Hihetetlen sokszínű közösség élt az Inka Birodalomban

Machu Picchu
Az ősi inka város, Machu Picchu magasba nyúló meredek hegycsúcsokra épült
Egy most publikált tanulmányban a kutatók ősi DNS-t használtak fel azon munkások eredetének feltárására, akiket több mint 500 évvel ezelőtt temettek el az Inka Birodalomban, konkrétan a Machu Picchu helyén.

A Science Advances tudományos szaklapban publikált tanulmányban Jason Nesbitt, a Tulane Egyetem Szabadművészeti Iskolájának régészprofesszora vezetésével végeztek genetikai vizsgálatokat a Machu Picchuban eltemetett egyéneken, hogy mélyebb betekintést nyerjenek a lakosok életébe és identitásába.

Ahogy arra a szakemberek emlékeztettek, a Machu Picchu az UNESCO világörökségi helyszíne, amely Peru Cusco régiójában található és egykor az Inka Birodalom királyi birtokaként szolgált.

Machu Picchu az inka társadalom elit tagjainak, valamint kísérőiknek és munkásaiknak is otthont adott, akik közül sokan egész évben a birtokon laktak.

A feltételezésekkel ellentétben ez a DNS-tanulmányokkal alátámasztott tanulmány végül megerősítette e lakók eltérő, sokszínű hátterét.

Az ősi inka város, Machu Picchu magasba nyúló meredek hegycsúcsokra épült Forrás: skeeze/Pixabay

– magyarázta Jason Nesbitt a HeritageDaily online tudományos portálnak.

Az elvégzett DNS-elemzés hasonlóan működik, mint a kortárs genetikai származásvizsgálatok: a Machu Picchu-ban eltemetett 34 személy DNS-ét hasonlították össze az Inka Birodalom különböző régióiból származó emberek DNS-ével és néhány modern dél-amerikai genommal, amely során az volt a kutatók célja, hogy meghatározzák a köztük lévő genetikai rokonsági szintet.

Az elemzés eredményei feltárták, hogy ezek az egyének az Inka Birodalom különböző részeiből származnak, néhányan egészen Amazóniából.

Érdekes módon minimális közös DNS-t találtak közöttük, ami a szakemberek szerint arra utalhat, hogy egyedileg kerültek a Machu Picchuba, nem pedig családi vagy közösségi csoportok részeként. Ez a felfedezés így értékes betekintést nyújt az egykor ezen a rendkívüli helyen lakott emberek változatos származásába.

Inkák fűzték a csigolyákat ezekre a nádszálakra Forrás: Antiquity/ C. O'Shea

– mondta Nesbitt az eredményekről – Azt azonban mutatja, hogy az Inka Birodalom különböző részein belül eltérő eredetű emberek éltek.

Hozzátette: a tanulmány valóban megerősít számos, más típusú kutatást, amelyet a Machu Picchunál és más inka helyszíneken végeztek eddig a szakemberek.