Két éven belül megjelenhetnek a szénmentes repülőjáratok

ZeroAvia
Az első tesztrepülés felszáll a Cotswold Repülőtérről.
Vágólapra másolva!
Egy légitársaság azt tervezi, hogy 2025-re elektromos motorú kereskedelmi repülőgépeket működtet, aminek nincs szénkibocsátása. - erről szól a Dave Harvey BBC tuomány magazinjában megjelent cikke
Vágólapra másolva!

A ZeroAvia 9 hidrogén-elektromos motoros teszt repülőgéppel repül a Cotswold Repülőtéren, Cirencester közelében. A motor csak vizet bocsát ki. Sergey Kiselev a ZeroAvia alelnöke azt mondta, hogy a motor segíteni fog megvalósítani a szénmentes repülést.

Sok más légiközlekedési cég fejleszt hidrogénnel működő motorokat, de a legtöbbnél nem várható kereskedelmi repülés 2035-ig. Hogy csinálták, és lehetséges a klímaváltozás előidézése nélküli repülés sokkal hamarabb, mint az emberek gondolták?

Az első tesztrepülés felszáll a Cotswold Repülőtérről. Forrás: https://www.bbc.com/news/uk-england-bristol-66205965

Hogy működik?

A Gloucestershire székhelyű vállalat sokkal gyorsabban halad, mert nem egy teljesen új repülőgépet terveznek. A ZeroAvia a Donir 228 repülőgépen dolgozik, ez egy hagyományos 19 ülésű repülőgép, 2 propellere van, rendszerint kerozinnal működik.

Az egyiket kicserélték elektromos motorra, és az elektromosságot egy fedélzeten lévő hidrogén üzemanyagcella generálja. A tesztelés időszaka alatt a másik motort kerozin hajtja, hiba esetére.

De amint a technológia bebizonyosodik, mindkét motort a hidrogén üzemanyagcellából származó elektromosság fogja működtetni. Csak az új motornak kell biztonsági teszteken átmennie, és a vállalat a Polgári Repülési Hatóósággal dolgozik együtt, hogy elnyerje a tanúsítványt.

Jon Killerby a tesztpilóta vezette a repülőgépet, és azt mondta, hogy amint levegőbe szálltak boldogultak a kerozin motor nélkül is.

Azt mondta, vissza tudjuk fojtani a hagyományos motort és tudunk pusztán hidrogén elektromosrendszerrel repülni, elegendő tolóerőt generál, a repülőgép szintjének repüléséhez.

A repülőgép már számos tesztrepülést repült. Forrás: https://www.bbc.com/news/uk-england-bristol-66205965

Valóban zöld?

A hidrogén üzemanyagcellák nem újak, és széleskörűen alkalmazzák autókban és teherautókban. Egy kémiai folyamatot, a fordított hidrolízist alkalmazzák, ami kombinálja a hidrogént oxigénnel és hőt, vízgőzt és elektromosságot hoz létre.

Tehát a fedélzeti motor nem hoz létre üvegházgázokat. De ami számít, hogy honnan szerzi be az ember a hidrogént.

A Bath Egyetemen Tim Mays professzor 30 éve tanulmányozza a hidrogént. Egy kutatóközpontot működtet (UK Hydrogen Research Hub), aminek 11 millió fontot ítéltek meg, hogy kutassa, hogy segíthet a hidrogén küzdeni a klímaváltozás ellen. Tim Mays azt mondja, pillanatnyilag az emberek földgáz gőzzel való kezelésével gyártják, ami körülbelül olyan fenntarthatatlan, mint a megszerzése.

De az is lehetséges, hogy megújuló elektromosság felhasználásával elektrolízissel hidrogénre és oxigénre hasítsuk a vizet. Ez zölddé teszi a hidrogént, amire a repülési iparnak szüksége van. Ez egy igazán komoly lehetőség, mert nagyon le kell cserélnünk a kerozint.

"Minden simán ment az első repülés során." - mondta a tesztpilóta, Jon Killerby. Forrás: https://www.bbc.com/news/uk-england-bristol-66205965

Milyen nagy a repülőgép és milyen távolra tud repülni?

