Évtizedekig bolyongott a tengeren a furcsa kísértethajó

Baychimo
Az SS Baychimo gőzös Svédországban épült, és az első világháború után német tulajdonból hadizsákmányként került Angliába
Vágólapra másolva!
A hajózás története tele van furcsábbnál furcsább szellemhajó-legendákkal. Az SS Baychimo gőzös esete azonban nem a kikötői kocsmák rumgőzös folklórjának szüleménye.
Vágólapra másolva!

Hadizsákmány lett a tengerek igáslova

Az egyik legfurcsább szellemhajót a hamburgi székhelyű Baltische Reederei GmbH társaság megrendelésére a svédországi Lindholmens Mekaniska Verkstad AB hajógyárban építették. A 70,1 méter hosszú, 1322 tonna vízkiszorítású gőzöst 1914 elején állították szolgálatba, és Angermanelfven néven vették lajstromba.

Az SS Baychimo gőzös Svédországban épült, és az első világháború után német tulajdonból hadizsákmányként került Angliába Forrás: The Vintage News

Meghajtásáról egy háromexpanziós gőzgép gondoskodott, amely 10 csomós sebesség (19 km/óra) elérését biztosította a balti-tengeri kereskedelmi forgalomban hajózó gőzös számára.

Elsősorban Hamburg és svédországi kikötők között teljesített szolgálatot

1914 augusztusáig, az első világháború kitöréséig. 1918 után a hajó a német háborús jóvátétel részeként Nagy-Britanniába került.

Az SS Baychimo az 1920-as években az észak-atlanti kereskedelmi forgalomban vett részt Forrás: The Vintage News

1921-ben a Hudson's Bay Company hajózási társaság tulajdonába került, anyakikötője a skóciai Androssanban lett. Ekkor nevezték át, a gőzöst SS Baychimo néven jegyezték be az angol hajóregiszterbe.

Jég ejtette foglyul a fagyos északon

Az SS Baychimo az 1920-as években a Hudson's Bay Company zászlaja alatt

elsősorban az észak-atlanti útvonalon, Nagy-Britannia és Kanada között teljesített szolgálatot.

1931. október 1-jén, a Beaufort-tenger és a Baffin-öböl közti észak-kanadai Barrow-szorosban a Baychimo a jég fogságába esett.

A személyzet kénytelen volt elhagyni a hajót, mert attól tartottak, hogy a jég szorításától megsérülhet a hajótest.

A tengerészek a jégen gyalogoltak ki a szárazföldre,

és a közeli Barrow községben húzták meg magukat. Amikor két nap múlva visszatértek, csak a hajó hűlt helyét találták; úgy tűnt, mintha a Baychimon önálló életre kelt, és kitört volna a jég fogságából.

Az SS Baychimon kitört a jég fogságából, és eltűnt Forrás: Omnivorenz

Az elszabadult hajó keresésére repülőgépet vetettek be, és október 9-én sikerült is megtalálni az ismét a jég fogságába került gőzöst. Mivel úgy tűnt, hogy a beköszöntő tartós fagy miatt a tavaszi időszak előtt már nem lesz kiszabadítható a Baychimo,

a hajózási társaság személyzet állomásoztatását tervezte a gőzös mellett,

akik az időjárási viszonyok jobbra fordulása után biztonságos kikötőbe vihetik a hajót. A 22 fős őrszemélyzet ideiglenesen felépített fűthető faházakban várt a kedvezőbb időre.

Ismét elszabadult az önálló életre kelt gőzös

November 29-én rettenetes hóvihar tört ki, az üvöltő szél által felkavart hó elől mindenki a faházakba húzódott vissza.

Egykorú rajz a jég fogságba esett hajóra vigyázó tengerészekről Forrás: Omnivorenz

Amikor elült a jeges vihar tombolása, a fakunyhókból kilépő tengerészek megdöbbenve vették észre, hogy ismét nyoma veszett a gőzösnek.

A matrózok már mindenféle gonosz természetfeletti erők munkájáról suttogtak,

a kapitány viszont úgy vélte, a vihar végezhetett a titokzatosan eltűnt gőzössel. A Hudson’s Bay Company részére írt jelentésében is az szerepelt, hogy a Baychimo elsüllyedt.

Korabeli eredeti felvétel a jég fogságában lévő gőzösről Forrás: Vancouver Maritime Museum

Meglepő módon a hajó mégsem süllyedt el.

Néhány nappal később egy sarki rókákra vadászó inuit (eszkimó) prémvadász arról számolt be, hogy egy ismeretlen, elhagyott gőzöst látott sodródni a Beaufort-tenger jégtáblái között.

A bolygó hollandi módjára még többször felbukkant

Az 1931-es eltűnése utáni évtizedekben még többször látták a szellemhajóvá lett SS Baychimót. Volt, hogy sikerült is átszállni a hosszú évek óta sodródó gőzösre, de a megviselt hajón tönkrement technika miatt a mentési kísérlet kudarcba fulladt.

Legutoljára 1969-ben, tehát az eltűnése után 38 évvel fedezték fel a Csukcs-tengeren,

az alaszkai partok közelében, az Icy Cape környékén.

Ezután végleg nyoma veszett a magányos gőzösnek, amely harmincnyolc évig tartó sodródásával a tengeren elhagyottan bolyongó szellemhajók abszolút világrekordere lett. Az SS Baychimo rekordjával csak Van der Decken kapitány 1658-ban, a Jóreménység-fokánál eltűnt és kísértethajóvá lett vitorlása „állja a versenyt”, amelyet a dél-afrikai Cape Point közelében még 1992-ben is látni véltek.

A bolygó hollandi legendája az egyik legrégebbi szellemhajó-história Forrás: Paranormaly

Amíg azonban a bolygó hollandi legendája a tengerészfolklór színes epizódjának tekinthető, addig az „elveszett cirkálónak” igaz a története. Hogy mi lett végül a sorsa, mikor és hol süllyedt el, talán már sohasem fog kiderülni.