kombucha
Ez az erjesztett ital sokat segíthet a fogyásban
Ma már úgy ismerjük a bélrendszerüket és az ott élő mikrobák trillióit, mint még soha. A tudósok azonban még mindig azon dolgoznak, hogyan lehet biztonságosan „beetetni” a beleinket olyan, „jó baktériumokkal”, amelyek javíthatják az egészség bizonyos aspektusait, például segíthetnek a fogyásban.

A kombucha segíthet a fogyásban

A kombucha az egyik legnépszerűbb, alacsony alkoholtartalmú ital a világon: vonzerejének egy jelentős része abban rejlik, hogy probiotikumokkal látja el a bélrendszerünket. Egy fermentált adag kombucha tea élesztőben és „egészségjavító” bélbaktériumokban gazdag: például tejsavmikrobákban, amelyeket tanulmányok a zsírfeldolgozás javulásához kötöttek.

A szakemberek azonban még nem tudják, hogy ez az ital képes-e annyi mikroflórát szállítani, hogy az emberi mikrobiom összetételét jelentős mértékben megváltoztassa.

Az új tanulmányban a tudósok fonálférgekkel (Caenorhabditis elegans) dolgoztak, ami bizonyítékot talált arra vonatkozóan, hogy a kombucha teával társított mikrobák „erőteljesen megtelepedhetnek” az állatok bélrendszerében.

kombucha
A kombucha gombából készített tea kiváló méregtelenítő, kisimítja a ráncokat és segít a fogyásban
Fotó: Artfully79 / Artfully79/Getty Images

Azok a férgek, amelyeket más étrend helyett ezekkel a mikrobákkal tápláltak, „újravezetékelt” zsíranyagcserét mutattak. Ezek a kombucha-férgek a zsírraktárak jelentős csökkenését mutatták, ami nem a tápanyagok csökkent felszívódásának volt köszönhető

– mondták az Észak-Karolinai Chapel Hill Egyetem kutatói a ScienceAlert online tudományos portálnak.

Ehelyett az állatok genetikai aktivitásának további elemzése arra utal, hogy a hatás a férgek bélrendszerében termelődő zsírbontó fehérjék növekedésének köszönhető.

Csökkentheti a gyulladásos markereket

A PLOS Genetics folyóiratban publikált tanulmányban a tudósok azt állítják, hogy ezek a hatások tükrözik a böjtölés előnyeit az embereknél.

– vonta le a következtetést Rachel DuMez-Kornegay molekuláris biológus végzős hallgató és csapata.

A kombucha tea segít a fogyásban
Fotó: Pinterest

Az elmúlt években megugrott az élő baktériumokat tartalmazó probiotikumok és a bélmikrobiomot „tápláló” prebiotikum kiegészítők eladása, mivel az újonnan felmerülő bizonyítékok bizonyos mikrobákat az egészségügyi eredmények javulásához kötnek.

De a bélrendszerünk még mindig sok titkot rejt; a szakemberek még csak a felszínét kapargatják ennek a feltörekvő területnek. Még ki kell találniuk, hogyan kerülnek a mikrobák a bélbe, mi változtatja meg a mikrobiom összetételét, és hogyan lehet azt manipulálni. Bár egyes kutatások szerint a probiotikumok javíthatják az immunrendszer egészségét vagy a gyomor-bélrendszeri rendellenességeket, az eddigi eredmények vegyesek.

Ami konkrétan a kombuchát illeti, néhány kisebb tanulmány szerint az ital jótékony hatással lehet a nyugati típusú étrendet fogyasztók bélrendszerének egészségére.

Egy tucatnyi résztvevővel végzett kísérleti klinikai vizsgálat megállapította, hogy a kombucha és a szénhidrátban gazdag ételek kombinációja négy hét után csökkentette a vércukorszintet a placebóhoz képest. Egy másik, általánosabb analízis megállapította, hogy a fermentált élelmiszerekben – köztük a kombuchában gazdag étrend fogyasztása – növelheti a mikrobiom sokféleségét és csökkentheti a gyulladásos markereket.

Az eredmények tehát arra utalnak, hogy a kombucha teában található mikrobák még elegendő tápanyag jelenlétében is „böjt-szerű” állapotot váltanak ki a gazdaszervezetben, de ezt még tovább kell vizsgálni.