett rögzítések eltávolítása volt a belső felületekről. Ezután megkezdődött az új modul felélesztése és bekapcsolása az űrállomás vérkeringésébe: összeköttetések létesítése az ISS elektromos vezetékekeivel, a fűtő-, a hűtő- és a levegőztetőrendszerrel.

A második űrsétát Scott Parazynski és Dan Tani hajtotta végre, amely 6 óra 33 percen keresztül tartott. Ezalatt szétkapcsolták azokat a rögzítéseket, amelyekkel a P6 jelű napelemtábla-szegmens az ISS külső részéhez kapcsolódott. Ezzel elhárultak az akadályok a P6 áthelyezésének útjából - amely az űrséta utáni éjszakát már a robotkar végén töltötte.

Nézzen képeket a Discovery küldetéséről!

A harmadik, 7 óra 8 percen keresztül tartó keddi űrsétán a P6 szegmenst az új helyére, az ISS bal oldali szárnyára csatlakoztatták. A négypontos rögzítés mellett összekapcsolták az elektromos kábeleket, és levették a P6 elektronikus részeit átmenetileg szigetelő hővédő borítást is. A művelet vége felé megkezdték a P6 szegmensben lévő, együttesen 73 méter hosszú, kettős (2B és 4B jelű) napelemszárny kinyitását.

Forrás: NASA

A P6 szegmens 4B jelű napelemtábláján lévő kb. 80 cm-es szakadás (NASA)

A nyitást lassan, szakaszosan végezték, először a 2B szárnynál. Bár a művelet elején néhány kisebb töredékdarab is kirepült a tartószerkezetből, a napelemszárny gond nélkül kicsavarodott. A másik oldal (4B) kiengedését azonban megállították, amikor a 35 méterből kb. 25 méter már kinyílt. Észrevették ugyanis, hogy anyaga megsérült, és nagy szakadás mutatkozott rajta. A hiba ott látszott, ahol néhány hónappal ezelőtt az összecsukásánál is probléma jelentkezett.

Forrás: NASA

A Discovery az űrállomás PMA-2 jelű dokkolóegységéhez kapcsolódva (NASA)

A P6 szegmens tehát sérült; kérdés, hogy ez milyen következményekkel jár a rendszer egészére. A P6 fő feladata a hamarosan az ISS-hez csatlakozó európai és japán modul áramellátása lesz.

Probléma a napelemtábla mozgatásával

Az űrállomás bal oldali szárnyán lévő, napelemet mozgató SARJ jelű motor áramfelvétele mintegy két hónappal ezelőtt növekedett meg, és azóta alkalmanként vibráció jelentkezik a szerkezetnél. A második űrsétán sikerült is megállapítani, hogy egy fémdarab akadt be a mozgatószerkezetbe, feltehetőleg ez okozza a gondot.

A SARJ a Solar Alpha Rotary Joint kifejezésből született mozaikszó, amely a napelemtáblákat forgató, csatlakozó szerkezetet jelöli. Két ilyen berendezés van az űrállomáson: a P3 és P4 szegmens, valamint az S3 és S4 szegmens között. A hozzájuk kapcsolt napelemtáblákat mindkét motor az ISS egy Föld körüli keringése alatt 360 fokos szögben forgatja körbe - így maximalizálva az energiatermelést.

A forgatószerkezetbe akadt töredék eredete pontosan nem ismert. Az első feltételezések alapján egy alumíniumborítású fóliadarab lehetett, amelyet a hőszigetelésnél használnak. A részletes elemzés azonban ezt cáfolta, és rámutatott, hogy valamilyen mágnesezhető fémes anyagról van szó. A NASA döntése értelmében egy nappal meghosszabbították a Discovery küldetését, a plusz feladat a fenti helyzet megoldása lesz. A P6 szegmensen lévő szakadással kapcsolatban egylőre nincs döntés.

Forrás: NASA

A SARJ elfordító szerkezete a földi szerelőcsarnokban (balra) és végső helye a napelemtáblákat tartó szerkezetben (jobbra) (NASA)

Az ötödik, utolsó űrsétát eredetileg a hővédő csempék javításának tesztelését tervezték pénteken. A napelemtábla mozgatószerkezetének megjavítása azonban fontosabb, így az űrsétát szombatra halasztották, amikor a beragadt darabot megpróbálják eltávolítani. A tervek alapján a Discovery csak ezután, november 5-én válik le a Nemzetközi Űrállomásról, és november 7-én landol a Kennedy Űrközpontban.