Elképesztő modell mutatja meg a Föld utolsó 100 millió évét - videó

Föld
Így néz ki a 100 millió éves tájfejlődés a Földön
Egy új, az eddigi legrészletesebb geológiai modell lehetővé tette a tudósoknak, hogy visszatekintsenek az időben a Föld felszínének elmúlt 100 millió évére. Ahogy az várható volt, ez idő alatt sok minden megváltozott.

A most készült, hihetetlenül részletgazdag modell részletei tovább bővítik a mai ismert Földünk geofizikai tájképének megértését, miközben még azt is felfedhetik, hogy mi vár bolygónkra a jövőben.

– mondta egy közleményben Dr. Tristan Salles, a Sydney-i Egyetem geotudományi karának vezető szerzője, amit az IFL Science online tudományos portál idéz. – A meglévő geológiai modellek eddig csak töredékes képet adtak arról, hogyan alakultak ki bolygónk közelmúltbeli fizikai jellemzői.

Az új modell ezt orvosolja: először nagy felbontású képet ad a lemeztektonika, az éghajlat és az idő bonyolult kölcsönhatásáról, amely bolygónk arculatát formálta.

Így néz ki a 100 millió éves tájfejlődés a Földön Forrás: Dr. Tristan Salles, Sydney Egyetem / AAAS

Emellett figyelembe veszi a folyómedencék, a globális méretű erózió és az üledéklerakódás szerepét is, amit a korábbi modellek nem tudtak ilyen részletesen vizsgálni.

Mindez nagy előrelépésnek számít a szakemberek szerint.

A modell „példátlannak" számít, miután mintegy 10 kilométeres felbontást ért el az elmúlt 100 millió évre vonatkozóan, amit egymillió éves lépésekre bontott le.

– mutatott rá Dr. Laurent Husson, az Institut des Sciences de la Terre munkatársa, a Science tudományos szaklapban publikált tanulmány a második szerzője. – Kritikus fontosságú, hogy olyan módon ragadja meg az üledék szárazföldről az óceánokba való átjutásának dinamikáját, amire korábban nem voltunk képesek.

Hozzátette: ez az „áthelyeződés" az évmilliók során a hegycsúcsokról az óceánokba sodort több millió tonna erodált üledékre utal.

A törmelék áramlása szerepet játszik a Föld szénciklusának és az éghajlat ingadozásának szabályozásában,

ezért a múltbeli változásainak megismerése elengedhetetlen, ha jobban meg akarjuk érteni a múltbeli és meg akarjuk jósolni a jövőbeli éghajlatváltozást.

– magyarázta Salles, aki szerint az új modell lehetővé teszi a tudósok számára, hogy hogy teszteljék a hipotéziseket arra vonatkozóan, hogy a Föld felszíne hogyan fog reagálni a jövőbeli éghajlati vagy tektonikai változásokra.

A részletgazdag modell emellett segíthet alaposabban megvizsgálni a Föld rendszerének más jellemzőit, például a biogeokémiai ciklusokat vagy a biológiai fejlődést.