Nagy a baj: borzalmas veszélyt jelent egy adalék, ami szinte minden élelmiszerben benne van

élelmiszer-adalék
A virsliben is megtalálható gyakori élelmiszer-adalékról azt gyanítják, hogy károsítja a bélrendszer egészségéhez szükséges baktériumokat (Pexels/Pixabay)
A belünkben élő mikroorganizmusok közösségének egyensúlyra van szüksége. Egy új tanulmány szerint egy általánosan használt élelmiszer-adalék azonban megzavarhatja az egészségünk megőrzéséhez szükséges, mikrobiális bélbaktériumokat. Az optimális mikrobiális folyamatokat életvitelünk, táplálkozási szokásaink, gyógyszereink, betegségeink, de még alvási szokásaink is befolyásolhatják, vagy rosszabb esetben megváltoztathatják.

Szinte minden élelmiszernél használják ezt az élelmiszer-adalékot

A lantibiotikum egy módosított aminosavlánc, amelyet a baktériumok szaporodásának megakadályozására adnak az élelmiszerekhez. Ez az első, természetes tartósítószer, ami megöli az úgynevezett gram-negatív baktériumokat.

Utóbbiak sajátos jellemzője a minden baktériumsejtet borító kettős hártya, ami megakadályozza, hogy bizonyos szerek és antibiotikumok behatolhassanak a sejtbe,

ez pedig ellenállóbbá teszi őket.

élelmiszer-adalék
Fotó: Pexels/Pixabay

A lantibiotikumot szinte mindenben használják a sörtől a kolbászon át a sajtokon keresztül,  a mártogatós szószokig

– derül ki a kutatásból, amelyet a Chicagói Egyetem kutatói az ACS Chemical Biology című szaklapban tettek közzé.

A nizint, a lantibiotikum egyik népszerű típusát a tehenek tejmirigyeiben élő baktériumok termelik, és az új tanulmány szerint hatással lehet a kórokozókra és a hasznos, szervezetünkkel szimbiózisban élő (kommenzális) bélbaktériumokra az emberi szervezetben. A Lactococcus lactis nevű baktérium segítségével állítják elő a tejből. Ipari mennyiségben való szintetizálásra nem alkalmas, ezért az összes felhasznált nizin természetes eredetű.

Antibakteriális hatása miatt leginkább sajtokban alkalmazzák, ezáltal az élelmiszer jóval tovább eltarthatóvá válik.

Előfordulhat más tejtermékekben, konzerv-ételekben, húsételekben, sörben, liszttartalmú élelmiszerekben, savanyúságokban és mézben egyaránt.

A nizin lényegében egy antibiotikum, amelyet már régóta adnak az élelmiszereinkhez, de még nem vizsgálták kellőképpen, hogy milyen hatással lehet a bélmikrobáinkra

– mondta a, Zhenrun Zhang, a tanulmány szerzője. – Bár nagyon hatékony lehet az élelmiszerek szennyeződésének megelőzésében, nagyobb hatással lehet az emberi bélmikrobáinkra is.

Elpusztították a hasznos baktériumokat is

Zhang és munkatársai az emberi bélbaktériumok genomjának nyilvános adatbázisát vizsgálták, hogy azonosítsák azokat a géneket, amelyek hat különböző, a nizinhez hasonló lantibiotikumot termelnek.

Ezután ezeknek a lantibiotikumoknak a változatait állították elő, hogy teszteljék a kórokozókra és a bélben élő baktériumokra gyakorolt hatásukat.

Az új kutatás szerint ezek a lantibiotikumok elpusztították a kórokozókat, de a hasznos baktériumokat is.

kenyérlángos, töki pompos, gasztró, hagyma, sajt, tejföl
A Lactococcus lactis-t antibakteriális hatása miatt leginkább sajtokban alkalmazzák, ezáltal az élelmiszer jóval tovább eltarthatóvá válik
Fotó: Origo / Forrás / Pinterest

Ez a tanulmány az elsők között mutatja be, hogy a bél hasznos baktériumai érzékenyek a lantibiotikumokra, és néha érzékenyebben reagálnak, mint a kórokozók

– magyarázta Zhang egy közleményben. – A számos élelmiszerben megtalálható lantibiotikumok szintjével nagyon valószínű, hogy a bélrendszerünk egészségére is hatással lehetnek.

A szakemberek megvizsgálták a lantibiotikumok molekuláris szerkezetét is, hogy jobban megértsék, hogyan lehet antimikrobiális tulajdonságaikat a „jóra használni”. Ennek eredményei arra utalnak, hogy segíthetnek az antibiotikumoknak ellenálló fertőzéseket leküzdeni.

A tudósok szerint nagyon úgy tűnik, hogy a lantibiotikumok és a lantibiotikum-termelő baktériumok nem feltétlenül tesznek jót az egészségnek.

Épp ezért keresik a módját annak, hogyan lehetne ezeket a lehetséges rossz hatásokat ellensúlyozni, miközben kihasználják előnyösebb, antimikrobiális tulajdonságaikat.