Megdöbbentő felfedezést tett a NASA űrszondája

A New Horizons űrszonda elhalad a Plútó mellett (illusztráció)
Legalább egy tucat, nagy méretű, egyelőre ismeretlen objektumot azonosítottak a Naprendszer pereménél található Kuiper-övben. A felfedezés arra is utal, hogy a Kuiper-öv sokkal kiterjedtebb, mint korábban gondolták – írja a Science magazin alapján a Futurism.

A tudósok jelenleg úgy vélik, hogy a Kuiper-öv külső határa körülbelül 50 csillagászati egységre (CSE) van a Naprendszer centrumától (1 CSE a Föld és a Nap közötti távolságnak felel meg, ami 150 millió kilométer).

A kutatók becslései szerint azonban a rejtélyes objektumok akár 60 CSE-nél is messzebb keringhetnek.

A szakértők úgy gondolják, az sem kizárt, hogy a Kuiper-övön túl létezik egy másik övezet, amit távolsága miatt a csillagászok még nem találtak meg, és ezek az égitestek onnan származnak.

Tizenketten lehetnek

A felfedezést a NASA New Horizons űrszondája tette. A 2006-ban indított kutatóeszköz arról nevezetes, hogy elsőként látogatta meg a szintén a Kuiper-övhöz köthető Plútót, így az egyik legmesszebbre merészkedő űrszonda lett, amit az emberiség alkotott.

A jelenleg a Naptól 57 CSE-re járó New Horizons műszerei folyamatosan port érzékelnek, ami közeli objektumok ütközéséből származik.

„Mivel az ütközések száma nem csökken, ezért több olyan objektum lehet odakinn, amelynek a létezéséről eddig nem tudtunk" – mondta a New Horizons küldetéséért felelős tudós, Alan Stern.

A japán Subaru-teleszkóp segítségével le tudták szűkíteni azt a területet, ahol a feltételezett objektumok keringhetnek.

Eddig úgy tűnik, 12 rejtélyes égitestet sikerült találni,

ezek száma ugyanakkor nem kizárt, hogy idővel nőhet.

A New Horizons űrszonda elhalad a Plútó mellett (illusztráció) Forrás: AFP

További vizsgálatok szükségesek

Az eddigi eredmények azonban még nem győzték meg száz százalékban a tudományos közösséget. A külső Naprendszert vizsgáló többi teleszkóp ugyanis nem akadt a New Horizons által sejtetett objektumok nyomára.

A Hubble-űrteleszkóp viszont észlelt olyan csillagelhalványodásokat, amelyeket a feltételezett objektumok okozhatnak, így a csillagászok tovább folytatják vizsgálataikat.