Itt a megoldás a fokhagymaszagú leheletre

fokhagyma
A fokhagymában lévő allicin baktérium- és virusölő hatással bír, de nincs bizonyíték, hogy megvédene a koronavírustól.
A fokhagyma összehozhatja az embereket, de el is taszíthatja őket egymástól. Átka, hogy a konyhában finom illata van, ám a szájból áradva viszont borzalmas. A kellemetlen, kénes illat néha még egy alapos fogmosás után is könyörtelenül ott marad a leheletben. De a tudósoknak van egy ötlete.

A magas zsírtartalmú tejre esküsznek

Sheryl Barringer, az Ohioi Állami Egyetem élelmiszerkutatója az évek során számos tudományos megoldást talált a fokhagymaszagú leheletre, többek között az almában és a mentában található savakat, valamint a tejben lévő zsírokat. Most egy újabb lehetséges jelöltet azonosított: a joghurtot.
Barringer és kollégája, Manpreet Kaur PhD-hallgató a kísérletek során

joghurtot adott egy üveg felszeletelt nyers fokhagymához és azt tapasztalták, hogy a tartályban lévő kénes gázok mennyisége 99 százalékkal csökkent.

Még akkor is, amikor a páros olyan fokhagymát használt, amelyet olajban sütöttek – a joghurt még mindig 94 százalékkal csökkentette a legbüdösebb vegyületeket. Az enyhe hatáskülönbség valószínűleg abból adódik, hogy a fokhagyma sütésével már szinte az összes főbb szagképző illékony vegyület koncentrációja csökken.

A fokhagymának a konyhában finom illata van, ám a szájból áradva viszont borzalmas Forrás: Pinterest

Annak kiderítésére, hogy a joghurt miért teszi ugyanazt, Berringer és Kaur úgy döntöttek, hogy a tejterméket a fő összetevőkre bontják.

További kísérletek során kiderült, hogy mind a vajzsír, mind a tejfehérje hatékonyabban csillapítja a fokhagyma bűzös illóanyagait, mint a víz. Úgy tűnik, mindkét összetevő „kiváló kezelést" jelent ezekre a bűzös vegyületekre.

A Molecules tudományos szaklapban publikált eredmények összhangban vannak Barringer korábbi kutatásaival, amelyek szerint a magas zsírtartalmú tej jobban csökkenti a fokhagyma szagú leheletet, mint a zsírmentes változat.

A fehérjék is fontos szerepet játszanak

A fehérjével kapcsolatos megállapítások azonban különösen tanulságosak voltak a frissen publikált tanulmányban.

– mondta Barringer a ScienceAlert online tudományos portálnak. – A magas fehérjetartalom mostanában nagyon menő dolog és az emberek inkább több fehérjét akarnak enni.

Amikor Barringer és Kaur a joghurt pH-jával „játszadozott" – ami befolyásolhatja, hogy a fehérjék mennyire kötődnek az illékony anyagokhoz – azt találták, hogy

a savasabb joghurt jobban tompítja a nyers és sült fokhagyma bűzös illóanyagait.

A joghurt lehet a titkos fegyver Forrás: Image Source/Kevin Kozicki/Kevin Kozicki

Ez azt sugallja, hogy a fehérjék valóban fontos szerepet játszanak a fokhagymaszagú lehelet elnyomásában. És részben ez teszi a joghurtot olyan hatékonnyá.

– magyarázta Barringer. – Ebben az esetben ez azonban pozitívum lehet.

A jelenlegi kutatás joghurt hatását nem vizsgálta ténylegesen a fokhagymaszagú leheletre. A szakemberek ezt még ellenőrzik, de Barringer szerint ha a megoldás a gyakorlatban is működik, a joghurtot röviddel a fokhagyma után javasolt fogyasztani.