Sikerrel klónoztak patkányokat

Első ízben koronázta siker klónozott patkányok tenyésztését, ami reményt adhat emberi betegségek, például a diabétesz hatékonyabb kezelésére.

Mint a Science című amerikai tudományos folyóirat internetes kiadásában olvasható, az áttörést francia kutatók érték el. Jean-Paul Renard és társai a jouy-en-josas-i mezőgazdasági kutatóintézetben két hím és két szaporodásképes nőstény patkányt klónoztak. Ezáltal új remény ébredt a kutatók körében arra, hogy haladást lehessen elérni a cukorbetegség és a magas vérnyomás elleni küzdelemben. E két betegség terápiás gyógyításában kísérleti állatként alkalmaznak ugyanis patkányokat.

Azzal, hogy a francia kutatócsoportnak szaporodásképes patkányokat sikerült klónoznia, lehetőség nyílt egész állatsorozatok "előállítására". Korábban patkányok klónozása rendre meghiúsult a kiválasztott petesejtek gyors változása miatt.

Az első klónozott emlősállat, a Dolly nevű birka 1996-os születése óta számos más emlősfaj egyedeit sikerült klónozni, legutóbb még egy lovat is. A patkányok klónozását az tette lehetővé, hogy sikerült lerövidíteni azt az időt, amely a sejtmagnak a kiemeléstől a magjától megfosztott petesejtbe történő átültetéséig eltelik. Ezáltal két nőstény patkány testébe a kutatóknak összesen 129 embriót sikerült beültetni.