Ez nem egy nagy repülőgép. A Dornier 228 körülbelül 12 utast fog szállítani fedélzetén a hidrogén motorral. Körülbelül 400-500 kilométert tud repülni, El tudná juttatni az embert a Bristoli Repülőtérről Newcastleba, vagy Londonból Párizsba. 2027-re a vállalat tervez egy nagyobb hidrogén-elektromos motort, ami nagyobb repülőgépet hajtana. Ez körülbelül 50 utast tudna szállítani és közelítene az 1000 kilométerhez.

Tim Mays professzor 30 éve tanulmányozza a hidrogént. Forrás: https://www.bbc.com/news/uk-england-bristol-66205965

Mik a problémák?

Mays professzor azt mondja, mint minden technológiánál, itt is vannak kihívások. Gyártani, szállítani, és raktározni. A légiiparnak egy teljesen új infrastruktúrát kell építenie. Hidrogéngyártó központokat, egy hálózatot, hogy az üzemanyagot a repülőterekre juttassa, raktárt a repülőtereken, az egész. És a hidrogén nagyon eltér a hagyományos kerozintól. A hidrogén sok helyet vesz igénybe. Minezt kezelhetően szállítani, a gáz össze van nyomva a légköri nyomás 350-700-szorosára. Még akkor is több helyet vesz igénybe, mint a kerozin. Ha folyadékként akarjuk szállítani, először - 253 fokra kell hűteni. Mays professzor azt mondja, repülhetünk hidrogén üzemanyaggal, de nincs optimizálva, még nem szuperhatékony és még nincs meg az infrastruktúra.

A cég már rendelt 1.500-at hidrogén-elektromos motorjukból. Forrás: https://www.bbc.com/news/uk-england-bristol-66205965

Fognak a légitársaságok hidrogént használni?

A hangár a Cotswold Repülőtéren kicsi, és messze van a Airbus, Rolls Royce and Boeing nagy kutatólaborjaitól.

De a ZeroAvia már megrendelt több mint 1.500 motort. Az Air Cahana, egy új kaliforniai légitársaság az egyik, akinek a küldetése a repülés széntelenítése.

Egy másik korai vásárló, a környezeti vállalkozó Dale Vince, aki az Ecotricity céget, egy megújuló energia céget alapította. Mr. Vince az Ecojet légitársaságot indítja el, ami a ZeroAvia motorokat fogja használni az utasszállítókon, először Edinburghból Southamptonba.

Az Airbus mérnökök legalább 3 különböző hidrogénhajtású repülőgép koncepción dolgoznak. Forrás: https://www.bbc.com/news/uk-england-bristol-66205965

A nagyobb légiközlekedési cégek érdeklődéssel figyelik a kis start-upokat. Az Airbusnak van egy nagy kutatási programja, a ZeroE, ami szintén hidrogént használ. A vállalat kutatja a hidrogén üzemanyagcellákat, hogy a propeller meghajtására elektromosságot hozzon létre és a folyékony hidrogén használatát közvetlenül égéshez. De az Airbus célkitűzése, hogy 2035-re legyen hidrogén hajtású repülőgépük az égen, egy évtizeddel később, mint a kis ZeroAvia motorok.

Sergey Kiselev azt mondta a BBC-nek, hogy ezért döntöttek úgy, hogy nem készítenek egy teljesen új repülőgépet, hanem csak megváltoztatják a motort egy meglévő repülőgépen.

Azt mondta, ez segít eliminálniuk minen komplexitást a repülőgép tanusítványával, csak a motorra fókuszálnak. Így sokkal gyorsabban tudják a levegőbe juttatni a repülőgépet kereskedelmi üzemeltetéshez. A vállalat teljesítette az ígéretét. Most legalább két nagy feladatuk van. Az egyik, hogy biztonágossá és hitelessé tegyék a motort, és 2025-re készen álljon. Ehhez jó úton járnak. A másik, nehezebb feladat, hogy biztosítanak némi friss új hidrogént, ami a repülőt várja, amikor a mások végen landol.

(Forrás: BBC News: https://www.bbc.com/)