Sötét anyagból álló bolygókkal lehet tele a világegyetem

exobolygó
Illusztráció
Hamarosan olyan bolygókat észlelhetünk, amelyek sötét anyagból épülnek fel – állítja egy elismert fizikus.

Az egyelőre nem lektorált tanulmányban a Wisconsin-Madison Egyetem elméleti fizikusa, Yang Bai arról írt, hogy a Naprendszeren túli bolygók (exobolygók) észlelésének jelenlegi módszere a jövőben segíthet olyan világokat találni, amelyek ún. sötét anyagból állnak.

Amikor az exobolygók elhaladnak anyacsillaguk előtt, akkor a csillag fénye elhalványul. Műszereink ezt a fényességváltozást érzékelik, és így akadhatunk a távoli világok nyomára.

Ugyanezt a módszert alkalmazva Bai kutatócsoportja azt állítja, hogy ha a teleszkópok olyan zavarokat észlelnek egy csillag fényében, amelyek látszólag nem követik a normál exobolygók szabályait, akkor kiderülhet, hogy nagyon egzotikusak -

a kutatók "sötét exobolygóknak" nevezik őket, amelyek teljes egészében sötét anyagból állnak.

Illusztráció Forrás: Leemage via AFP/©Julius T. Csotonyi/Novapix/Leemage/Julius T. Csotonyi

A sötét anyag egy olyan elméleti anyag, amelynek létezésére csak a más anyagokra gyakorolt hatásainak megfigyeléséből következtethetünk, mivel nem látjuk vagy észleljük úgy, mint a tipikus vagy bariónikus anyagot.

A nagy mennyiségű sötét anyag létezése magyarázatot adhat arra, hogy a világegyetem miért nem viselkedik úgy, ahogyan a várakozások szerint kellene.

Míg a sötét anyagot általában az egyedi részecskékkel összefüggésben tárgyalják, ez a kutatás egy másik formára összpontosít: a sötét anyag összetett szerkezeteire, amelyek "makroszkopikus" szinten létezhetnek. Számításaik szerint ezek a struktúrák olyan tömegűek lehetnek, mint a bolygók.

– magyarázta Bai.

A jelenlegi elméletben az a legfontosabb, hogy egy olyan anyagon alapul, amelyet nem lehet hagyományos módon látni vagy mérni. Emiatt számos tudós egyáltalán nem hisz a létezésében.

Eddig nem sikerült sötét exobolygókat találni, de az új elmélet rámutat arra, hogy talán nem is olyan nehéz észlelni őket, csak a megfelelő akarat kell felfedezésükhöz.