Megmagyarázhatatlan jel érkezett az űrből

Az arizónai Kitt Peak teleszkóp fontos szerepet játszik a Dark Energy Spectroscopic Instrument (DESI) Legacy Imaging Survey programban
Megmagyarázhatatlan jel érkezett a galaxisunkon túlról – állítja a NASA, amelynek tudósai a Fermi Gamma-űrteleszkóp 13 éves adatait böngészték, és közben valami egészen váratlan dologra figyeltek fel.

A nagy teljesítményű teleszkóp képes észlelni a gammasugarakat, amelyek hatalmas energiájú fénykitörések, több ezer- és százmilliárdszor nagyobbak, mint amekkorát a szemünk lát. Gyakran csillagok robbanásakor vagy nukleáris robbanáskor keletkeznek. Az alternatív jelre akkor bukkantak rá a tudósok, amikor valami egészen mást kerestek.

magyarázta Alexander Kashlinsky, a Marylandi Egyetem és a NASA Goddard Űrrepülési Központjának kutatója.

Az első atomok létrehozásához az egyik legrégebbi gamma-sugárzási jellemzőt kutatták, amelyet kozmikus mikrohullámú háttérnek vagy CMB-nek neveznek. A CMB dipólusos szerkezetű, ahol az egyik vége forróbb és forgalmasabb, mint a másik. A legtöbb csillagász úgy gondolja, hogy a Naprendszerünk mozgása hozza létre ezt a szerkezetet.

Egyelőre a jel irányával kapcsolatban is csak találgatnak Forrás: NASA’s Goddard Space Flight Center

A várt találat helyett azonban a kutatók egy hasonló irányból érkező és közel azonos nagyságú jelet detektáltak, amely

az általuk valaha észlelt legenergikusabb kozmikus részecskék közé tartozott.

Úgy gondolják, hogy a felfedezés összefügghet egy kozmikus gamma-sugárzással, amelyet az argentin Pierre Auger Obszervatórium figyelt meg még 2017-ben.

A csillagászok úgy vélik, hogy a két jelenség egyetlen azonosítatlan forrásból származhat, mivel szerkezetük nagyon hasonlít egymásra. A szakértők vagy a forrás beazonosításával, vagy alternatív magyarázat keresésével szeretnének pontot tenni a rejtély végére.

A NASA váratlan felfedezése segíthet a csillagászoknak megerősíteni vagy megkérdőjelezni a dipólus szerkezetének kialakulásával kapcsolatos elképzeléseket.

- mondta Fernando Atrio-Barandela, a The Astrophysical Journal Letters című szakfolyóiratban megjelent tanulmány társszerzője.