Tengeri szivacsok szöveteiben halak DNS-ét találták

tengeri szivacs
Brit kutatók felfedezték, hogy tengeri szivacs szövet tanulmányozásával feltárható a szivacs körül élő hal közösség természete. A Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences magazinban publikált cikkükben, hal DNS-t találtak 3 tengeri szivacs tanulmányozásakor. - írja a phys.org.

A tengeri szivacsok az óceánfenéken élnek - amint kiválasztanak egy helyet letelepedni, rögzítik magukat az alaphoz és fixálva maradnak azon a helyen életük hátra levő részében. Ahogy az óceán vize keresztülhalad porózus szövetükön, kiszűrik belőle a tápanyagokat és az oxigént. A selejtet kibocsátják.

A kutatók azt találták, hogy a tengeri szivacs pórusokon keresztülhaladó víz a területen élő halak DNS-eit is szállítja, amik csapdába esnek a tengeri szivacsok szöveteiben. Ezek DNS-ek a helyi biodiverzitásról nyújtanak felvilágosítást.

A kutatók az Atlanti-óceán északi részén élő 3 tengeri szivacsfajt gyűjtöttek és tanulmányoztak. A csapat összesen 64 fajt szerzett és tanulmányozták az anatómiájukat.

Ráadásul azt is kutatók azt találták, hogy a szövetek által befogott DNS-ek használhatók arra, hogy a területen élő halakat dokumentálják. A halak csoportosításával képesek létrehozni egy adott vízalatti ökoszisztéma térképet.

Képesek voltak megkülönböztetni az óceáni régiók szerinti összeállítást (például Svalbardtól a Grönland nyugati részéig) és az élőhely mélységét és még a védelmi szintet is.

Brit kutatók felfedezték, hogy tengeri szivacs szövet tanulmányozásával feltárható a szivacs körül élő hal közösség természete. A Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences magazinban publikált cikkükben, hal DNS-t találtak 3 tengeri szivacs tanulmányozásakor. Forrás: https://phys.org/news/2023-08-sea-sponge-tissue-bits-dna.html

A kutatók megjegyzik, hogy az óceán bidoverzitásának tanulmányozása nagyon drága, a tengeri szivacsok gyűjtése és tanulmányozása egy sokkal olcsóbb opció.

(Forrás: https://phys.org/)