A dinoszauruszok miatt nem élhetünk kétszáz évig?

dinoszaurusz
A T-rex is melegvérű dinoszaurusz lehetett
Jelentős különbség van az között, milyen gyorsan öregszenek az emlősök (beleértve magunkat is), és hogy milyen gyorsasággal idősödik számos hüllő- és kétéltűfaj. Egy tudós szerint ez az eltérés a dinoszauruszok több millió évvel ezelőtti dominanciájának köszönhető, ami az emlősök történelmének kritikus időszakában történt.

A gyors szaporodás révén biztosították a túlélésüket

João Pedro de Magalhães mikrobiológus, a brit Birminghami Egyetem munkatársa egy nemrég megjelent tanulmányban a „hosszú élet szűk keresztmetszetére" vonatkozó hipotézisét ismertette. A gondolatmenete a következő volt:

„amikor a dinoszauruszok uralták a Földet, a jóval kisebb emlősöknek gyorsabban kellett szaporodniuk a túlélés érdekében,

ami azt jelenti, hogy a hosszabb élettartamot biztosító gének az evolúció előrehaladtával kiszorulhattak".

A kisebb testű dinoszauruszok alkalmazkodtak, hogy ne végezzék a T. rex táplálékaként Forrás: Shutterstock

– mondta de Magalhães a ScienceAlert online tudományos portálnak. – Az evolúciós nyomásnak ez a hosszú időszaka szerintem hatással lehet arra, ahogyan mi, emberek öregszünk.

A BioEssays tudományos folyóiratban közzétett kutatás megjegyezi, hogy az Eutheria emlősök vonalába tartozó „nagyon ősi őseink" a jelek szerint a dinoszauruszok idején elvesztettek bizonyos enzimeket – olyan enzimeket, amelyek az ultraibolya fény által okozott károkat helyreállítják.

Példa egy olyan helyreállító mechanizmusra

Érdekes módon még az erszényesekből és az egypatásokból is hiányzik a három UV-fényt javító enzim közül legalább egy, amelyeket fotoliáznak neveznek. Hogy ez összefügg-e valamilyen módon a viszonylag rövidebb élettartamukkal, azt nehéz megmondani.

A tanulmány szerint az egyik lehetőség, hogy a veszteség annak köszönhető, hogy az emlősök a nagyobb biztonság érdekében éjszakai életmódot folytattak, amit évmilliókkal később napkrémekkel kell pótolnunk.

Ez jó példa egy olyan helyreállító mechanizmusra, amellyel más esetben rendelkezhettünk volna.
Vannak más jelek is. Vegyük például a fogakat: bizonyos hüllők, köztük az aligátorok, egész életükben képesek folyamatosan fogakat növeszteni. Az ember nyilvánvalóan nem képes erre, ami talán a több százezer éves genetikai szelekció eredménye.

A hosszú élettartam szűk keresztmetszete akadályozhatja az emlősök élettartamát Forrás: de Magalhães, BioEssays, 2023

– magyarázta de Magalhães. – Ez a genetikai információ viszont szükségtelen lett volna a korai emlősök számára, akik szerencsések voltak, ha nem a T. rex táplálékaként végezték.

Természetesen számos emlős „ünnepel" háromjegyű születésnapokat, köztük a bálnák és mi, emberek is. Hogy ezt a rövidebb életű őseink által ránk rótt korlátok között tesszük-e vagy valahogy úgy fejlődtünk, hogy ezek ne befolyásoljanak bennünket, azt a jövőbeni kutatások mutathatják meg.

Az öregedés hátterében álló tényezők jobb megismerése mindig hasznos az életkorral kapcsolatos betegségek, köztük a demencia és a stroke elleni küzdelemben,

és a „hosszú élet szűk keresztmetszete" mögött álló genetika talán még többet is taníthat nekünk.