Próbálja ki ezt az új, egyszerű kreativitástesztet

kétnyelvűség, beszéd, nyelvtudás
Egy másik nyelv beszélése számos változást hoz az agyunk működésében, a döntéshozataltól kezdve a memórián át a kreativitásig
Vágólapra másolva!
Mitől lesz az egyik ember kreatívabb, mint a másik? A kreativitást nehéz definiálni, de talán még nehezebb mérni. A tudósok azonban úgy gondolják, hogy egy figyelemre méltóan egyszerű módszert találtak ki annak legalább egy aspektusának értékelésére.
Vágólapra másolva!

Egy új asszociációs feladatot találtak ki

Az új tesztet néhány perc alatt elvégezhetjük és akkor működik a legjobban, ha nem tudunk sokat az elemzésről. Érdemes ránézni a projekt oldalára, és kipróbálni.

Az új módszer, az úgynevezett Divergens Asszociációs Feladat (DAT) arra kéri az embereket, hogy nevezzenek meg tíz olyan főnevet, amelyek jelentése a lehető legtávolabb esik egymástól. A „macska" és a „könyv" például jobban eltér egymástól, mint a „macska" és a „kutya".

Egy számítógépes algoritmus ezután megméri ezt a szemantikai távolságot – vagyis azt, hogy a két szónak mennyi köze van egymáshoz – a főnevek között, amelyeket a személy kitalált. A 8914 önkéntes válaszainak elemzése alapján a DAT legalább olyan jónak bizonyult, mint a kreativitás előrejelzésének jelenlegi módszerei.

A tudósok feltaláltak egy egyszerű, új kreativitás-tesztet Forrás: Pinterest

– mondták a kutatók a ScienceAlert online tudományos portálnak. – Ha ez igaz, akkor a divergens gondolkodás objektív mércéjeként szolgálhat a nem kapcsolódó szavak egyszerű megnevezése, majd a közöttük lévő szemantikai távolság mérése.

A PNAS tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint az új módszer versenybe szállhat a két létező kreativitásmérővel, Alternatív Felhasználási Feladatokkal (ahol egy tárgy minél több felhasználási módját kell kitalálni) és a Híd Asszociatív Feladattal (ahol két szót kell összekapcsolni egy harmadik szóval).

A Divergens Asszociációs Feladat kreativitási eredményei ugyanolyan jól korreláltak a többi pontszámmal, mint egymással.

Ez a szakemberek szerint arra utal, hogy körülbelül annyira hasznos a kreativitás felmérésére, mint a bonyolultabb eszközök. Mi több: az adatok azt mutatják, hogy a hatékonysága a jelek szerint a különböző demográfiai csoportokra is érvényes, így alkalmas nagyszabású felmérésekhez.

A kreativitás sokféleképpen mérhető

Az új DAT-teszt legfontosabb előnye, hogy egyszerűen és gyorsan kitölthető, és nem igényel semmiféle emberi értékelést, ami torzítást eredményezhet. A kutatók azonban hangsúlyozzák, hogy a teszt nem méri a kreativitás minden aspektusát.

– mutatott rá Jay Olson pszichológus, a Harvard Egyetem munkatársa. – De ezek az eredmények lehetővé teszik a kreativitás értékelését nagyobb és változatosabb mintákban, de kisebb torzítással, ami végső soron segít majd jobban megérteni ezt az alapvető emberi képességet.

A kreativitás lehetett a modern ember sikerének kulcsa Forrás: Shutterstock

Olson szerint DAT-teszt a divergens gondolkodást és a verbális kreativitást vizsgálja, de nem fogja megmutatni, hogy mennyire lehetünk például a konyhában főzés közben kreatívak, ami másfajta készségeket használ.

Előre jelzi azonban a bizonyos problémamegoldó feladatokban való alkalmasságot.

A pszichológusok úgy vélik, hogy a kreatívabb emberek könnyebben tudják összekapcsolni a távoli elemeket a fejükben, és ez az, amit itt tesztelnek. Egy átfogóbb mérésnek majd figyelembe kellene vennie a kreatív területeken elért eredményeket is, például a zeneszerzést és a találmányokat.

Ez egy összetett kép, de a DAT-megközelítés egy kicsit egyszerűbbé teheti a kreativitással kapcsolatos jövőbeli tanulmányok elvégzését.