Itt a mindeddig teljesen elképzelhetetlen védőoltás

kanyaró
A jelenlegi vakcina megfelelő védettséget biztosít kanyaró ellen.Magyarországon a lakosság átoltottsága 98 százalék fölött van, ami gyakorlatilag a populáció számára teljes védettséget ad. (a kép illusztráció)
Különös, ún. „fordított vakcinát" fejlesztettek, aminek célja az immunrendszer lebontása. Ez első olvasatra ijesztőnek tűnhet, mégis életeket menthet. Mutatjuk, hogyan.

Az új védőoltás az autoimmun betegségben szenvedőknek lehet hatalmas segítség, vagyis olyan esetekben, amikor az immunrendszer „túlműködik", és az ellen a szervezet ellen fordul, amelyet tulajdonképpen védelmeznie kellene. Ebbe a betegségtípusba tartozik többek között az 1-es típusú cukorbetegség, a szklerózis multiplex vagy a reuma.

A vakcinák általában úgy működnek, hogy megtanítják az immunrendszert, miként védekezzen a különféle kórokozók (baktériumok, vírusok) ellen. Most a Chicagói Egyetem kutatói létrehoztak egy "fordított vakcinát", amely ennek az ellenkezőjét teszi.

Az új vakcina gyakorlatilag arra készteti az immunrendszert, hogy elfelejtsen egy specifikus molekulát.

Ez a kórokozók elleni küzdelemben hátrányt jelent, az autoimmun betegeknél azonban a gyógyulás kulcsa lehet.

A máj különleges képességét használja ki az új vakcina

Az immunrendszer T-sejtjeinek feladata, hogy felismerjék a nem kívánt sejtek felszínén lévő specifikus idegen antigéneket, és támadást indítsanak ellenük. A T-sejtek azonban nem tévedhetetlenek. Az olyan autoimmun betegségek esetében, mint a szklerózis multiplex (MS), az 1-es típusú cukorbetegség és a reumás ízületi gyulladás, a T-sejtek az egészséges szerveket és szöveteket tévesen idegen betolakodóknak tekintik.

A vakcina fejlesztése során a kutatók a máj kiválasztásban betöltött szerepét használták ki, hogy az immunrendszer ne kezelje ellenségként, és ne támadja meg a szóban forgó molekulát.

Az új vakcina az immunrendszer túlzott működését fogná vissza, gyógyítva ezzel az autoimmun betegségeket (Illusztráció) Forrás: Thinkstock

„Korábban bizonyítottuk, hogy ezzel a megközelítéssel megelőzhetjük az autoimmun betegségeket. Ebben a kutatásban az a legizgalmasabb, hogy megmutattuk, az olyan, már folyamatban lévő betegségeket is kezelhetjük, mint a szklerózis multiplex. Ez a gyakorlatba ültetve sokkal hasznosabb lehet" – ecsetelte a felfedezés jelentőségét Jeffrey Hubbell, a Nature Biomedical Engineering című rangos szakfolyóiratban megjelent tanulmány egyik szerzője.

– tette hozzá a szakember.

Jelenleg az autoimmun betegségeket általában immunszuppresszív gyógyszerekkel kezelik, amelyeknek nagy hátránya, hogy a teljes immunrendszer működését gátolják. A fordított vakcinák ezzel szemben célzottan működnek, és jóval kevesebb mellékhatással járna a használatuk.

A vakcina fejlesztése jelenleg a klinikai vizsgálatok 1-es fázisában tart, tehát egyelőre még messze vagyunk attól, hogy széles körben alkalmazni tudjuk a védőoltást. Az előzetes eredmények azonban rendkívül biztatóak.