Tudósok új ökoszisztémát fedeztek fel a hidrotermális kürtők alatt

csöves féreg, hidrotermális kürtők
Egy új ökoszisztémát fedeztek hidrotermális kürtők alatti vulkanikus üregekben, egy jól tanulmányozott tengeralatti vulkánnál a Csendes-óceán keleti részén lévő kiemelkedésen (East Pacific Rise),  Közép-Amerika mellett. A Bécsi Egyetem munkatársa, Dr. Monika Bright  által vezetett expedíció 30 napig tartott a Schmidt Óceán Intézet Falcor nevű kutatóhajóján, egy nemzetközi tudományos csapattal az Amerikai Egyesült Államokból, Németországból,  Hollandiából, Franciaországból, Costa Ricából és Szlovéniából. - írja a Schmidt Ocean Institute phy.org.-on.

Vízalatti robot alkalmazásával, a csapat vulkanikus kéregdarabokat döntött fel, és 25 Celsius-fokos vízben élő férgektől, csigáktól és kemoszintetikus baktériumoktól nyűzsgő barlangrendszereket fedeztek fel.

A felfedezés új dimenziót ad a hidrotermális kürtőkhöz, azt mutatja, hogy létezik élőhelyük a tengerfenék felett és alatt is.

A tudósok az elmúlt 46 évet a hidrotermális kürtők és a felszín alatti mikrobiális élet tanulmányozásával töltötték, de sosem kerestek állatokat ezek alatt a vulkanikus forrópontok alatt.

Egy nagy csomó csöves férek a Fava Flow Suburbsnél, a East Pacific Rise Csendes-óceán keleti részén lévő kiemelkedésen, 2.500 méter mélyen. Ezen a helyen végezték a kísérleteket, hogy teszteljék azt az elméletet, hogy a fajok a földkéreg repedésein át szóródnak szét. Forrás: https://phys.org/news/2023-08-scientists-ecosystem-hydrothermal-vents.h

Ráadásul találtak bizonyítékot kürtő állatokra, mint csöves férgek, amik a tengerfenék alatt haladnak a kürtő folyadékon át, hogy új élőhelyeket kolonizáljanak. A csöves férgek a hidrotermális kürtők alapvető állatai, de nagyon kevés kölyköt találtak a hidrotermális kürtők feletti vízben, ezért a Dr. Bright csapata azt gyanítja, hogy a föld felszíne alatt közlekednek, hogy új hidrotermális közösségeket hozzanak létre.

Bright azt nyilatkozta, hogy a mélytengeri hidrotermális kürtőknél lévő állati életről való tudásunk nagymértékben nőtt ezzel a felfedezéssel.

Két dinamikus kürtő élőhely létezik. A felszín feletti és alatti kürtő állatok egymással összhangban virágzanak, az alulról származó kürtő folyadék és a felülről származó tengervízben lévő oxigén függvényében.

A "Mesh Box Staining Gadgets" fedőnevű kísérleteket lepecsételik a tengerfenéknél a Tica Kürtőnél. Forrás: https://phys.org/news/2023-08-scientists-ecosystem-hydrothermal-vents.html

A hidrotermális kürtők vízalatti forrópontokként működnek, amik a tektonikus aktivitás eredményeként a földkéregben lévő repedéseken átáramlanak. Amikor egy új hidrotermális kürtő megjelenik, az ökoszisztéma gyorsan követi, az állatok egy területet néhány éven belül kolonizálnak. Azt nem tudják a tudósok, hogy az állatok lárvái hogy találják meg az új kürtő területeket. Dr. Bright csapata az első, amely vizsgálja és megerősíti, hogy a csöves féreg lárvák letelepednek és még él is a tengerfenék alatt.

Dr. Jyotika Virmania Schmidt Óceán Intézet ügyvezető igazgatója azt mondta, a szárazföldön régóta tudunk földalatti üregekben élő állatokról, és az óceánban a homokban és iszapban élő állatokról, de első ízben a tudósok állatokat kerestek a hidrotermális kürtők alatt.

A ROV SuBastian geológiai mintát vesz egy hidrotermális fekete füstölőből a 2.500 mélyen lévő Tica-kürtőnél Forrás: https://phys.org/news/2023-08-scientists-ecosystem-hydrothermal-vents.html

Hogy megállapítsák, az állatok keresztülhaladnak-e a kürtőfolyadékokon, a tudós csapat a Schmidt Óceán Intézet ROV SuBastian nevű vízalatti robotjával kísérleteket végzett: hálós dobozokat ragasztottak földkéregben lévő repedések fölé. Amikor több nap múlva eltávolították a dobozokat a kéreggel együtt, állatokat fedeztek fel, akik a felszín alatti hidrotermális üregekben élnek. Az elkövetkező hónapokban a tudósok tanulmányozni fogják a kísérleteik eredményeit.

(Forrás: https://phys.org/)