Megelőzés helyett gyorsíthatják a halálos ráktípus terjedését az antioxidánsok

táplálékkiegészítő, vitamin
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP
A táplálékkiegészítőkben található antioxidánsok megelőzés helyett gyorsítják a bőrrák egyik leghalálosabb változatának terjedését - állítja egy svéd kutatók által publikált tanulmány.

A Sahlgrenskai Rákközpont kutatói szerint noha az antioxidánsokat gyakran mint a daganatos megbetegedések megelőzését szolgáló termékeket hirdetik, a valóságban rosszindulatú melanóma esetén inkább megduplázzák az áttétek kialakulásának ütemét.

Dubreuilh melanoma
Melanóma az arcon
Fotó: BSIP via AFP / BSIP via AFP/GIRAND / BSIP

A már diagnosztizáltak kerüljék

A legutóbbi kutatásunk, kombinálva az antioxidánsokkal kapcsolatos nagy klinikai kísérletekből származó információkkal, arra utal, hogy a nemrégiben rákkal diagnosztizált páciensek jobb, ha elkerülik az ilyen típusú táplálékkiegészítőket"

- nyilatkozta Martin Bergo, a Sahlgrenskai Rákközpont professzora.

Az intézmény kutatói korábban kimutatták, hogy az antioxidánsok súlyosbítják a tüdőrákot, ezt követte a bőrrák egyik legveszélyesebb formájának kutatása.

A Science Translational Medicine tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint

az antioxidánsok fokozták a melanóma azon képességét, hogy átterjedjen az emberi test más részeire is.

A kutatók közleménye szerint a tudományos közvélemény arra a bizonyított felvetésre támaszkodva, miszerint a szabadgyökök rákot okozhatnak, egyszerűen úgy gondolta, hogy mivel az antioxidánsok elpusztítják a szabadgyököket, védelmet jelenthet használatuk a daganatos megbetegedések ellen. Az intézmény tudósai egyébként azért választották a melanóma vizsgálatát, mivel az egyike azon rákos megbetegedéseknek, amelyek gyorsan terjednek a fejlett világban.

A hidratálókkal sem vagyunk biztonságban

A kutatók egy hidratálókrémekkel kapcsolatos figyelmeztetést is közzé tettek, amely szerint az egyes készítményekben található béta-karotin és E-vitamin ugyanolyan módon hathat a melanómás sejtekre, mint az antioxidánsokat tartalmazó táplálékkiegészítők.