Példátlan helyzetű exobolygót fedeztek fel

Az új objektum egy szoros kettőscsillag egyik tagja körül kering.
McDonald Observatoryhttp://www.as.utexas.edu/mcdonald/het/het.html

A McDonald Observatory (Texas, USA) bolygókereső programjának munkatársai az első olyan Naprendszeren kívüli bolygót (exobolygót) fedezték fel, amely egy szoros kettős csillagrendszer egyik tagja körül kering.

A felfedezés azért jelentős, mert - bár Napunkkal ellentétben a csillagok többsége kettős vagy többes csillagrendszer tagja - eddig csak magányos, vagy a kísérők szempontjából gyakorlatilag magányos csillagok körül fedeztek fel exobolygókat. Az új eredmény megerősíti a feltételezést, miszerint számos hasonló rendszerben keringő bolygó létezhet Galaxisunkban.

Forrás: ORIGO
Fantáziarajz a most felfedezett bolygóról és a kettőscsillagról. A bolygó a jobb oldali sárga csillag körül kering, 2,5 éves keringési idővel Tim Jones/McDonald Observatory

A bolygót a Gamma Cephei rendszerének nagyobbik tagja körül fedezték fel, amelynek tömege Napunkénak 1,59-szerese (a Gamma Cephei mintegy 45 fényévnyi távolságban, azaz viszonylag közel fekszik Földünkhöz). A bolygó minden bizonnyal a Naprendszer külső bolygóihoz hasonló gázóriás: tömege 1,76-szorosa a Jupiterének. Csillagtávolsága két csillagászati egység, azaz a Nap-Mars távolsághoz hasonló (egy csillagászati egység a közepes Nap-Föld távolsággal egyenlő, ami 150 millió km).

A rendszer másik, viszonylag kis méretű csillaga mindössze 25-30 csillagászati egységnyire kering a nagyobb csillagtól (ez körülbelül a Nap-Uránusz távolságnak felel meg). Korábban is találtak exobolygókat kettős rendszerekben, ám azok tagjai ennél több százszor távolabb vannak egymástól - azaz a lehetséges kísérők szempontjából már teljesen függetlennek tekinthetők.