Online katasztrófa-kalkulátor

Vágólapra másolva!
Mi kell tenni, ha tényleg becsapódik a közeledő kisbolygó? Egy weboldal most segíthet a döntésben: kell-e csomagolni? Használati leírás, lépésről lépésre.
Vágólapra másolva!

Az utóbbi időkben gyakran hallani a hírekben, hogy kisbolygó száguldott el a Föld mellett, vagy valamikor a jövőben be fog csapódni egy néhány kilométeres aszteroida. Az [origo] oldalain is beszámoltunk ezekről a hírekről, s bár mindeddig komoly veszélyben sohasem voltunk, sokakban felmerülhetett: mi történik akkor, ha valós a riasztás, ha a kisbolygó tényleg felénk tart?

Az ilyen esetekre felkészülőknek segíthet egy angol nyelvű internetes program. A program a Föld felé tartó kisbolygó adataiból ki tudja számítani, hogy a becsapódás helyétől megadott távolságra milyen károkra lehet számítani. Kipróbálhatjuk, hogy milyen egy pár méter, vagy akár egy több kilométer átmérőjű aszteroida pusztítása.

Hogyan működik a program? Beállítások lépésről lépésre

1. lépés: Írjuk be a "Distance from Impact" mezőbe a távolságunkat a becsapódás helyétől.

2. lépés: Adjuk meg a "Projectile Diameter" mezőben a becsapódó aszteroida méretét.

3. lépés: Írjuk be a "Projectile Density" mezőbe az aszteroida sűrűségét. Amennyiben ezt nem ismerjük, akkor a mellette lévő legördülő menüből válasszuk ki a megfelelőt az előre beírt sűrűség értékek közül (ice: jég, porous rock: porózus kőzet, dense rock: kemény kőzet, iron: vas).

4. lépés: Adjuk meg a becsapódó kisbolygó sebességét az "Impact Velocity" mezőnél. Figyelem, a sebességet kilométer/másodpercben, vagy mérföld/másodpercben kell megadni! A minimális becsapódási sebesség a Földön 11 km/s. A kisbolygók (aszteroidák) tipikus becsapódási sebessége 17 km/s, az üstökösöké 51 km/s. Egy Nap körül keringő test Földbe csapódásának maximális sebessége: 72 km/s.

5. lépés: Adjuk meg, hogy milyen szögben fogja elérni a kisbolygó a felszínt az "Impact Angle" mezőnél. A becsapódás szöge értelemszerűen 1 és 90 fok között változhat, ám ez a két szélsőség gyakorlatilag nem fordul elő a természetben.

6. lépés: Adjuk meg a felszín sűrűségét a becsapódás területén, a "Target Density" mezőben. Ha nem ismerünk pontos értéket, akkor "Projectile Density" mezőhöz hasonlóan itt is segítségünkre lehet a legördülő menü.

7. lépés: kattintsunk a "Calculate Effects" gombra!