Meglepő eredmény a homoszexualitás öröklődéséről

Olasz kutatók meglepő eredményei szerint a természet azért segíti a férfi homoszexualitásra hajlamosító gének fennmaradását, mert ugyanezek a gének fokozzák az anya termékenységét.

A padovai egyetem kutatói szerint a homoszexuális férfiak anyja termékenyebb az átlagosnál, s ez magyarázza, hogyan maradhat fenn a homoszexualitásra hajlamosító genetikai mintázat generációkon keresztül annak ellenére, hogy a homoszexuálisoknak kisebb valószínűséggel születnek utódai. Eredményeikről a Royal Society's Biological Sciences folyóirat hasábjain számolnak be.

1993-ban amerikai kutatók vetették fel először - miután alapos elemzést végeztek az érintett családok családfáin -, hogy a férfi homoszexualitásra való hajlam anyai ágon öröklődik. A DNS-vizsgálatok során valóban csak az anyai vonalon öröklődő X-kromoszómán bukkantak rá egy olyan szakaszra, amely szerepet játszhat a hajlam kialakításában. Mivel általában a melegek kisebb valószínűséggel nemzenek utódokat, mint a nem melegek, az előfordulási gyakoriság folyamatos csökkenésével a gén kudarcra van ítélve, hacsak nem hordoz valamilyen kompenzáló előnyt.

Andrea Camperio-Ciani és kollégái most arról számolnak be, hogy azok a genetikai faktorok, amelyek homoszexualitásra hajlamos fiú utódok születéséhez vezetnek, általában termékenyebbé tehetik az anyákat. Vizsgálataikba 98 homoszexuális és 100 heteroszexuális férfit és ezek rokonait vonták be, összesen több mint 4600 személyt. Egyértelműen kiderült, hogy a homoszexuális férfiak anyai ágának női rokonai több utódot szültek, mint az apai ág női rokonai. A heteroszexuális csoport mindkét ágon kisebb termékenységet mutatott.

Mindez arra utal, hogy a szóban forgó génváltozatok valóban az X-kromoszómán helyezkednek el, amely egyébként számos evolúcióbiológus szerint kíméletlen harcot folytat az Y-kromoszóma, ezáltal pedig a férfi nem ellen. A cél elméletileg az Y-kormoszóma teljes kiiktatása, és a szűznemzéssel való szaporodás - ahogyan az már néhány állatfajnál gyakorlatilag bekövetkezett. Nem kizárt, hogy ez a "genetikai trükk" is ennek a háborúnak a része. (Részletesen lásd cikkünk második részében.)

Nem szabad azonban elfelejtenünk, hogy génjeink az esetek többségében nem sorsot, csak valószínűséget jelentenek, s a környezeti tényezők szerepe általában ugyanolyan fontos hatással bír egy-egy tulajdonság kialakulásában - főleg, ha olyan komplex dologról van szó, mint a szexuális orientáltság. A kutatók szerint az összes férfi homoszexualitás 80%-a nem is genetikai alapon alakul ki.