Döbbenetes dolgot hozott létre egy fába csapódó villám

villám, villámcsapás
Illusztráció
Korábban nem látott anyag jött létre egy villámcsapás hatására – írja az IFL Science.

2012-ben fába csapódott egy villám a floridai New Port Richey-ben. Az eset során egy olyan anyag jött létre, amihez foghatót még nem láttak. A telek tulajdonosai nem tudtak mit kezdeni a különös képződménnyel, de tisztában voltak azzal, hogy valami egészen különös dologra akadhattak. Az 500 grammos olvadt kőzet- és talajdarabot eladták egy férfinek, aki történetesen tudósként dolgozik. Ez volt a szerencse, ugyanis a lelet tudományos szempontból rendkívül értékes.

A kutató az árut tanulmányozva olyan oxidációs állapotban lévő foszfort fedezett fel, amelyhez hasonlót a természetben a földi ásványokban nem találunk.

"Amikor villám csap egy fába, a talaj jellemzően kirobban, a környező fű elpusztul, heget képez, és elektromos kisülést küld a közeli sziklákba, talajba és homokba, amitől ún. fulguritok, vagyis »megkövesedett villámok« jönnek létre" – magyarázta a követ vizsgáló kutató, Matthew Pasek.

Illusztráció Forrás: NurPhoto via AFP/Majdi Fathi/NurPhoto/Majdi Fathi

A fulguritok kémiai összetétele egyedülálló, még egy korábban lehetetlennek hitt kvázikristályt is tartalmaznak.

A kutatók egy olyan színes és nyilvánvalóan kristályos anyagot találtak, amelyhez hasonlót korábban még nem figyeltek meg. A fulgurit képlete CaHPO3, és nyomokban vasat tartalmaz. Az anyagban a foszfor korábban nem látott oxidációs állapotban van jelen, hasonlót még laboratóriumban, 1000 Celsius-fokos hőmérsékleten sem sikerült előállítani.

A floridai fulgurit Forrás: Matthew Pasek/University of South Florida

A szakértők szerint a Föld korai időszakában több mostanihoz hasonló fulgurit jöhetett létre, és hasonló ásványokat már megfigyeltek meteoritokban is. A floridai lelet további érdekessége, hogy meglepően nagy fém- és szilíciumgömböket tartalmaz. Ezek akkor keletkeztek, amikor a villámlás során a vasoxiddal borított gyökerek elégtek.

A teljes tanulmány a Communications Earth and Environment című szaklapban olvasható.