Meglepő felfedezést tettek egy spanyolországi sírban

A hegyikristályból készült penge
Egy Spanyolország déli részén 2008-ban talált rézkori temetkezési hely elemzését követően kiderült, hogy a sírban elhantolt ember nő volt, nem pedig férfi, ahogy a régészek a gazdag sírmellékletből kiindulva eredetileg feltételezték.

A kutatók korábban azt feltételezték, hogy a sírban egy 17 és 25 év közötti férfi vezető nyugszik, aki a rézkorban (időszámításunk előtt 3200 és 2200 között) élt. Azonban egy fog elemzéséből kiderült, hogy a Sevilla környékén található Valencinából előkerült sírban egy vélhetőleg magas rangú nő nyugodott - írták a kutatók a Nature Scientific Reports című szaklapban megjelent tanulmányukban.

Katharina Rebay-Salisbury, az Osztrák Régészeti Intézet, az Osztrák Tudományos Akadémia és a Bécsi Egyetem munkatársa elmondta, hogy a fogzománc-elemzést Bécsben fejlesztették ki és végezték el, eredménye pedig 99,9 százalékos bizonyosságot ad.

A kutató rámutatott: gyakori az az elképzelés, hogy az emberi történelem legkorábbi korszakában minden vezető pozíciót férfiak töltöttek be, azonban ez a lelet számos nemi sztereotípiára rácáfol.
A sírban egyebek között elefántagyart, strucctojáshéjat és egy hegyikristályból készült pengével, valamint gyöngyházzal kirakott elefántcsont markolattal rendelkező tőrt találtak.

A hegyikristályból készült penge Forrás: Miguel Ángel Blanco de la Rubia/ATLAS - University of Seville

A kutatók szerint a tény, hogy efféle tárgyakat helyeztek el egy nő sírjában, azt mutatja, hogy a nők már az emberi történelem legkorábbi időszakában is betölthettek vezető tisztséget.

Rebay-Salisbury szerint az "elefántcsont hölgy" elefántcsont-kereskedő vagy papnő lehetett.

Spanyolországban eddig nem került elő olyan sír a rézkorból, amely hasonlóan magas rangú férfit rejtett volna - mutatott rá Marta Cintas Pena régész. Az egyetlen hasonló leletegyüttesre szintén Valencinában bukkantak rá 15 nő földi maradványai mellett, akik az "elefántcsont hölgy" utáni időszakban éltek. A szakértő szerint lehetséges, hogy olyan emberekről van szó, akiket valamiféle - például vallási jellegű - kapcsolat fűzött az "elefántcsont hölgy" életéhez.

(MTI/dpa)